Gå til indhold

Billede
- - - - -

Selvbetalt ferie på dagpenge - muligt?

• Låst emne Emnet er låst
14 svar på dette emne

#1 euk

euk

Erfaren

• Medlemmer
  • 126 Beskeder:

Skrevet 12 december 2008 - 09:40

Jeg har et spørgsmål vedr. ferie, når man er på dagpenge. Jeg blev kandidat i august og har ikke haft job og derved ingen optjent ferie. Jeg har dog planer om en 3 ugers ferie i foråret. Håber naturligvis ikk jeg stadig er på dagpenge til den tid, men i såfald jeg er, er det så muligt at holde ferie på egen regning i de uger - og derefter vende tilbage til dagpenge på samme vilkår?

Og ja, jeg kunne ringe til a-kassen, men de holder lukket idag - og har fået tilbud på rejsen, som gerne skulle betales mandag.

På forhånd tak for hjælpen :-)

#2 o-O-Fie-O-o

o-O-Fie-O-o

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 702 Beskeder:

Skrevet 12 december 2008 - 09:44

Du må gerne holde ferie, når du modtager dagpenge. Og også gerne i udlandet. Under ferien skal du ikke stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Du skal bare huske at underrette jobcenteret og A-kasse om ferien senest 14 dage før, du holder den. Du kan højst optjene 25 feriedage om året som dagpengemodtager. Feriedagene optjener du gennem det dagpengebeløb, du får udbetalt.

sakset fra ledernes A-kasse, tjek om der ikke står noget på din A-kasses hjemmeside :)
Amare et sapere vix deo conceditur - Selv en gud finder det svært at elske og være vis på samme tid.

#3 euk

euk

Erfaren

• Medlemmer
  • 126 Beskeder:

Skrevet 12 december 2008 - 10:53

Tak for svaret - men det vidste jeg godt :-)

Mit spørgsmål går på, om jeg kan holde selvbetalt ferie...jeg har ingen ferie at bruge, så jeg kan ikke modtage feriedagpenge. Jeg har derfor brug for at vide, om jeg kan holde ferie på egen regning og så vende tilbage på dagpenge på almindelige vilkår igen, når jeg kommer hjem?

#4 MissDivine

MissDivine

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.062 Beskeder:

Skrevet 12 december 2008 - 12:09

Mit spørgsmål går på, om jeg kan holde selvbetalt ferie...jeg har ingen ferie at bruge, så jeg kan ikke modtage feriedagpenge. Jeg har derfor brug for at vide, om jeg kan holde ferie på egen regning og så vende tilbage på dagpenge på almindelige vilkår igen, når jeg kommer hjem?

Om du har feriepenge eller ej er ligegyldigt - du kan holde ferie bare du varsler det 14 dage før. Du får bare intet udbetalt, hvilket du jo selv er inde på.

Hvis du er som du var - vil du få hvad du fik

Oktober 2012 :lun: :lun:

#5 Restless78

Restless78

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.564 Beskeder:

Skrevet 12 december 2008 - 12:13

Da jeg blev kandidat blev man tildelt et antal feriedag med dagpenge selvom man ikke havde optjent noget ferie

Fra AAK:
Hvis du er optaget i (eller overflyttet til) AAK som nyuddannet, har du ret til feriedagdagpenge. De vil blive udbetalt efter dimittendsatsen som er 576 kr. pr. dag. Det er optagelsestidspunktet, der afgør, hvor mange dage med feriedagpenge, du er berettiget til.
Er du optaget mellem 1. maj og 31. juli har du ret til 15 dage med feriedagpenge i det ferieår du bliver optaget i samt 15 dage i ferieåret, der begynder 1.maj i næste ferieår.

Er du optaget mellem 1. august og 31. december, har du ret til 10 dage med feriedagpenge i det ferieår du bliver optaget i, samt 15 dage i ferieåret, der begynder 1.maj i næste ferieår.

Er du optaget mellem 1. januar og 30. april, har du ret til 5 dage med feriedagpenge i det ferieåre du bliver optaget i, samt 15 dage i næste ferieåret, der begynder 1.maj.
Disse regler gælder også, hvis du er begyndt at arbejde straks efter, at du afsluttede din uddannelse, og derfor aldrig har modtaget dagpenge.

Man skal dog altid fradrage den ferie, man kan have optjent hos sin arbejdsgiver. Har man fx som udgangspunkt ret til 15 dages feriedagpenge hos os, og samtidig optjent 8 dages feriepenge hos en arbejdsgiver, vil man i sidste ende være berettiget til at supplere sine 8 dage med 7 dages ferie på feriedagpenge.

