Gå til indhold

Billede
- - - - -

Appelsiner og giftstoffer - med link

• Låst emne Emnet er låst
23 svar på dette emne

#1 melpomeneDK

melpomeneDK

Guddommelig

• Medlemmer
  • 5.802 Beskeder:

Skrevet 27 november 2007 - 22:19

Er der ikke lige en der ligger inde med et godt link til en side der forklarer hvorfor appelsiner bør serveres uden skræl i BH? Jeg syntes ikke lige jeg finder noget godt.
:love: 2003:love: 2007 :love:

#2 SchurThing

SchurThing

Helgen

• Medlemmer
  • 8.608 Beskeder:

Skrevet 27 november 2007 - 22:23

Eij hvad er nu det?

Det har jeg da ikke hørt om, jeg er godt nok ikke en børnehave :-D, men herhjemme spiser vi dem altid i både med skræl på, det er jo så nemt...

Altså de er altid øko,og jeg vasker dem alligevel. men jeg har på fornemmelsen det ikke er det du hentyder til???

#3 melpomeneDK

melpomeneDK

Guddommelig

• Medlemmer
  • 5.802 Beskeder:

Skrevet 27 november 2007 - 22:26

Men det her er de appelsiner der er med i BH og jeg er ret sikker på de ikke er økologiske, og jeg kan ikke rigtig klare at tænke på de render og tygger på de skaller.

#4 melpomeneDK

melpomeneDK

Guddommelig

• Medlemmer
  • 5.802 Beskeder:

Skrevet 27 november 2007 - 22:27

Ja, så nu er jeg ved at skrive til lederen med de gode grunde til at de skal skrælle de appelsiner, men jeg mangler lige noget at vedlægge, sært nok for jeg troede det var super nemt at finde

#5 SchurThing

SchurThing

Helgen

• Medlemmer
  • 8.608 Beskeder:

Skrevet 27 november 2007 - 22:30

Nå okay...^Nej sådan nogle sprøjtede skaller ville jeg hellere ikke have det godt med at luna tyggede i....

Er det frugt de andre forældre har med? I vores vugger er det øko frugt, det er noget vg står for... Men jeg tror faktisk ikke så tit de får appelsiner, men mange clementiner...

Jeg kan godt prøve at google lidt, men jeg lover ikke noget...

#6 naermest_lykkelig

naermest_lykkelig

Kaffe er stærkt undervurderet!

• Medlemmer
  • 41.838 Beskeder:

Skrevet 27 november 2007 - 22:32

Altså, hvis appelsinerne er overfladebehandlede, så bør man ikke slikke på dem. Man bør faktisk også vaske hænder efter man har skrællet dem. Overfladebehandlede appelsinskræller bør heller ikke komme i kompostbunker/spande, da de kan sætte "gæringsprocessen" i stå, hvis der er for mange, p.g.a. de svampedræbende midler, der er på skrællen.

Mig bekendt er det ikke nok at skylle/vaske dem.

Økologiske citrusfrugter er muligvis ikke overfladebehandlede, men kan GODT være sprøjtet alligevel, da reglerne for økologisk drift er forskellig fra land til land. Sydpå er der mere lempelige regler, og ofte er man nødt til at sprøjte alligevel. Man sprøjter så ikke med de konventionelle midler, men finder alternativer - nogle gange går man tilbage til "gamle midler", som måske endda er ligeså slemme som de konventionelle idag. Dette gælder for alt økologisk grønt, der ikke er dansk. Der skal man altid regne med, at de kan være sprøjtet/behandlet alligevel.

Jeg vil aldrig servere en citrusfrugt for et barn med skræl, hvis der er risiko for, at barnet kommer til at sutte/gumle på skrællen. Så ville jeg skrælle den først. Også hvis den var økologisk.
Nu med 2 dejlige drenge :)
Måske lidt Skole-orakel nu - nogen mener, jeg har aftjent min værnepligt som Lorte-orakel
Never underestimate the power of denial

#7 melpomeneDK

melpomeneDK

Guddommelig

• Medlemmer
  • 5.802 Beskeder:

Skrevet 27 november 2007 - 22:36

Altså, hvis appelsinerne er overfladebehandlede, så bør man ikke slikke på dem. Man bør faktisk også vaske hænder efter man har skrællet dem. Overfladebehandlede appelsinskræller bør heller ikke komme i kompostbunker/spande, da de kan sætte "gæringsprocessen" i stå, hvis der er for mange, p.g.a. de svampedræbende midler, der er på skrællen.

Økologiske citrusfrugter er muligvis ikke overfladebehandlede, men kan GODT være sprøjtet alligevel, da reglerne for økologisk drift er forskellig fra land til land. Sydpå er der mere lempelige regler, og ofte er man nødt til at sprøjte alligevel. Man sprøjter så ikke med de konventionelle midler, men finder alternativer - nogle gange går man tilbage til "gamle midler", som måske endda er ligeså slemme som de konventionelle idag. Dette gælder for alt økologisk grønt, der ikke er dansk. Der skal man altid regne med, at de kan være sprøjtet/behandlet alligevel.

Jeg vil aldrig servere en citrusfrugt for et barn med skræl, hvis der er risiko for, at barnet kommer til at sutte/gumle på skrællen. Så ville jeg skrælle den først. Også hvis den var økologisk.

Og jeg savner så meget et pålideligt link der siger netop det - altså ikke at du ikke er en pålidelig person, men jeg tror måske ikke det har effekt nok hos BH lederen.

#8 SchurThing

SchurThing

Helgen

• Medlemmer
  • 8.608 Beskeder:

Skrevet 27 november 2007 - 22:46

http://eksotiskefrug...r/appelsin.html

Sakset derfra :

Segmenterne (appelsinbådene) er den spiselige del af frugten. Skrællen er som hovedregel overfladebehandlet som forebyggelse imod råd. Når appelsinen skal skrælles, er det derfor bedre at skære hul i skrællen eller bruge neglene fremfor at bide i skrællen. Det hvide svampede væv mellem skræl og både bør også undgås, da det forringer smagen en del. Når appelsinen skrælles, punkteres små lommer i skrællen, hvorved den dejlige duft af appelsin hurtigt fylder rummet.

Det er faktisk det eneste faglige jeg sådan set kan finde, og det er vel ikk helt nok.

Men ellers kan man jo finde mange opskrifter der skriver at hvis man skal brug skrællen skal den være urprøjtet....

#9 LeoElle

LeoElle

Søvn er for slapsvanse!

• Medlemmer
  • 29.751 Beskeder:

Skrevet 27 november 2007 - 22:50

Jeg ved ikke noget, eller ihvertfald ikke andet, end at de appelsiner der kommer med årstiderne, ikke er overfladebehandlede - så dem kan godt servere i både.

#10 SchurThing

SchurThing

Helgen

• Medlemmer
  • 8.608 Beskeder:

Skrevet 27 november 2007 - 22:53

Jamen det kan da godt tænkes jeg skal tage det op til overvejning engang til....
Hvis det ikke er nok at vaske de øko...Selvom jeg udemærket er klar over at andre lande ikke har nær så høje krav for sprøjtemidler som vi har, ejj heller´på øko fronten...

Men ville du så hellere ikke bruge skallen fra ikke-behandlet citusfrugter i madlavning?

Altså Luna gumler ikke ligefrem på dem, men hun kommer jo i kontakt med skallen....:gruble:

Hader at pille de sataner.... Måske vi bare skal holde os til clementinerne...:-P