Gå til indhold

Billede
- - - - -

Iskiasnerven

• Låst emne Emnet er låst
24 svar på dette emne

#1 Excentrica

Excentrica

Søvn er for slapsvanse!

• Medlemmer
  • 31.895 Beskeder:

Skrevet 11 juni 2008 - 11:46

Har læst at det rammer gravide kvinder ofte, at de får iskiasnerven i klemme.

Jeg har netop haft det, tror jeg:
http://debat.jubii.d...et_578440.html?

Og har aldrig i mit liv haft så ondt. Har du oplevet det og hvordan oplevede du det? Jeg vil helst ikke være pylret, men hold OP hvor gjorde det ondt. Hvis det skal følge med graviditet, så tror jeg sgu jeg skal overveje igen (:lol: )
Kæresten mente at jeg lavede samme lyde som en fødende, da jeg lå om natten og bare havde ONDT!
Spærret inde blandt normale, bag tremmer og gitter
For som lægerne sagde, "den gode adfærd smitter"
I næsten et døgn der holdt jeg smerten ud
Så slagted' jeg min vagt og flygted' i hans hud

#2 Linnea1981

Linnea1981

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.241 Beskeder:

Skrevet 11 juni 2008 - 12:16

Har læst at det rammer gravide kvinder ofte, at de får iskiasnerven i klemme.

Jeg har netop haft det, tror jeg:
http://debat.jubii.d...et_578440.html?

Og har aldrig i mit liv haft så ondt. Har du oplevet det og hvordan oplevede du det? Jeg vil helst ikke være pylret, men hold OP hvor gjorde det ondt. Hvis det skal følge med graviditet, så tror jeg sgu jeg skal overveje igen (:lol: )
Kæresten mente at jeg lavede samme lyde som en fødende, da jeg lå om natten og bare havde ONDT!

Ja da - også selvom jeg ikke er gravid... Kuren for mig imod det, er 2 iprener/panodil (hvis jeg var gravid) og så udstrækning af balle-musklerne/iskiasnerven - derefter ro (sove!) Hjælper det ikke - så hedder det en tur til fysio.

For at undgå det, så spænder jeg i ballerne/bækken-muskulaturen, når jeg går/cykler/motionere...

Det værste tilfælde var for nogle år siden - og der stod jeg og tuede af smerte i kvickly :whine: :blushing: - og måtte ringe til min læge.

Linnea

:love: Tuttenas - maj 2007 :lun: Bassemanden - maj 2010 :love:

#3 Excentrica

Excentrica

Søvn er for slapsvanse!

• Medlemmer
  • 31.895 Beskeder:

Skrevet 11 juni 2008 - 12:20

Så ER jeg altså ikke pylret (ikke mere pylret end dig i hvert fald).

Blev så sur da min chef virkelig lød som om jeg var pjattet. Jeg melder mig aldrig syg, men efter to timers søvn og med konstant ondt, havde jeg sgu ikke lyst til at tage på arbejde, men gjorde det, og fik så sådan en spand koldt vand i hovedet.

#4 MorTilMathias

MorTilMathias

Heltidsposter

• Medlemmer
  • 9.002 Beskeder:

Skrevet 11 juni 2008 - 12:20

Jeg havde problemer med Iskias, og ja, det gør sindsygt ondt :)

Jeg løste det med flade sko, udstrækningsøvelser og aflastning fra mine kolleger :)

En mand må gøre det han må gøre. En kvinde må gøre det han ikke kan

Mathias 07-07-04 - Emilie 28-10-08

Dorte er Gud

#5 Linnea1981

Linnea1981

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.241 Beskeder:

Skrevet 11 juni 2008 - 12:22

Blev så sur da min chef virkelig lød som om jeg var pjattet. Jeg melder mig aldrig syg, men efter to timers søvn og med konstant ondt, havde jeg sgu ikke lyst til at tage på arbejde, men gjorde det, og fik så sådan en spand koldt vand i hovedet.

DIn chef skal slet ikke stille spørgsmålstegn ved din sygemelding. Han må ikke engang spørge hvad du fejler - kun hvornår du er tilbage...

Smerte kan man ikke påvise desværre, og derfor bliver det negligeret af arbejdsgiverne.

LInnea

#6 Excentrica

Excentrica

Søvn er for slapsvanse!

• Medlemmer
  • 31.895 Beskeder:

Skrevet 11 juni 2008 - 12:23

Jeg prøvede at strække ud, men det gjorde det bare værre i øjeblikket. Men nu her, hvor det er ved at være væk, skal jeg lige have lavet en masse øvelser, så det ikke kommer igen foreløbigt.

Er heldigvis kun på 12 timer på mit job (skal have ekstra timer i sommerferien), så helt slemt bliver det aldrig mht. det. Men blev bare så sur over deres kommentarer, for jeg klager mig normalt aldrig uden at det gør virkelig ondt.

#7 Excentrica

Excentrica

Søvn er for slapsvanse!

• Medlemmer
  • 31.895 Beskeder:

Skrevet 11 juni 2008 - 12:25

DIn chef skal slet ikke stille spørgsmålstegn ved din sygemelding. Han må ikke engang spørge hvad du fejler - kun hvornår du er tilbage...

Smerte kan man ikke påvise desværre, og derfor bliver det negligeret af arbejdsgiverne.

LInnea

Jeg var såmænd på arbejde. Min vagt var kun 6 timer, men hver gang jeg bøjede mig ned, var jeg ved at tude.
Så hvis han er der i dag, så får han lige fortalt at det ikke bare var pjat. Han kan jo evt. gå hjem og spørge sin kæreste, om hun havde ondt da hun var gravid.

#8 anne-lisehansen

anne-lisehansen

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.862 Beskeder:

Skrevet 11 juni 2008 - 12:25

:shock:
Sikke en original din chef er, jeg har haft mange smerter af mange forskellige sygdomme, men fanme aldrig så ondt som når jeg har iskias smerter, og jeg har en fantastisk læge, han har givet mig panodill og kodein, 2 af hvar , som hjælper omgående, Men da du jo er gravid ville jeg anbefale akupunktur, det er en god nødløsning.:ae:

#9 Millemus77

Millemus77

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 546 Beskeder:

Skrevet 11 juni 2008 - 12:26

Jeg havde også problemer med min ischias-nerve under den første graviditet - og ja, det gør sk...... ondt. Jeg gik til fysioterapi, hvor jeg fik nogle øvelser samt noget massage, og det hjalp meget. Denne gang har jeg heldigvis kun lige haft optræk til det, men det er forsvundet af sig selv igen. God bedring med det!
Mor til skønne Mads d. 30.05.04 og Malthe d. 23.06.08 :lun:

#10 Linnea1981

Linnea1981

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.241 Beskeder:

Skrevet 11 juni 2008 - 12:28

Jeg prøvede at strække ud, men det gjorde det bare værre i øjeblikket. Men nu her, hvor det er ved at være væk, skal jeg lige have lavet en masse øvelser, så det ikke kommer igen foreløbigt.

Er heldigvis kun på 12 timer på mit job (skal have ekstra timer i sommerferien), så helt slemt bliver det aldrig mht. det. Men blev bare så sur over deres kommentarer, for jeg klager mig normalt aldrig uden at det gør virkelig ondt.

Udstrækningsøvelsen jeg laver er følgende:

- Ned på ryggen
- Bøjer det ben hvor iskiasnerven IKKE er i klemme
- lægger det ben hvor iskiasnerven ER i klemme, over det ben der er bøjet således at anklen hviler på knæet.
- tager fat i det bøjede ben og trækker det op mod brystet til der kommer et stræk i den balle hvor nerven er i klemme. Knæet på det "dårlige" ben skal forblive i den samme position.
- strækket holdes i 30 sek. og må ikke gøre ondt, men strækket skal kunne mærkes.
- gentages løbende indtil nerven er på plads

Et par hovedpinepiller kan være med til at løsne dernede sammen med ro/søvn.

Linnea