Det betyder med andre ord, at nyuddannede får fratrukket selvoptjent ferie - også selv om ferien allerede er afholdt inden indmeldelsen i AAK.

Ifølge dette vil du have ret til 10 dage med dagpenge i dette ferieår men dem har du måske allerede brugt? Jeg er ikke klar over om man må tage mere ferie end dette men tror ikke det er noget problem når bare det er meldt i tilstrækkelig tid.

#6 lulu-p

lulu-p

Semi-helgen

• Medlemmer
  • 7.710 Beskeder:

Skrevet 12 december 2008 - 12:38

Kontakt i første omgang A-kassen.

Alternativt kan du afmelde dig som ledig når du rejser på ferie og derefter tilmelde dig igen når du kommer hjem. Lidt omstændeligt, men det er en mulighed. Du bevarer din dagpengesats.

Umiddelbart tror jeg godt du kan holde ferie for egen regning. De dage, hvor du ikke modtager dagpenge eller anden understøttelse, kan du gøre fuldstændig som du vil.

Får man ikke 15 dage med feriedagpenge som nyuddannet?

Lulu
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...

#7 euk

euk

Erfaren

• Medlemmer
  • 126 Beskeder:

Skrevet 12 december 2008 - 12:49

Tak for jeres svar :-) Mener jo os selv, at det må være muligt....ville bare lige tjekke med andre kloge hoveder, da a-kassen jo altså holder lukket idag (ellers havde jeg ikk oprettet tråden).

Jeg har skam læst alt det med de dage man får tildelt som dimmitend....i mit tilfælde er det 10 dage, men jeg kunne ikke forstå om det var i dette år eller først efter 1. maj. 10 dage er dog ikke helt nok, da jeg skal bruge 16 :-)

Så under alle omstændigheder vil jeg selv sku betale de 6 dage - og rent økonomisk spiller det ikk en rolle for mig. Skulle bare vide, om det ville påvirke noget mhb. på min dagpengesats efterfølgende...altså om der var en straf. Det lyder det dog ikk til på jer, så det er super....

Tak tak...

#8 miss_sommerfugl

miss_sommerfugl

Fortabt

• Medlemmer
  • 22.637 Beskeder:

Skrevet 12 december 2008 - 12:59

Du skal kontakte kommunen, for jeg mener det er en personlig vurdering. Hvor længe vil du holde ferie? Hvorfor? Går du glip af noget aktivering/erhvervsfremmende i mellemtiden?

Nu spørger jeg måske dumt, men hvorfor skal kommunen blandes ind i det, når man er arbejdsledig og på dagpenge fra a-kassen? Der er jo ikke tale og sygedagpenge som tilgengæld kører via kommunen.

Til ts - kan du ikke nå ringe til a-kassen mandag morgen og stadig betale rejsen mandag eftermiddag?

Jeg ville afgjort kontakte min a-kasse for at være 100% sikker på jeg ikke kom på gale veje :)

Having endometriosis is like wearing stilettos!
All you see is a beautiful woman - but not how much pain she is in!

#9 euk

euk

Erfaren

• Medlemmer
  • 126 Beskeder:

Skrevet 12 december 2008 - 13:51

Nu spørger jeg måske dumt, men hvorfor skal kommunen blandes ind i det, når man er arbejdsledig og på dagpenge fra a-kassen? Der er jo ikke tale og sygedagpenge som tilgengæld kører via kommunen.

Til ts - kan du ikke nå ringe til a-kassen mandag morgen og stadig betale rejsen mandag eftermiddag?

Jeg ville afgjort kontakte min a-kasse for at være 100% sikker på jeg ikke kom på gale veje :)

Jeg kontakter a-kassen mandag formiddag for at være sikker - og rejsebureauet holder på billetterne til mandag eftermiddag :-) Så får vi se....

#10 j-g80

j-g80

Tastaturslave

• Medlemmer
  • 15.332 Beskeder:

Skrevet 12 december 2008 - 14:00

Jeg holdt ferie uden feriedagpenge mens jeg gik ledig, og spurgte også specifikt til det.
Så jeg kan med 100% sikkerhed sige, at det må du godt.
Du skal, som andre også nævner, blot varsle det mindst 14 dage i forvejen så er der ingen ko på isen.
Frihed lad være vort løsen i nord, frihed for Loke såvel som for Thor.