Gå til indhold

Billede
- - - - -

Aflivning eller omplacering???!!!

• Låst emne Emnet er låst
73 svar på dette emne

#1 SusiAnn

SusiAnn

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.308 Beskeder:

Skrevet 15 januar 2008 - 12:31

Afledt af en anden tråd…

Jeg kom til at tænke på, hvordan holdninger mht. aflivning af en voksen og sund hund er???

Trådstarter ligger ud…

Hvis jeg skulle komme i en situation, hvor jeg ikke kunne have Caisar (eller kommende brugshunde…) mere, og ingen af mine nærmeste familiemedlemmer kunne have ham boende, så ville jeg til hver en tid vælge aflivning!

Jeg har bevidst valgt at anskaffe mig en race og linie, som er udpræget arbejdshund, og eksempelvis Caisar ville ikke kunne fungere som familiehund udelukkende, tør slet ikke tænke på hvordan han ville blive… :tie:
Han har nogle specielle særheder, og jeg har opdraget ham så han fungerer hos mig… Andre ville sikkert finde ham alt for sær… :genert:
Træningsmæssigt bruger jeg selv klikker – hvilket ikke er så udpræget endnu indenfor brugssport, og jeg ville ikke kunne bære tanken om at han kom i hænderne på nogle brugsfolk der bruger andre og hårdere metoder… :tie:
Han kan være enormt stædig, og jeg kan nogle gange rive mig selv i håret for at finde på løsningsmuligheder, netop for at undgå konflikter med ham, for han giver sig bare ikke hvis vi kommer i en (har prøvet… lad os bare sige at jeg tabte stort, og Caisar levede højt på sejren… :slem: ). Her kunne jeg også godt se nogle grimme billeder for mig, hvis han kom ud til nogle som ikke ville kunne tackle dette…

Jeg mener ikke at man bør aflive hvalpe og unghunde, de er endnu i en alder hvor de stadig kan præges, deres vaner og væremåde er ikke helt grundlagt endnu…

Ling ville jeg også vælge at få aflivet hvis jeg skulle træffe et valg, hvor det enten var aflivning eller omplacering. Han har nogle grimme lig med i kufferten fra sine tidligere ejere, og han har stadig ar i sindet… Jeg ville ikke kunne klare tanken om hvis han kom ud til nogle, som ikke tog de hensyn til ham som jeg mener burde tages…

Men hvad siger I andre???
Hvis I kom i en situation hvor i skulle af med hunden hvad ville I så vælge??? Aflivning eller omplacering…
Kunne I med god samvittighed give jeres hund videre til andre mennesker, uden at have indflydelse på dens videre liv, træning, opdragelse, pasning, etc.???

Caisar - Sort Schæfer han, f. 13/6-06 :devil:
Kimba - Sort Schæfer tæve, f. 1/12-07 :devil2:
Ling - Jack Russell terrier han, f. 27/12-03 :engel:

Ska´ giftes 16/8-08 :lun:

#2 DieselOgLabell

DieselOgLabell

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.804 Beskeder:

Skrevet 15 januar 2008 - 12:48

I sådan en sitioation er jeg nok meget egoistisk og selvglad.

Jeg ville vælge aflivning da jeg ikke mener der er nogle andre der han tage sig lige så godt af netop mine hunde.

Labell er meget speciel og meget følsom på mange områder, hun ville allerede nu i en alder af 3½ år ikke egne sig til en omplasering.

Diesel ville dog måske kunne fungere i en omplasering endnu, men ikke meget længere efter min mening.
Labell, Jack russell tæve på snart 4 år!
Diesel, Islandsk fårehund, han på snart 2 år!

"Mellem mand, hund og hest består en løndom, en hemmelig forbindelse!"

#3 stinnemus_88

stinnemus_88

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.599 Beskeder:

Skrevet 15 januar 2008 - 12:52

Trådstarter: Til det sidste du sagde: NEJ, jeg kunne IKKE give mine dyr videre til nogen hvor jeg ikke får lov til at se dem eller i det mindste høre om dem i ny og næ og det er desværre de færreste der gider at have en tidligere ejer der hele tiden ønsker en opdatering (jeg taler jo ikke kun om de første par måneder :o)

Jeg mener også at en unghund/hvalp har ret til at få et andet hjem, men har man en voksen hund på 3-4 eller ældre så skal man altså se på personligheden før man vælger en ny familie vs. det blå vand. Er det en hund der kan fungere godt i enhver familie? Eller er det en meget speciel hund man skal være opmørksom på, som måske ikke kan lide at blive passet af andre? Jeg har været med til at sende to dejlige hunde på hhv. 8 og 16 år til Chile fordi ejeren døde og ingen anden ville have dem end sønnen i Chile, men hundene var raske, sunde og tilfredse med det hele (var også glade for sønnen og de kendte ham jo godt), men på den anden side ville jeg - hvis det havde været enhver anden hund på 16 år (og 8 for den sags skyld) tænke det meeeeget nøje igennem om de overhovedet skulle have en ny ejer eller bare have lov til at sove ind.

