Gå til indhold

Billede
- - - - -

Kølemiddel i køleskabe

• Låst emne Emnet er låst
7 svar på dette emne

#1 kokkenok

kokkenok

Baconist

• Medlemmer
  • 4.872 Beskeder:

Skrevet 09 december 2007 - 19:48

Lugter kølemidlet i køleskabe egentlig? og ekspanderer det ved lækager?

For sagen er nemlig den, at da jeg kom fra træning tidligere i dag lugtede det vanvittigt af noget der river som en gal i næse og tårekanaler.

jeg kan ikke helt bestemme hvor det kommer fra, da det har sat sig på sådan ca alle overflader af stål og porcelæn. Den stålplade der er over min køle/fryser er bulet udad(væk fra køleskabet) og lugten virker rigtig stærk når man lige åbner køleskabet og når man stikker næsen i det elektronik jeg lige kan komme til.

jeg tror også noget af selve elektronikken er i stykker, da der er koldt, der hvor der plejer at være en "varm plet" på køkkenbordet.
er der nogen der ved hvad der sker for mit køleskab og evt. hvad jeg kan gøre og hvordan jeg får lugten væk engang?
For legal and ethical reasons it was 
necessary to find a suitable substitute for 
human subjects to use in the experiment. 

#2 humsebjørnen

humsebjørnen

Fortabt

• Medlemmer
  • 22.078 Beskeder:

Skrevet 09 december 2007 - 20:05

De gasser man bruger i køleskabe plejer at være relativt harmløse og højst have en svag lugt. Det lyder som om der er noget andet galt.

CFC-gasser har man ligefrem brugt i astmainhalatorer, så det viser vist meget godt at de stoffer ikke er særlig krasse for mennesker. (i køleskabe bruger man HCFC-gasser nu, men de minder om CFC-gasser på næsten alle måder undtagen for ozonlaget)
Two British soldiers have been killed in Northern Ireland after a tree fell on their vehicle. Police suspect it was planted by the IRA.

#3 kokkenok

kokkenok

Baconist

• Medlemmer
  • 4.872 Beskeder:

Skrevet 09 december 2007 - 20:20

Det lyder som om der er noget andet galt.

det tror jeg også der er -undskyld sarkasmen.-

CFC-gasser har man ligefrem brugt i astmainhalatorer, så det viser vist meget godt at de stoffer ikke er særlig krasse for mennesker. (i køleskabe bruger man HCFC-gasser nu, men de minder om CFC-gasser på næsten alle måder undtagen for ozonlaget)

hvor nye skal køleskabene være for at man kan være sikker på at der ikke er cfc-gasser i? og hvad vil svag lugt lige præcis sige? Det kan godt være jeg bare er sart, men jeg synes lugten går lige i tårekanalerne og for lidt siden da jeg var på toilet(jeg bruger toilettet som led i udluftningen af mit tekøkken/entre ting) synes jeg næsten jeg kunne "smage" lugten......den var lidt jern(blod) agtig...

#4 kokkenok

kokkenok

Baconist

• Medlemmer
  • 4.872 Beskeder:

Skrevet 09 december 2007 - 20:24

Tjek lige denne tråd :)

http://debat.jubii.d...

tak for tråden. jeg synes det begynder at ligne noget der kunne være et freon udslip....og dog, er freon ikke lugtløs? anyways HMTM s situationer synes bekendt.......

#5 humsebjørnen

humsebjørnen

Fortabt

• Medlemmer
  • 22.078 Beskeder:

Skrevet 09 december 2007 - 21:25

det tror jeg også der er -undskyld sarkasmen.-

hvor nye skal køleskabene være for at man kan være sikker på at der ikke er cfc-gasser i? og hvad vil svag lugt lige præcis sige? Det kan godt være jeg bare er sart, men jeg synes lugten går lige i tårekanalerne og for lidt siden da jeg var på toilet(jeg bruger toilettet som led i udluftningen af mit tekøkken/entre ting) synes jeg næsten jeg kunne "smage" lugten......den var lidt jern(blod) agtig...

Det skal være fra starten af halvfemserne for at indeholde CFC-gasser. Men det ser ud til at der er en del forskel på hvilke stoffer man anvender i køleskabe, så nogle af dem skal sikkert nok kunne være ubehagelige.
Two British soldiers have been killed in Northern Ireland after a tree fell on their vehicle. Police suspect it was planted by the IRA.

#6 kokkenok

kokkenok

Baconist

• Medlemmer
  • 4.872 Beskeder:

Skrevet 10 december 2007 - 04:54

tak for inputtet folkens :)

#7 Henry_Kissinger

Henry_Kissinger

Helgen

• Medlemmer
  • 8.208 Beskeder:

Skrevet 10 december 2007 - 08:19

Der er ingen af de kølemidler, der bruges og har været brugt i køleskabe i rigtig mange år, der er giftige for mennesker. Det er nemlig ganske inaktive gasser, der ikke rigtig gider reagerer med noget. Det er stort set kun i forbindelse med UV-lys i atmosfæren at de opfører sig skidt plus at de som regel har en ret kraftig drivhuseffekt.

Det du lugter er sikkert kompressoren, der er brudt sammen. Det kan lugte temmeligt fælt afhængigt af, hvad der er gået galt. Der er dog ikke rigtig noget elektronik i sådan en, men bare nogle termokontakter og relæer. Dog skal du være opmærksom på at sådan noget lugt næppe er sundt så få endelig luftet ordentligt ud.

#8 kokkenok

kokkenok

Baconist

• Medlemmer
  • 4.872 Beskeder:

Skrevet 10 december 2007 - 08:43

Det du lugter er sikkert kompressoren, der er brudt sammen. Det kan lugte temmeligt fælt afhængigt af, hvad der er gået galt. Der er dog ikke rigtig noget elektronik i sådan en, men bare nogle termokontakter og relæer. Dog skal du være opmærksom på at sådan noget lugt næppe er sundt så få endelig luftet ordentligt ud.

Det lugter i hvertfald fælt og ja, jeg har dårligt nok kunne lufte mere ud og ja, jeg tror jeg er blevet ret kraftigt påvirket....