Gå til indhold

Billede
- - - - -

Tilberedning af artiskokker?

• Låst emne Emnet er låst
6 svar på dette emne

#1 whitesweet

whitesweet

Nybegynder

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 30 Beskeder:

Skrevet 02 juli 2008 - 10:25

Halløj i sommervarmen.

Kan I hjælpe mig med hvordan en artiskok skal tilberedes?

Evt. med billeder af tilberedningen og spisningen af en sådan fætter.

#2 frippet

frippet

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.416 Beskeder:

Skrevet 02 juli 2008 - 12:35

Den skal bare koges - mener det er ½ times tid. Stik med en kniv i bunden for at checke om den er mør. Salt vandet let.

Den allerøverste top kan skæres af, og naturligvis stokken.

Når de er kogt møre lader du dem dryppe af men hovedet nedad.

De alleryderste blade nederst smider du væk, men derefter hiver du bladene af, et for et og spiser den lille kødfulde del nederst på bladet. Når bladene er blevet så små at de ikke længere kan spises skraber du dem og 'hårene' væk. Og så er der kun den lækre bund tilbage. Jeg kan bedst lide den helt simpel bare med smør.

#3 Flisseline

Flisseline

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 869 Beskeder:

Skrevet 02 juli 2008 - 12:51

Bare en tilføjelse: Spidsen af alle bladene skal lige klippes med en saks inden den koges. Og så synes jeg kogetiden er en del længere end en halv time, nok en hel time, vil jeg sige.

Jeg dypper enten i smør eller hvis det skal være luksus en rørt gedeost med aske.

Mmm, artiskok! Men hvor har du fundet den henne på denne tid af året? Er det ikke mere i forsommeren, de er fremme?

#4 Flisseline

Flisseline

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 869 Beskeder:

Skrevet 02 juli 2008 - 12:52

Hov, hvis du gerne vil se, hvordan den spises, kan du kigge meget godt efter i "Sex and the City" sæson 6 afsnittet "The catch"! Her spiser Carrie nemlig en artiskok, hvor de sidder på en café og lidt efter bliver præsenteret for Harrys best man :D

#5 whitesweet

whitesweet

Nybegynder

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 30 Beskeder:

Skrevet 02 juli 2008 - 14:54

Mange tak for svarene... Jeg prøver at kaste mig ud i det.

Tror i øvrigt at det var i superbest i Næstved at kæresten fandt nogle... Men ka altå ikke lige garantere at det var der og at der er flere :lol:

#6 LaTascha

LaTascha

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.971 Beskeder:

Skrevet 02 juli 2008 - 16:30

De har da store, flotte billige artiskokker i de fleste supermarkeder lige for tiden.....det synes jeg i hvert fald de har her i Århus:)

#7 frippet

frippet

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.416 Beskeder:

Skrevet 02 juli 2008 - 16:51

Man KAN klippe spidsen af bladene, men jeg vil nu vove at påstå at det ikke er strengt nødvendigt. ;)