Gå til indhold

Billede
- - - - -

Manglende ansættelseskontrakt???

• Låst emne Emnet er låst
10 svar på dette emne

#1 tusnelda28

tusnelda28

Erfaren

• Medlemmer
  • 261 Beskeder:

Skrevet 03 marts 2009 - 10:38

Jeg blev ansat den 1. juli sidste år, og der blev lavet en ansættelseskontrakt, som jeg nok lige skulle få en kopi af. -Det er bare ikke sket endnu! Er jeg ikke berettiget til at få den udleveret? -Og jeg mener de skrev 3 mdrs opsigelse på. Holder det? Må man ikke kun kræve 1 md?

Sagen er at jeg nu er gået på barsel (tror de er glade for at slippe af med en dyr medarbejder) og jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal gøre fremover. Har lige fundet ud af at de ikke gider betale løn under barsel selvom de få refunderet fra barselsfond, så jeg må nøjes med dagpenge fra kommunen.

Nu er jeg i hvert fald helt sikker på at jeg ikke kommer tilbage efter min barsel, men hvordan kommer jeg ud af det. Er vel ikke fyret før jeg får en fyreseddel...
:love: Babyer bliver til i gerningsøjeblikket :love:080107:love::love: 020409:love:

#2 SnesparkendeLaederBambi

SnesparkendeLaederBambi

I'm a unicorn

• Medlemmer
  • 3.907 Beskeder:

Skrevet 03 marts 2009 - 10:41

Jeg ved ikke mht. til opsigelse, men jo, du har krav på en ansættelseskontrakt, hvis ansættelsesperioden vurderes til, at skulle strække sig ud over mere end en måned - hvilket det jo har gjort.

I mean - everyone wants to be a dragon at some point in their lives

mw6w3p.gif

#3 Jabi

Jabi

Pfffftuhsuh

• Medlemmer
  • 67.767 Beskeder:

Skrevet 03 marts 2009 - 10:43

De 3 måneder er fra deres side når din prøvetid er ovre. Du har 1 måned.. Du har krav på en kopi af din kontrakt og synes da at du skal tage kontakt til din arbejdsgiver og bede om en kopi. Vil de ikke samarbejde, kontakter du den fagforening du forhåbentlig er medlem af, så de kan hjælpe dig.

Jeg har nået den alder,

hvor jeg ved, hvad der er værd at vide

og på en god dag kan jeg også huske noget af det..

It's ok to not  be ok

#4 Diana524

Diana524

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 653 Beskeder:

Skrevet 03 marts 2009 - 10:44

Selvfølgelig har du krav på en ansættelseskontrakt, som det er nu, kan du faktisk få erstatning for manglende ansættelseskontrakt:)
Nej, de kan ikke forlange 3 måneders opsigelse fra din side, du har 1 måned.
Løn under barsel er ikke noget de selv bestemmer, om de vil betale, det kommer an på, hvad der står i din overenskomst/manglende kontrakt:stoned:
Eftersom det nærmest er umuligt at komme af med en medarbejder som er gravid/på barsel, så tvivler jeg meget stærkt på, at du skal forvente at få en fyreseddel, så vil du ikke tilbage efter endt barsel, skal du selv sige op.

#5 Sennheiser

Sennheiser

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 687 Beskeder:

Skrevet 03 marts 2009 - 11:03

Sørg for at få en ansættelseskontrakt så hurtigt som muligt. Se evt. lovgivningen om det. Hvis jeg var dig, ville jeg også involvere min fagforening.

https://www.retsinfo...0.aspx?id=31353

#6 tusnelda28

tusnelda28

Erfaren

• Medlemmer
  • 261 Beskeder:

Skrevet 03 marts 2009 - 11:13

Nu er jeg ikke medlem af en fagforening, og jeg gider ikke gøre en hel masse, hvis der ikke rigtig er noget at komme efter. Er bare skuffet over deres opførsel.
:love: Babyer bliver til i gerningsøjeblikket :love:080107:love::love: 020409:love:

#7 Sennheiser

Sennheiser

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 687 Beskeder:

Skrevet 03 marts 2009 - 11:54

Nu er jeg ikke medlem af en fagforening, og jeg gider ikke gøre en hel masse, hvis der ikke rigtig er noget at komme efter. Er bare skuffet over deres opførsel.

Der er noget at komme efter. Hvis dit ansættelsesforhold er omfattet af Ansættelsesbevisloven (det kan du se i § 1 og evt. §§ 7 og 8) har du krav på et ansættelsesbevis. Og når du ikke har fået det, har du formentlig krav på en godtgørelse (se § 6).
Udover det kunne der være interessante spørgsmål der skulle afklares i forhold til det med aflønning under barsel.

#8 MissDivine

MissDivine

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.062 Beskeder:

Skrevet 03 marts 2009 - 12:07

Du burde, hvis du var med i en fagforening kunne få en erstatning på omkring 10.000 kr, for manglende ansættelsesbevis, da det i denne situation har skabt en væsentlig gene for dig og uklarhed over dine ansættelsesforhold. (dette skal dog en tur gennem retten først)

De kan godt give dig 3 måneders opsigelse, hvis du selv skriver under på det - det kræver så bare, at den arbejdsgiverfrist på opsigelsesvarsel forlænges tilsvarende - som f.eks. man normalt har 3 måneders opsigelse fra arbejdsgiver, vil så i dit tilfælde være 5 måneders opsigelse fra virksomhedens side.

Derudover er jeg næsten sikker på, at de ikke kan nægte din løn i barselsperioden. Det kan godt være, at du ikke kan få fuld løn under hele barslen, men du burde vist få det første halve år, når du er fastansat og de har mulighe for refundering.

Mit råd er - snak med en fagforening og forklar situationen. Måske er du heldig at de dispenserer fra reglerne og hjælper dig.

Hvis du er som du var - vil du få hvad du fik

Oktober 2012 :lun: :lun:

#9 sneakyfreaky

sneakyfreaky

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.980 Beskeder:

Skrevet 03 marts 2009 - 12:19

Du skal have din ansættelses kontrakt.

I følge loven skal du også have barselsløn i minimum 14 uger. her efter er det dagpenge men mindste kravet for alle virksomheder i DK er 14 ugers med fuld løn.

Som der stod ovenfor er kompensationen 10000 kr. for en manglende kontrakt og det er ikke afhængeligt af om du er i fagforening du har samme rettigheder uanset, men vil du kræve det hele ind skal du kontakte en advokat.

hvis jeg var dig ville jeg kontakte en fagforening og evt. tilbyde du vil være medlem og så hører dem ad.

:lun: Mor til skønne Alexander 6 år :lun:

#10 Sennheiser

Sennheiser

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 687 Beskeder:

Skrevet 03 marts 2009 - 12:34

Mit råd er - snak med en fagforening og forklar situationen. Måske er du heldig at de dispenserer fra reglerne og hjælper dig.

Og det er ikke helt usandsynligt. Da jeg for nogle år siden var ansat et sted hvor arbejdsgiveren ikke rigtig var interesseret i at udbetale hele min løn (eller indbetale skat af den) kontaktede jeg selvfølgelig først SKAT, og derefter den relevante fagforening og spurgte om de havde nogen som helst mulighed for at hjælpe mig hvis jeg meldte mig ind med det samme. Og det var de skam rigtig interesseret i. De søgte fri proces for mig og kørte sagen i skifteretten .. og jeg fik mine penge fra LG :D

Så det er klart et forsøg værd.