Gå til indhold

Billede
- - - - -

Start løn, alder og erfaring fra andet job

• Låst emne Emnet er låst
10 svar på dette emne

#1 artem666

artem666

Diktator

• Medlemmer
  • 26.637 Beskeder:

Skrevet 24 maj 2008 - 17:03

Nu er der flere tråde her på stedet om løn, og hvilken løn man kan forvente som nyuddannet.

Er selv ved at blive bygningskonstruktør hvor jeg er færdig om et år.
Overvejer mest job ved arkitektfirma, ingeniør, eller det offentlige.

Jeg kan finde lidt om basis lønnen i Staten her. http://www.kf.dk/929/
Og her er overenskomsten med Danske Arkitektvirksomheder.
http://www.kf.dk/fil..._komment_05.pdf

Når der findes disse overenskomster, ryger man så automatisk ind på skala trinnet for nyuddannet? uden hensyn til ens alder, og tidligere erfaring?
Eller tæller det med? og kan man kan forhandle sig nogle trin op på den baggrund?

Grunden til at jeg spørger er at jeg er 34 år når jeg bliver færdig, og har en anden uddannelse bag mig som datamekaniker, som jeg har arbejdet med i flere år.
Specielt hvis jeg bliver offentlig ansat vil jeg synes det er lidt skørt hvis jeg ender med en lavere startløn end min gamle løn.
Da jeg var ansat i forsvaret er jeg også steget nogle trin der. Hvor min tanke er om de trin kan overføres til et nyt job i staten?
Når jeg bliver diktator bliver hele bundtet skudt :)

#2 avdotja

avdotja

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.210 Beskeder:

Skrevet 24 maj 2008 - 17:53

Har desværre ingen personlig erfaring men i det private har man jo mulighed for at forhandle sig frem til det meste (hvis man har de rette kvalifikationer) og programmeringserfaring kan da ikke være helt urelevant når man læser til bygningskonstruktør?

Kunne omvendt godt forestille mig at det offentlige var mere emsige. Men der er jo altid mulighed for ekstra kvalificationstillæg uanset løntrin.

Men er/var man ikke forholdsvis godt lønnet som privatansat datamatiker? Ville umiddelbart gætte på at du ikke vil ende med en startløn i det offentlige som ligger over din slutløn som datamatiker :gruble:

#3 wizzze

wizzze

Master of the Universe

• Medlemmer
  • 18.655 Beskeder:

Skrevet 24 maj 2008 - 18:03

^Der er forskel på datamekaniker og datamatikker ;)

Kender ikke til hvordan det foregår jvf. den overenskomst du omtaler, men mon ikke lidt af din tidlige erfaring kommer i spil ?
Din fagforening kan nok bedst hjælpe med at fortolke overenskomsten

I don´t like change :evil:

Alt var meget bedre i gamle dage :wub:

#4 FrkRavn

FrkRavn

Semi-helgen

• Medlemmer
  • 7.140 Beskeder:

Skrevet 24 maj 2008 - 19:47

Jeg arbejder i det offentlige (staten) som akademiker. På min arbejdsplads er de fleste, der er nyuddannede startet på løntrin 3 (starttrinnet). Jeg har hørt om en enkelt der tidligere har arbejdet 15 år som sygeplejske, der så læste på univeristet, der startede på løntrin 4, men det er jo ikke en voldsom stigning.
Alle får dog et fleksibilitetstillæg, så lønnen bliver da lidt højere.
Der er så senere på året mulighed for individuel lønforhandlinger, hvor man så kan prøve at få et tillæg.

#5 artem666

artem666

Diktator

• Medlemmer
  • 26.637 Beskeder:

Skrevet 24 maj 2008 - 19:47

Har desværre ingen personlig erfaring men i det private har man jo mulighed for at forhandle sig frem til det meste (hvis man har de rette kvalifikationer) og programmeringserfaring kan da ikke være helt urelevant når man læser til bygningskonstruktør?

Kunne omvendt godt forestille mig at det offentlige var mere emsige. Men der er jo altid mulighed for ekstra kvalificationstillæg uanset løntrin.

Men er/var man ikke forholdsvis godt lønnet som privatansat datamatiker? Ville umiddelbart gætte på at du ikke vil ende med en startløn i det offentlige som ligger over din slutløn som datamatiker :gruble:

Som wizzze skriver, så er det datamekaniker jeg er, og ikke datamatiker.
Men i følge mine lærer, og de par steder jeg har været til samtale om praktikplads, der lader det til at have en it uddannelse bag sig som konstuktør, kan være en mindst lige så stor fordel som at have en håndværker uddannelse bag sig. Da man bruger it utroligt meget nu om dage, specielt på en tegnestue.

