Gå til indhold

Billede
- - - - -

Kræft, blodværdier - hvad betyder de?

• Låst emne Emnet er låst
26 svar på dette emne

#1 _Lonny

_Lonny

Erfaren

• Medlemmer
  • 389 Beskeder:

Skrevet 19 marts 2009 - 17:02

Er der nogen herinde der har forstand på blodværdier?

Jeg er blevet sendt på hospitalet og har fået en tid på mandag, fordi at min læge tror at jeg har kræft.

Jeg har fået besked på at medtage følgende blodværdier, men hvad betyder de :forvirret :

Creatinin: 120
ALAT: 16
Basisk Fosfatase: 135
Kolesterol: 10
Bilirubin: 5
Gama GT: 14
Karbamid: 5,2

Og hvad er normalværdierne for ovenstående :forvirret
Life is what happens to you, while you're busy making other plans.
"John Lennon"

#2 Am-Nesia

Am-Nesia

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.395 Beskeder:

Skrevet 19 marts 2009 - 17:16

lidt i forhold til hukommelsen og efter lidt søgen på nettet er jeg kommet frem til følgende normalværdier;

Creatinin mindre end 130 mikromol/liter
ALAT For kvinder 10 - 35 U/l
Kolesterol under 5
Bilirubin Mindre end 20 ?mol/L
Gama GT så vidt jeg ved under 50
Karbamid normalværdi 3,0-8,0 mmol/l

så umiddelbart ser det helt normalt ud.
Villads - 11/9 2011 :lun:
Venstre- For fremtidens skyld

#3 _Lonny

_Lonny

Erfaren

• Medlemmer
  • 389 Beskeder:

Skrevet 19 marts 2009 - 17:47

Det var også det jeg ikke helt forstod, da alle værdierne så normale ud i forhold til det jeg googlede mig frem til, bortset fra kolesterol tallet :forvirret

Grunden til at hun mener at jeg har fået kræft er, at min lymfekirtler har været hævet længe, men blodprøverne viser ingen infektion. Desuden siger hun at mine nyre- og levertal er for høje (men det må jo så være nogle andre værdier end disse...) samt kolesteroltallet.

Det skal så siges at jeg havde modermærkekræft i 2007, men jeg skulle være helt helbredt :forvirret

Måske skulle jeg ringe til hende og tjekke at jeg har skrevet værdierne rigtig ned, idet jeg jo skal have dem med på hospitalet på mandag :forvirret
"John Lennon"

#4 **MAME**

**MAME**

Erfaren

• Medlemmer
  • 448 Beskeder:

Skrevet 19 marts 2009 - 17:57

Vil lige nævne, at hvis det var alvorligt med dine nyrer, så havde dit kreatinin og karbamid været en heeel del højere end de er nu!

#5 _Lonny

_Lonny

Erfaren

• Medlemmer
  • 389 Beskeder:

Skrevet 19 marts 2009 - 18:03

Vil lige nævne, at hvis det var alvorligt med dine nyrer, så havde dit kreatinin og karbamid været en heeel del højere end de er nu!

Tak :)

Men så vidt jeg forstod på lægen, så var det også mest leveren der bekymrede hende.
"John Lennon"

#6 _Lonny

_Lonny

Erfaren

• Medlemmer
  • 389 Beskeder:

Skrevet 19 marts 2009 - 18:37

det behøver du ikke, dem skulle de meget gerne have fået. Men undrer mig over hendes udtalelse. Og også hvis du ikke har fået taget de blodpøver jeg henviste til - i den situation hvor hun siger sådan til dig - de er jo en markør.

Hun har taget rigtige mange blodprøver, og hun har taget dem 2 gange for at være sikker på at de var korrekte. Men så er det bare underligt at hun har bedt mig om at tage disse med på hospitalet, da de jo åbenbart er helt normale :forvirret

Jeg tror altså lige at jeg ringer til hende i morgen, og sikre mig at det er de rigtige tal jeg har fået...

Mange tak for jeres svar :)
"John Lennon"

#7 Sissi3344

Sissi3344

Håbløs

• Medlemmer
  • 16.909 Beskeder:

Skrevet 19 marts 2009 - 19:03

Creatinin: 120 Normalværdi: 50-88
ALAT: 16 Normalværdi 10-45
Basisk Fosfatase: 135 Normalværdi 35-105
Kolesterol: 10 Normalværdi under 6
Bilirubin: 5 Normalværdi 4-22
Gama GT: 14
Karbamid: 5,2 Normalværdi: 2,5-7,5
Så dit kolesteroltal er klart forhøjet, men det behøver nu slet ikke have nogen sammenhæng med kræft.
Mht dine levertal så er det kun basisk fosfatase der er forhøjet og det er altså en meget lille forhøjelse.
Hvis denne skal sige noget om kræft så skal det være fordi den stiger hvis der er øget knoglenedbrydning som der kan være ved knoglemetastaser, men så vil den normalt være meget højere.

Din kreatininværdi er også lidt øget.

Det kan umuligt være ud fra disse prøver at hun får sin mistanke om kræft...

#8 Sissi3344

Sissi3344

Håbløs

• Medlemmer
  • 16.909 Beskeder:

Skrevet 19 marts 2009 - 19:06

Har hun ikke taget nogle blodværdier - altså:
Hæmoglobin, MCV, folat, cobalamin, retikulocytter, haptoglobin, leukocytter, trombocytter?

#9 Sissi3344

Sissi3344

Håbløs

• Medlemmer
  • 16.909 Beskeder:

Skrevet 19 marts 2009 - 22:54

Det har hun formentlig. Men CEA er nok den man vælger (eller også kaldet CA125) hvis det er cancer man leder efter..

Det kommer jo an på hvilken type cancer man mistænker. Men den kan bestemt ikke stå alene. Hvis det er lymfe eller blodkræft der mistænkes synes jeg da blodværdierne er af stor interesse.

#10 Charterfims

Charterfims

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 793 Beskeder:

Skrevet 20 marts 2009 - 00:12

er det ikke lidt underligt at ens læge siger, hun tror man har kræft?

Jeg mener, det er da ikke noget hun skal, sige, når hun ikke er sikker. jeg synes det er at gøre folk mere bekymrede end de måske er i forvejen.