Gå til indhold

Billede
- - - - -

Fra lønindeholdelse til afdragsordning hos SKAT?

• Låst emne Emnet er låst
5 svar på dette emne

#1 WyGuy

WyGuy

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 639 Beskeder:

Skrevet 20 september 2009 - 11:55

Jeg har en fortid som økonomisk rodehoved (læs: fjols). En masse ubetalte regninger, en masse inkassobreve og et stort SU-lån - der endte med at gå over til lønindeholdelse.

Jeg har igennem de sidste halvanden år, arbejdet på at få overblik over og tilbagebetalt min gæld. Jeg er kommet langt, har en betalingsaftale med de sidste 2 private kreditorer og er ikke længere registeret i RKI.

For at fuldføre min gældsplan, ville jeg gerne ud af lønindeholdelsen og over til en afdragsordning. Ikke fordi jeg forventer at opnå en økonomiske fordel – forventer at skulle betale ca. samme beløb i afdrag som jeg nu betaler via min lønindeholdelsesforhøjede skatteprocent. Men fordi jeg både til banken og min arbejdsgiver, gerne ville kunne illustrerer min nye, sundere økonomi.

SKAT skriver følgende på deres site:

Afdragsordning i stedet for lønindeholdelse

Hvis skyldnere beder om en afdragsordning i stedet for lønindeholdelse, kan dette ske efter en konkret vurdering. I vurderingen kan bl.a. indgå:
- skyldnerens ændrede økonomiske/sociale forhold
- skyldnerens risiko for at miste sit arbejde, hvis lønindeholdelse fastholdes

- Er der nogen der har erfaring med at kontakte SKAT om dette? - Eller kender en skatteekspert der ville kunne hjælpe mig med at formulerer et brev til SKAT?

#2 Mifle

Mifle

Helgen

• Medlemmer
  • 8.292 Beskeder:

Skrevet 21 september 2009 - 16:45

Jeg har en fortid som økonomisk rodehoved (læs: fjols). En masse ubetalte regninger, en masse inkassobreve og et stort SU-lån - der endte med at gå over til lønindeholdelse.

Jeg har igennem de sidste halvanden år, arbejdet på at få overblik over og tilbagebetalt min gæld. Jeg er kommet langt, har en betalingsaftale med de sidste 2 private kreditorer og er ikke længere registeret i RKI.

For at fuldføre min gældsplan, ville jeg gerne ud af lønindeholdelsen og over til en afdragsordning. Ikke fordi jeg forventer at opnå en økonomiske fordel – forventer at skulle betale ca. samme beløb i afdrag som jeg nu betaler via min lønindeholdelsesforhøjede skatteprocent. Men fordi jeg både til banken og min arbejdsgiver, gerne ville kunne illustrerer min nye, sundere økonomi.

SKAT skriver følgende på deres site:

- Er der nogen der har erfaring med at kontakte SKAT om dette? - Eller kender en skatteekspert der ville kunne hjælpe mig med at formulerer et brev til SKAT?

Kan du ikke bare ringe til dem og høre om det kan lade sig gøre?

#3 WyGuy

WyGuy

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 639 Beskeder:

Skrevet 22 september 2009 - 08:07

Kan du ikke bare ringe til dem og høre om det kan lade sig gøre?

Jeg kan naturligvis godt se din pointe! Men jeg har det bare bedre med at formulerer mig skiftligt, og jeg tror, at man skal havde argumenterne i orden - derfor vil jeg gerne vide hvad de "gerne vil høre". Håber at finde en skatteekspert, der kan hjælpe mig, med at skrive det helt rigtige brev. Også rart at have skriftlig dukumentation.

Umiddelbart kan jeg dog ikke se den store forskel i forhold til banken :gruble: Hvis det da ikke er fordi, du vil betale mere tilbage?

Min kæreste og jeg vil gerne skifte til samme bank - ikke en af dem vi har nu - og der vil det virke bedre at have en afdragsordning, end at have lønindholdelse. De kan jo se gælden i mine skattepapirer, og vil spørge hvordan den bliver betalt. Der er det jo væsentligt bedre, at det er en afdragsordning!

:)

#4 slinkypiinky

slinkypiinky

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.108 Beskeder:

Skrevet 24 september 2009 - 22:05

Interessant - jeg har også saådan en fortid, men har heldigvis pinlig orden i økonomien nu, det er da bare en skøn følelse!!
det jeg oplevede var at de tog min overskydende skat, hver gang jeg får penge tilbage.
Jeg har nu længe betalt af på mit su lån, og kontaktede også skat for at få det lavet om til en almindelig afdrags ordning - men fik at vide, at det ville være sådan indtil lånet var betalt af... jeg fik 25000 tilbage i skat sidste år - alle gik direkte til su lån. Dejligt at få betalt af, men ville da godt have soldet for lidt af pengene.

Så følger spændt med.

#5 Sennheiser

Sennheiser

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 687 Beskeder:

Skrevet 25 september 2009 - 13:46

Jeg har hjulpet et familiemedlem med præcis det samme. Det var ikke sværere end at kontakte SKAT, få det skema man skal udfylde, aflevere dét og de relevante bilag og derefter så bare vente på en afgørelse om de vil acceptere en afdragsordning.

#6 afroditte32

afroditte32

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.220 Beskeder:

Skrevet 26 september 2009 - 07:26

Jeg har hjulpet et familiemedlem med præcis det samme. Det var ikke sværere end at kontakte SKAT, få det skema man skal udfylde, aflevere dét og de relevante bilag og derefter så bare vente på en afgørelse om de vil acceptere en afdragsordning.

Mit spørgsmål går så på, hvad gør man hvis man får afslag? I følge mange økonomiske rådgiver, så skal SKAT være med til at finde løsningsforslag som alle andre kreditorer??