Gå til indhold

Billede
- - - - -

Rygcenter! Nogen der kender det?

• Låst emne Emnet er låst
10 svar på dette emne

#1 alenemortil2

alenemortil2

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.168 Beskeder:

Skrevet 06 februar 2008 - 22:18

Ja, er der nogen der kender rygcenter?

Jeg er blevet henvist dertil da min ryg er gået helt i stykker lige for tiden!
Jeg kunne godt tænke mig at vide: Hvor lang er ventetiden, hvad gør man derinde og hjælper det?

Er blevet træt af daglige, meget stærke smerter og alle de ting jeg ikke kan klare på grund af dem så nu håber jeg at de kan hjælpe mig!!!

#2 nillew

nillew

Erfaren

• Medlemmer
  • 386 Beskeder:

Skrevet 07 februar 2008 - 19:34

Hvilket rygcenter? Så vidt jeg ved så er der flere, fx. Skagen Ryg- og gigtcenter, Ringe Rygcenter osv.
Jeg kender kun til Skagen Rygcenter og de patienter jeg har mødt derfra har kun haft rosende ord. De har virkelig kunne bruge det, de har lært.
Jeg kender som sagt ikke alle centre, men i Skagen foregår det vist nogenlunde sådan her:
Hvis du skal på Rygcenter skal du henvises af din læge, og der kan vist godt være flere måneders ventetid. På centret skal du bo i seks uger, hvor alle hjælper med madlavning/rengøring osv. (Det er forresten betalt af staten alt sammen.)
Når du starter har du en fælles opstartssamtale med fysioterapeut, ergoterapeut, sygeplejerske og evt læge mener jeg.
I de følgende dage undersøges du grundigt af især fysioterapeuten (læser selv til fys, så kan ikke vide så meget om ergo og sygeplejeske) og i de føgende uger, vil du så komme til at træne individuelt og på hold. Der er mange forskellige træningsformer fx, bassintræning, stabilitetstræning, McKenzie (som er et rygkoncept..?) Desuden er er daglige gåture og fælles træning.
Udover den almindelige træning vil du også få undervisning i løfteteknikker og smertehåndtering (hvilket virkelig hjælper mange)

Det var vist hvad jeg nogenlunde ved om Skagen Rygcenter, med forbehold for fejl...:)

Håber det kan bruges til noget.
Nej, det er ikke meningen, at det skal give nogen mening...

#3 alenemortil2

alenemortil2

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.168 Beskeder:

Skrevet 07 februar 2008 - 23:16

Tak for svar, Nillew :D

Det skal helst være et rygcenter her i Kbh!
Puha, det lyder som et meget godt sted men jeg håber virkelig ikke på en indlæggelse da jeg har 2 børn som skal passes!!!

Er dog snart parat til alt da jeg hader at mine rygproblemer skal gå ud over mine børn og min dagligdag!!
Vil så gerne kunne gøre alt rent, lave dejlig mad og være der for mine børn uden at det koster et hold i ryggen eller andre slemme smerter!!!

Skal til min egen læge i morgen (ikke ham der har henvist mig) og håber på nogle svar omkring min ryg og det hele!!

#4 gryntefnug

gryntefnug

Uden liv

• Medlemmer
  • 6.530 Beskeder:

Skrevet 08 februar 2008 - 13:06

Puha, det lyder som et meget godt sted men jeg håber virkelig ikke på en indlæggelse da jeg har 2 børn som skal passes!!!

Er dog snart parat til alt da jeg hader at mine rygproblemer skal gå ud over mine børn og min dagligdag!!
Vil så gerne kunne gøre alt rent, lave dejlig mad og være der for mine børn uden at det koster et hold i ryggen eller andre slemme smerter!!!

Skal til min egen læge i morgen (ikke ham der har henvist mig) og håber på nogle svar omkring min ryg og det hele!!

krydser fingre fær nogle positive svar/råd hos lægen

bor i århus så kan ikke rigtigt give gode råd omkring sjællandsområdet , som evt. kunne være godt for din ryg/hverdag
dog er det altid en god ide at få en ergoterapeut til at se på dit hjem , samt hvad du ellers foretager dig iløbet af dagen , de spotter med det samme de forkerte arbejdsstillinger osv . som du måske ikke selv er opmærksom på
held og lykke med det :)
en gryntefnug er en nutted og luftig ting som sover højlydt og længe :genert:

#5 panja

panja

Bortvist fra debatten

• Banned
  • 468 Beskeder:

Skrevet 08 februar 2008 - 13:12

Der ligger et rygcenter på Hans-knudsens plads på Østerbro. Jeg mener man skal henvises af lægen. Ellers er der fysioterapeuter med speciale i rygge. Og der er ofte mulighed for at få trænet ryggen individuelt op i træningsrum hos fyssen.

#6 alenemortil2

alenemortil2

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.168 Beskeder:

Skrevet 08 februar 2008 - 17:35

krydser fingre fær nogle positive svar/råd hos lægen

bor i århus så kan ikke rigtigt give gode råd omkring sjællandsområdet , som evt. kunne være godt for din ryg/hverdag
dog er det altid en god ide at få en ergoterapeut til at se på dit hjem , samt hvad du ellers foretager dig iløbet af dagen , de spotter med det samme de forkerte arbejdsstillinger osv . som du måske ikke selv er opmærksom på
held og lykke med det :)

Tak for det!!

Jeg fik ikke nogen rigtig svare hos min læge andet end at han var 100 % enig med den anden læge i at jeg skulle på rygcenter og få hjælp der!
Han syntes ikke jeg skulle rode med nogle andre alternativer indtil jeg kom ind og fik den rigtige hjælp!

#7 alenemortil2

alenemortil2

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.168 Beskeder:

Skrevet 08 februar 2008 - 17:36

Der ligger et rygcenter på Hans-knudsens plads på Østerbro. Jeg mener man skal henvises af lægen. Ellers er der fysioterapeuter med speciale i rygge. Og der er ofte mulighed for at få trænet ryggen individuelt op i træningsrum hos fyssen.

Ja, det er så lige dem der har sendt mig et brev i dag og jeg har fået tid allerede den 19 februar :gogo: :D
Det hedder så sundhedcenter nu!!

Glæder mig helt vildt og er rigtig glad nu da jeg havde forventet en meget lang ventetid!!!

Men tak til jer alle for jeres svar :gogo:

#8 panja

panja

Bortvist fra debatten

• Banned
  • 468 Beskeder:

Skrevet 08 februar 2008 - 17:43

Ja, det er så lige dem der har sendt mig et brev i dag og jeg har fået tid allerede den 19 februar :gogo: :D

Glæder mig helt vildt og er rigtig glad nu da jeg havde forventet en meget lang ventetid!!!

Jamen held og lykke.

#9 alenemortil2

alenemortil2

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.168 Beskeder:

Skrevet 08 februar 2008 - 23:28

Jamen held og lykke.

Tak!!

#10 gryntefnug

gryntefnug

Uden liv

• Medlemmer
  • 6.530 Beskeder:

Skrevet 09 februar 2008 - 19:10

hvor fint , og kom endelig med en ypdate på hvordan det går :)
en gryntefnug er en nutted og luftig ting som sover højlydt og længe :genert: