Gå til indhold

Billede
- - - - -

Renault udelukket fra Valencia!

• Låst emne Emnet er låst
32 svar på dette emne

#1 tsj_McLaren

tsj_McLaren

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.273 Beskeder:

Skrevet 26 juli 2009 - 18:23

Ifølge Autosport, så er Renault-teamet blevet udelukket fra løbet i Valencia.
Udelukkelsen sker på baggrund af, at de eftersigende, velvidende, lod Alonso køre fra pit-stoppet med et dårligt påmonteret hjul, som jo faldt af.

Jeg synes det er en hård straf. Det var selvfølgelig en farlig situation, men decideret udelukkelse er ret hårdt. Men det kommer jo selvfølgelig ovenpå Surtees' død sidste weekend. Det er nok grunden til, at der bliver slået så hårdt ned.

autosport.com - F1 News: Renault suspended from European GP
Perfection is our goal, excellence will be tolerated!

#2 LosD

LosD

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 601 Beskeder:

Skrevet 26 juli 2009 - 20:22

Jeg synes det er en hård straf. Det var selvfølgelig en farlig situation, men decideret udelukkelse er ret hårdt. Men det kommer jo selvfølgelig ovenpå Surtees' død sidste weekend. Det er nok grunden til, at der bliver slået så hårdt ned.

Wow, ja rimeligt amok straf, især når det er noget der er sket mens der helt klart har været panik i teamet, og at de sikkert har prøvet at finde ud af hvad fanden de skulle gøre.

- Men ja, det har jo nok været nødvendigt at stramme op efter Surtees.

Forøvrigt, hvordan kan det være at Webber ikke fik en "unsafe release from pit", det var da ikke ligefrem et well-timed release?

Edit: Red Bull fik en "reprimande", lidt sjovt når de fik det samme for et par uger siden, især når de straffer et andet hold så hårdt for en anden sikkerhedsbrist.

autosport.com - F1 News: No action taken on Raikkonen incident (nyheden er om Raikkonen, men nævner RB's ikke-straf).

Ændret af LosD, 26 juli 2009 - 20:29.

#3 ricard_rydell

ricard_rydell

Erfaren

• Medlemmer
  • 236 Beskeder:

Skrevet 26 juli 2009 - 20:23

Udelukkelsen sker på baggrund af, at de eftersigende, velvidende, lod Alonso køre fra pit-stoppet med et dårligt påmonteret hjul, som jo faldt af.

Ja, ser man lidt historisk på det er det ganske hård straf. Der er tabt hjul för på F1 biler helt uden nogen straf.
Men set i lyset af de sidste händelser föles det ganske fint at man konsekvent og direkte tager fat i et livsfarligt problem.

#4 vclarke9

vclarke9

Erfaren

• Medlemmer
  • 219 Beskeder:

Skrevet 26 juli 2009 - 21:29

Nu må der klare regler på bordet for det "pit-release" - enten skal man straffes eller også skal man ikke!

#5 GP2_journalist

GP2_journalist

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.748 Beskeder:

Skrevet 26 juli 2009 - 21:45

Jeg er lidt splittet angående om jeg synes det er en hård staf eller ej. På den ene side var det 'game over' for Alonso da det stod klart at hans aerodynamiske kapsel ikke var fastgjort ordenligt. Hvis den ikke er fastgjort ordenligt, så er hjulet det heller ikke, og derfor er der ingen grund til at fortsætte og risikere at hjulet falder af og enten rammer en anden racer, en marshal eller ryger ud i publikum.

Men måske man kunne placere straffen i Alonso og hans side af Renault-lejren. Jeg synes det er lidt unfair at det også skal gå ud over Piquet eller Grosjean (hvem af dem der nu engang kommer til at køre i det andet Renault sæde).

Anyway, så er jeg 100% sikker på at dommen bliver ændret. Det vil være økonomisk "selvmord" for gadebanen i Valencia hvis ikke Alonso stiller til start. I forvejen har det været meget sløjt med billet-salget, da Spanien nok er blandt de lande i Europa der er hårdest ramt af den økonomiske krise. På trods af det, er Spanien samtidig nok det stærkeste sponsor-land i Europa, og de skal nok gøre det klart overfor Ecclestone og FIA at Alonso skal stille til start, ellers kommer der et modspil der kommer til at skade sporten. Det våben brugte de i Lie-gate og det vil også blive brugt denne gang.

Ændret af GP2_journalist, 26 juli 2009 - 21:48.

-
Full support for Vettel, Alonso, or Grosjean for the 2012 title

#6 GP2_journalist

GP2_journalist

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.748 Beskeder:

Skrevet 26 juli 2009 - 21:47

Nu må der klare regler på bordet for det "pit-release" - enten skal man straffes eller også skal man ikke!

