Gå til indhold

Billede
- - - - -

Hyldeblomstsaft

• Låst emne Emnet er låst
13 svar på dette emne

#1 BlueButton

BlueButton

Søvn er for slapsvanse!

• Medlemmer
  • 38.300 Beskeder:

Skrevet 26 juni 2009 - 23:45

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at prøve at lave en rigtig god hyldeblomstsaft :love:

Hvad er din bedste opskrift? Og hvordan opbevares flaskerne, indtil det bliver drukket? Kan det fryses, stå i et skab eller hvad?

:klap:

En i favnen - to i hjertet
:lun: Små fødder sætter også spor
:lun:

#2 Tom2x

Tom2x

Findes der overhovedet rigtig liv udenfor debatten?

• Medlemmer
  • 87.407 Beskeder:

Skrevet 27 juni 2009 - 07:59

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at prøve at lave en rigtig god hyldeblomstsaft :love:

Hvad er din bedste opskrift? Og hvordan opbevares flaskerne, indtil det bliver drukket? Kan det fryses, stå i et skab eller hvad?

:klap:

Findes ikke :cool:

#3 catwoman322

catwoman322

Afhængig

• Medlemmer
  • 27.066 Beskeder:

Skrevet 27 juni 2009 - 09:18

De opskrifter der findes er stort set ens, se f.eks. i alletiderskogebog. Du kan komme den på rene, skoldede flasker med skrueprop eller patentprop og sætte dem i køleskabet...........eller komme en plastpose i en rengjort mælkekarton, hælde saften deri, fryse den og når saften er frosset, evt. fjerne kartonen. Så er saften nem at stable eller putte ned i et hjørne her og der i fryseren.
Jeg lægger hyldeblomster i en spand ( bruger den kun til det samme.) hælder sukker, en ( eller 2 hvis jeg har mange blomster) citron i mindre stykker, citronsyre og kogende vand på. Lader det stå og køle af, sætter låg eller film på og i køleskabet ca. 3 døgn. ( brug ikke staniol, syren laver små huller i) sier det og hælder på flasker. Smag evt på det inden du kommer det på flasker, det er muligt at du skal have lidt mere sukker i. Der er forskel på citroner.
Jeg kan, jeg skal,jeg vil.!
Medlem af TANTEMAFIA'EN.
Il Divo, 14. marts 2009.:)
Nu Øgletante.

#4 laura03

laura03

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.192 Beskeder:

Skrevet 27 juni 2009 - 18:22

Jeg laver det altid med brun farin og masser af friske citroner. Plejer at fryse det i tomme plastikflasker med skruelåg (fra sodavand og lign.) Gemmer altid en flaske el. 2 til vinteren. Er super godt med en kop varm hyldeblomstsaft en kold vinter dag :)

#5 laura03

laura03

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.192 Beskeder:

Skrevet 27 juni 2009 - 18:23

Findes ikke :cool:

:(

#6 BlueButton

BlueButton

Søvn er for slapsvanse!

• Medlemmer
  • 38.300 Beskeder:

Skrevet 27 juni 2009 - 23:37

Altså, jeg er nødt til at have mængde-angivelser på, jeg har aldrig prøvet det før :D

#7 dykkersild

dykkersild

Guddommelig

• Medlemmer
  • 5.907 Beskeder:

Skrevet 29 juni 2009 - 09:10

Jeg råsylter dvs. - det bliver ikke varmet op på noget tidspunkt. Du kan blot gange opskriften op til det antal liter du skal bruge.

40 skærm lægges i en spand, sammen med 80 g citron-syre og 2 citroner skåret i kvarte. Overhældes med 1 L koldt, kogt vand. Dækkes til og stille køligt for at trække i 3-4 dage - rør i det morgen og aften. Si saften igennem et klæde og tilsæt 1 kg. sukker pr. liter saft samt 5ml atamon pr. liter saft. Der skal røres en del for at opløse sukkeren - saften bliver som tynd sirup.

Hældes i skoldet glas og drikkes det ikke med det samme - stilles det mørkt og køligt.
“It is absurd to divide people into good and bad. People are either charming or tedious.”

#8 NYinmyheart

NYinmyheart

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.287 Beskeder:

Skrevet 29 juni 2009 - 21:37

jeg laver denne:

Newyorkerbyheart: Hyldeblomstsaft (BoligLiv nr. 6/09)..........

jeg hælder det i flasker fra vand, godt vaskede. Lige inden saften skal hældes på skolder jeg dem med kogende vand - også låget til hver enkelt flaske - og skyller flasken godt med lidt atamon (overskydende atomon hælder jeg ud). Så hælder jeg hyldeblomst saften på (når den har stået og trukket i 4 dage og er sigtet), men ikke så de er helt fulde. Så fryser jeg dem og de er lige til at tage op til brug. Nemt, let og lækkert :)
Forfatter til kogebogen NEWYORKERBYHEART - AMERIKANSK HOMECOOKING

#9 BlueButton

BlueButton

Søvn er for slapsvanse!

• Medlemmer
  • 38.300 Beskeder:

Skrevet 29 juni 2009 - 23:26

Tak for jeres svar :gogo:

Jeg har idag været ude og plukke blomster, så imorgen skal jeg lave saft :rocker:

Og manden herhjemme skal lave hyldeblomstsnaps :D

#10 bk1510

bk1510

Semi-helgen

• Medlemmer
  • 7.518 Beskeder:

Skrevet 30 juni 2009 - 08:26

Tak for jeres svar :gogo:

Jeg har idag været ude og plukke blomster, så imorgen skal jeg lave saft :rocker:

Og manden herhjemme skal lave hyldeblomstsnaps :D

Hvordan laver man hyldeblomstsnaps?
Livet er ikke for begyndere