Gå til indhold

Billede
- - - - -

Hvor længe kan dej hæve?

• Låst emne Emnet er låst
7 svar på dette emne

#1 twizzler

twizzler

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.742 Beskeder:

Skrevet 16 oktober 2008 - 16:23

Ja et lidt underligt spørgsmål, men jeg skal lave langtidshævede boller - men er nødt til at lave dem i så god tid at de kommer til at hæve næsten et døgn (i køleskab, de plejer bare kun at stå natten over).

Nogen der ved om det kan lade sig gøre, eller er det skidt for dejen? Tænker på om dej kan hæve for længe?
Drengebarnet 15. december 2008 :lun:
Lillebror 6. september 2011 :lun:

#2 mand.en

mand.en

Afhængig

• Medlemmer
  • 26.775 Beskeder:

Skrevet 16 oktober 2008 - 19:08

Der er nogle opskrifter på brød hvor de faktisk SKAL hæve et døgn i køleskab. :) Men det er hele skålen med dej, ikke formede boller.

Langtidshævet brød laver man med meget mindre gær (12 gram/en kvart pakke) og en mere våd dej, og det bliver rigtig godt.

Jeg ved ikke om bollerne kan holde formen?
Most everyone's an atheist to some extent. Some just disbelieve in less gods than others.

#3 Anei

Anei

Guddommelig

• Medlemmer
  • 5.694 Beskeder:

Skrevet 16 oktober 2008 - 22:22

Jeg lavede nogen sidste weekend der stod næsten et døgn og det gik fint:)
Trolden 10/10 -07:lun:
Lilletrolden 14/04 -11:lun:

#4 catwoman322

catwoman322

Afhængig

• Medlemmer
  • 27.066 Beskeder:

Skrevet 17 oktober 2008 - 04:49

Jeg laver boller hver dag i min lille kantine, og de hæver i køleskab fra morgen til næste morgen... de skal bare tilsættes lidt mindre gær end almindeligt hævede boller, ellers overhæver de og falder sammen. Brug også kold væske når du ælter dejen.
Jeg kan, jeg skal,jeg vil.!
Medlem af TANTEMAFIA'EN.
Il Divo, 14. marts 2009.:)
Nu Øgletante.

#5 twizzler

twizzler

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.742 Beskeder:

Skrevet 17 oktober 2008 - 10:07

Tak for hjælpen! Det er selve dejen jeg vil have til at hæve så længe, ikke de formede boller.
Håber der bliver gode boller ud af det.

#6 catwoman322

catwoman322

Afhængig

• Medlemmer
  • 27.066 Beskeder:

Skrevet 17 oktober 2008 - 16:47

Tak for hjælpen! Det er selve dejen jeg vil have til at hæve så længe, ikke de formede boller.
Håber der bliver gode boller ud af det.

Når du laver bollerne med det samme og sætter dem til langtidshævning i køleskabet, skal du ikke lade dejen hæve først. Du KAN risikere at den overhæver hvis du lader den hæve to gange og derfor falder sammen når den kommer ud af køleskabet. Brug kold væske, lav dejen, form bollerne og husk at pensle dem. træk en stor plastpose over, der må gerne være godt med luft omkring bollerne, sæt dem i køleskabet til næste morgen. Tag dem ud, tag posen af, pensles med lidt vand, lad dem stå lidt lunt ( ca. 30-40 min.) bages ved 175 grader i ca. 15 min. uden varm luft, og derefter ca. 5 min med varm luft.
Hilsen Catwoman, der også er kantinewoman og bager boller til ca. 35 pers. hver dag.:)
Medlem af TANTEMAFIA'EN.
Il Divo, 14. marts 2009.:)
Nu Øgletante.

#7 twizzler

twizzler

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.742 Beskeder:

Skrevet 18 oktober 2008 - 08:52

Når du laver bollerne med det samme og sætter dem til langtidshævning i køleskabet, skal du ikke lade dejen hæve først. Du KAN risikere at den overhæver hvis du lader den hæve to gange og derfor falder sammen når den kommer ud af køleskabet. Brug kold væske, lav dejen, form bollerne og husk at pensle dem. træk en stor plastpose over, der må gerne være godt med luft omkring bollerne, sæt dem i køleskabet til næste morgen. Tag dem ud, tag posen af, pensles med lidt vand, lad dem stå lidt lunt ( ca. 30-40 min.) bages ved 175 grader i ca. 15 min. uden varm luft, og derefter ca. 5 min med varm luft.
Hilsen Catwoman, der også er kantinewoman og bager boller til ca. 35 pers. hver dag.:)

Dejligt med råd fra en erfaren! - Tak.

#8 catwoman322

catwoman322

Afhængig

• Medlemmer
  • 27.066 Beskeder:

Skrevet 18 oktober 2008 - 10:18

Dejligt med råd fra en erfaren! - Tak.

Velbekomme...:)