Måske svigter min hukommelse mig, men jeg erindrer ikke at nogle er blevet straffet tidligere ... og det mener jeg heller ikke man skal denne gang (med reference til Webber/Räikkönen i Ungarn).
-
Full support for Vettel, Alonso, or Grosjean for the 2012 title

#7 ricard_rydell

ricard_rydell

Erfaren

• Medlemmer
  • 236 Beskeder:

Skrevet 26 juli 2009 - 22:05

Måske svigter min hukommelse mig, men jeg erindrer ikke at nogle er blevet straffet tidligere ... og det mener jeg heller ikke man skal denne gang (med reference til Webber/Räikkönen i Ungarn).

Holder med dig. Men jeg mener at der skal sättes nogle hårde krav omkring den slags händelser med straf tilkoblede i fremtiden.
Det er lidt drabeligt at se et hjul flyve herrelöst rundt, med de seneste ulykker på nethinden.
Noget der bryder sammen på bilen er jo en ting men noget der falder af fordi et arbejde er dårligt udfört er ikke acceptabelt.

#8 Ron_Dennis

Ron_Dennis

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 914 Beskeder:

Skrevet 26 juli 2009 - 22:52

Der er flere eksempler på straf af "unsafe release from pit". Her er en af de mere milde straffe: Fine for Ferrari, Massa gets off free, and the FIA gets it wrong on every count | F1 Fanatic - The Formula 1 Blog | F1 video | F1 pictures | F1 news | Lewis Hamilton | Fernando Alonso

Her var det tilfældigvis Ferrari der slap med en bøde på $10.000, hvilket ikke helt synes at stå i forhold til en komplet udelukkelse af begge Renault biler. Min personlige mening er at det er en alt for hård straf til Renault. De bør ikke straffe køreren da det er manden med slikkepinden der laver fejlen, så en bøde til holdet er vel ok?. FIA's argument er vel at det i sidste ende er kørerens ansvar at hans crew overholder reglementet, uanset om det i praksis er uden for kørerens indflydelse. Det vigtigste er at FIA prøver at holde en konsistent linie med ens straf for ens forseelser fra gang til gang.

Jeg synes heller ikke man kan bebrejde Renault eller Alonso for at forlade pitten med en fejlmonteret møtrik. Det sker ret ofte og må betegnes som et racing incident. Derimod kan man godt bebrejde Alonso at han efterfølgende kører med ret høj fart ned ad baglangsiden, da han på det tidspunkt er klar over at hjulet ikke er monteret rigtigt. Han prøver naturligvis at begrænse tidstabet tilbage til pitten, men derved vælger han bevidst at risikere andres helbred for at spare tid. Han burde have humpet tilbage til pitten med en lavere hastighed. Det er vel alene Alonso's afgørelse hvor hurtigt han kører?, så det burde ikke gå ud over Renault som helhed, og jeg er enig i at et komplet raceban virker som en meget hård straf.

Det der argument med at Renault velvidende om situationen lod ham køre ud alligevel, køber jeg simpelthen ikke. Vil FIA bilde os ind at Renault observerer problemet med forhjulet overvejer situationen og giver manden med slikkepinden besked om at lade ham køre uanset fejlen - alt sammen inden for de 2 sekunder der går fra hjulmøtrikken spændes til han forlader pitten. Bullshit. Måske har ham der sad ved hjult vidst at den var gal, men jeg tvivler på at der var andre der vidste det før han var kørt.

Mvh Søren
Jeg vil gerne dø som min oldefar der sov stille ind :engel: - ikke råbende og skrigende som min oldemor i passagersædet :shock:

#9 Ron_Dennis

Ron_Dennis

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 914 Beskeder:

Skrevet 26 juli 2009 - 22:59

Helt enig, og unsafe pit release er kun en ud af mange standardforseelser der burde være defineret en standard straf for. Man kunne med fordel luge ud i gummiparagrafferne og lave f.eks. vejledende sanktioner som dommerne så kunne variere ud fra hvis der var argumenter der talte i enten opadgående eller nedadgående retning. Mere åbenhed og gennemskuelighed tak!.

Mvh Søren
Jeg vil gerne dø som min oldefar der sov stille ind :engel: - ikke råbende og skrigende som min oldemor i passagersædet :shock:

#10 vclarke9

vclarke9

Erfaren

• Medlemmer
  • 219 Beskeder:

Skrevet 26 juli 2009 - 23:20

Helt enig, og unsafe pit release er kun en ud af mange standardforseelser der burde være defineret en standard straf for. Man kunne med fordel luge ud i gummiparagrafferne og lave f.eks. vejledende sanktioner som dommerne så kunne variere ud fra hvis der var argumenter der talte i enten opadgående eller nedadgående retning. Mere åbenhed og gennemskuelighed tak!.

Mvh Søren

Fik Massa ikke en bøde for netop det i et løb sidste år og i et andet løb en drive-through?

Vettel fik en bøde for det i kval i Tyskland i år.