Når man får en hund så vælger man at tage ansvar for den hund - det inkluderer altså også at man skal tage stilling til om den skal leve eller ej, selvom det lyder hårdt. Jeg synes faktisk ikke at aflivning er så slemt (jo, det er da ikke noget jeg ville gøre på en sund, rask og mentalt stabil hund/kat) og IKKE sammenligneligt med mord, det gør jo altså ikke ondt på hunden at falde i søvn og hvis ejeren er der til det sidste, så er der ikke noget videre ubehageligt ved det for hunden...
Ejer af :devil: Machohunden Jason :devil:

Charlie nov. 03 - 22. feb. 2009 :engel:
You'll be in my heart forever:trist:

#4 mariannaa

mariannaa

Helgen

• Medlemmer
  • 8.359 Beskeder:

Skrevet 15 januar 2008 - 13:39

Da jeg anskaffede mig hunden, indstillede jeg mig også samtidig på at det er for hele hundens levetid, kun hvis min partner/barn bliver allergisk i voldsom grad vil der blive tale om en omplacering

Det ville være helt udelukket for mig at vælge aflivning af en rask og sund hund, så det må blive omplacering......Hvor det vil være et krav fra min side at jeg stadigvæk har mulighed for at følge hvordan hunden har det, fx. en opringning engang i mellem - så må det tage den tid det tager at finde den rette person, for selvfølgelig findes de.

#5 Perlen

Perlen

Tastaturslave

• Medlemmer
  • 15.291 Beskeder:

Skrevet 15 januar 2008 - 15:01

Jeg ville selvfølgelig gøre alt hvad der stod i min magt for at beholde hunden - jeg vil gå gennem ild og vand for de hunde :genert:

Hvis jeg alligevel var tvunget til at skille mig af med dem, ville jeg gøre alt hvad jeg kunne for at finde en ny ejer - den rigtige ejer. Hvis jeg havde den mindste tvivl, ville jeg sige nej.

Hvis ikke jeg kunne det, ville jeg få dem aflivet. Jeg er normalt meget imod at aflive sunde og raske hunde, men hellere det end at sende dem ud til en familie de ikke ville trives hos. De er nogle lidt vanskelige hunde på hver deres måde, så det skulle være den helt rigtige ejer.
Og jeg skulle selvfølgelig have opdateringer, billeder m.m. :genert:

Men jeg kommer forhåbentlig ikke i den situation nogensinde.

Livet er muligvis ikke den fest vi håbede på, men mens vi er her, kan vi ligeså godt danse!

#6 storesoesterT2

storesoesterT2

Helgen

• Medlemmer
  • 8.900 Beskeder:

Skrevet 15 januar 2008 - 15:04

Speedy er for gammel til en omplacering.
Groa ville jeg måske omplacere, har 2-3 stykker som jeg ville føle mig tryg ved at overlade Groa til.

#7 beagle-lover

beagle-lover

Guddommelig

• Medlemmer
  • 5.655 Beskeder:

Skrevet 15 januar 2008 - 15:15

Jeg vil til enhver tid vælge omplacering, alderen taget i betragtning (hvis Alice er mindst 12 år og valget står mellem omplacering og aflivning, så er det ikke længere så nemt et valg).

Har 3-4 stykker jeg vil kunne overlade hende til og hvor jeg stadig vil have mulighed for at besøge hende.

#8 Perlen

Perlen

Tastaturslave

• Medlemmer
  • 15.291 Beskeder:

Skrevet 15 januar 2008 - 15:36

Jeg vil til enhver tid vælge omplacering, alderen taget i betragtning (hvis Alice er mindst 12 år og valget står mellem omplacering og aflivning, så er det ikke længere så nemt et valg).

Har 3-4 stykker jeg vil kunne overlade hende til og hvor jeg stadig vil have mulighed for at besøge hende.

Og der kommer jeg så til at tænke på, om det er en god ide at besøge hunden efterfølgende? Vil hunden nogensinde vænne sig til at den bor et andet sted?

Bare en tanke :genert:

Livet er muligvis ikke den fest vi håbede på, men mens vi er her, kan vi ligeså godt danse!

#9 beagle-lover

beagle-lover

Guddommelig

• Medlemmer
  • 5.655 Beskeder:

Skrevet 15 januar 2008 - 15:40

Og der kommer jeg så til at tænke på, om det er en god ide at besøge hunden efterfølgende? Vil hunden nogensinde vænne sig til at den bor et andet sted?

Bare en tanke :genert:

Det ved jeg ikke. Men vil ALDRIG kunne overlade hende til fremmede, så det bliver enten noget familie eller nogle bekendte.

#10 Perlen

Perlen

Tastaturslave

• Medlemmer
  • 15.291 Beskeder:

Skrevet 15 januar 2008 - 15:45

Det ved jeg ikke. Men vil ALDRIG kunne overlade hende til fremmede, så det bliver enten noget familie eller nogle bekendte.

Nej, det ville jeg godt nok også have svært ved. Det skal være et sted, hvor man er sikker på de bliver behandlet ordentligt. Og hvor man kan tjekke op på det.