Var i forsvaret jeg var datamekaniker, hvor jeg fik ca. 25.000 med diverse tillæg, plus pension.
Så efter at have brugt 3½ år på en videregående uddannelse, vil jeg gerne have mindst 30.000 med pension, selv i det offentlige.

Er bare kommet i tvivl om det er realistisk. :gruble:

Har hørt om nogle fra min uddannelse, der er kommet ud til start lønninger på mellem 30-43.000 i det private, men det ligger så også et års tid tilbage, hvor der var mest gang i byggeriet, og de nærmest skreg på konstruktører.
Med den nedgang der er i det hele for tiden, så kunne jeg godt forestille mig at der ikke er helt så meget rift om os de næste år, hvorfor det reelt kan være at det ender med en lavere startløn :gruble:

Men ja skal naturligvis have talt med fagforeningen til den tid. Ville bare godt høre folks erfaringer med at starte på et højere løntrin som ny uddannet end "standart".

#6 artem666

artem666

Diktator

• Medlemmer
  • 26.637 Beskeder:

Skrevet 24 maj 2008 - 20:11

Jeg arbejder i det offentlige (staten) som akademiker. På min arbejdsplads er de fleste, der er nyuddannede startet på løntrin 3 (starttrinnet). Jeg har hørt om en enkelt der tidligere har arbejdet 15 år som sygeplejske, der så læste på univeristet, der startede på løntrin 4, men det er jo ikke en voldsom stigning.
Alle får dog et fleksibilitetstillæg, så lønnen bliver da lidt højere.
Der er så senere på året mulighed for individuel lønforhandlinger, hvor man så kan prøve at få et tillæg.

Hmm ja okay i staten skriver man jo normalt også altid at lønnen er efter gældende overenskomst.
Men hvis man kan springe over et par fri, så er det da en start.

Hvad går det fleksibilitetstillæg ud på? og hvor meget giver det?

#7 avdotja

avdotja

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.210 Beskeder:

Skrevet 25 maj 2008 - 08:51

Ups...var slet ikke klar over at der var noget som hed datamekaniker så læste helt automatisk det ord jeg kendte:genert:

#8 FrkRavn

FrkRavn

Semi-helgen

• Medlemmer
  • 7.140 Beskeder:

Skrevet 25 maj 2008 - 09:34

Hmm ja okay i staten skriver man jo normalt også altid at lønnen er efter gældende overenskomst.
Men hvis man kan springe over et par fri, så er det da en start.

Hvad går det fleksibilitetstillæg ud på? og hvor meget giver det?

Jeg er klar over, hvor udbredt fleksibilitetstillægget er i de forskellige styrelser osv. Jeg får tillægget, da jeg i princippet kan blive sendt rundt i landet og arbejde.

Tillægget er på ca. 2325 kr før skat.

#9 artem666

artem666

Diktator

• Medlemmer
  • 26.637 Beskeder:

Skrevet 25 maj 2008 - 14:10

Jeg er klar over, hvor udbredt fleksibilitetstillægget er i de forskellige styrelser osv. Jeg får tillægget, da jeg i princippet kan blive sendt rundt i landet og arbejde.

Tillægget er på ca. 2325 kr før skat.

Det er da også et ok tillæg.
Er generelt min opfattelse at det er meget mere brugt med alle mulige tillæg i det offentlige end det private. Men som normalt ikke fremgår af de overenskomster og lønskala man kan finde. Hvorfor det er rimeligt svært at forudse sin løn.

#10 lojha

lojha

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.729 Beskeder:

Skrevet 25 maj 2008 - 21:41

Hvis det er en offentlig arbejdsplads, så starter du på trinnet som nyuddannet. Tilgengæld kan du måske forhandle dig til kvalifikationstillæg og rådighedstillæg.

Jeg er lige startet som nyuddannet akademiker i et job i det offentlige. Grundlønnen er til at græde over, men med et rådighedstillæg på knap 2500 kroner og et kvalifikationstillæg på 2000 (fordi jeg har særlig relevant erfaring fra et studiejob) begynder det at se lidt mere fornuftigt ud.
When the boogey-man goes to sleep every night, he checks his closet for Chuck Norris