Gå til indhold

Billede
- - - - -

rigtig moment til hjulbolte??


  • Låst emne Emnet er låst
10 svar på dette emne

#1 poetsch

poetsch

    Fast Inventar

  • Medlemmer
  • 574 Beskeder:

Skrevet 22 oktober 2007 - 19:54


Hej
er der ikke nogen der kan fortælle mig hvordan jeg finder ud af hvilket moment jeg skal spænde boltene når jeg her i næste weekend skal skifte til vinterdæk

bilen er en Nissan primera 1,6i (1998) og dækkene er på stålfælge

på forhånd tak - poetsch
Rigtige mænd har ikke hår på brystet -
Rigtige mænd har pels !!!

#2 artem666

artem666

    Diktator

  • Medlemmer
  • 26.633 Beskeder:

Skrevet 23 oktober 2007 - 01:50

Mit bedste bud vil være mellem 98 og 118 Nm ;)
Når jeg bliver diktator bliver hele bundtet skudt :)

#3 Moenbeer

Moenbeer

    Fastgroet

  • Medlemmer
  • 12.914 Beskeder:

Skrevet 23 oktober 2007 - 10:28

Mit bedste bud vil være mellem 98 og 118 Nm ;)


Ja, for alu fælg.

Men med stål, kan du godt tvinge den mere op. 120 nm eller lidt mere.
PANZER VOR!!!

#4 artem666

artem666

    Diktator

  • Medlemmer
  • 26.633 Beskeder:

Skrevet 23 oktober 2007 - 10:58

Ja, for alu fælg.

Men med stål, kan du godt tvinge den mere op. 120 nm eller lidt mere.

Det var faktisk ikke et rent gæt, men hvad Autodata, skriver ved både stål og alu fælge.

Men ellers kan vi sagtens blive enige om, at det ikke betyder så meget, hvis man strammer stål fælge mere.
Når jeg bliver diktator bliver hele bundtet skudt :)

#5 Ilhahn_Mansiz

Ilhahn_Mansiz

    Permanent beboer

  • Medlemmer
  • 1.432 Beskeder:

Skrevet 23 oktober 2007 - 16:54

Giver konsekvent alle stål og alu fælge til personbiler 130nm - det skader ikke og de falder ikke af (har ihvertfald ikke oplevet det endnu). Kassebiler og varervogne er noget andet, der kan momentet svinge en del.
Well I'm a mushroom-cloud-layin' motherfucker, motherfucker!
Jules Winnfield - Pulp Fiction

#6 lover-moses

lover-moses

    Permanent beboer

  • Medlemmer
  • 1.980 Beskeder:

Skrevet 23 oktober 2007 - 18:42

Jeg giver alle personbiler 110nm, stål eller alu (har jo ikke så meget med alu at gøre allivl :-P )..

Varevogne 160nm
Frit land - Frit folk - Fri hastighed

Du snakker og snakker, men siger ingenting..

#7 nian1978

nian1978

    Fast Inventar

  • Medlemmer
  • 516 Beskeder:

Skrevet 27 oktober 2007 - 06:14

Det er ikke nødvendigt at give dem mere end 100-110 nm da stålfælgen i sig selv virker som en spændeskive... Tænk lige over den:slem: Der er en fjeder effekt i stålfælgen som der ikke er i en alufælg, hvilket også er grunden til at man bør efterspænde sine aluhjul en gang imellem.

Man kan tydeligt se det når man skifter så mannge hjul som jeg nu desværre gør her i denne her årstid:whine: Firmaet opbevarer 700 sæt... Når man spænder møtrikken ind til trykker man stålet lidt ind og den vil komme til at sidde i spænd.
Værktøjspusher:rocker:

#8 detnyemig

detnyemig

    Erfaren

  • Medlemmer
  • 358 Beskeder:

Skrevet 27 oktober 2007 - 06:31

Ifølge tolerance data (det værkstederne bruger til service og reparationer) er det 98 - 118 Nm for en Nissan primera 1,6i 98

#9 kokkko

kokkko

    Erfaren

  • Medlemmer
  • 109 Beskeder:

Skrevet 27 oktober 2007 - 09:58

det der gør at boltene holder, er at der er stor spændeflade, på grund af at hjulboltene er konisk.

#10 hrtudse

hrtudse

    Erfaren

  • Medlemmer
  • 395 Beskeder:

Skrevet 27 oktober 2007 - 10:26

Overspænder man en stålfælg, er der faktisk større risiko for at fælgen render løs !
Overspænder du stålfælgen, forsvinder fjedereffekten og stålet deformeres..

Også en god ide at efterspænde sine stålfælge når frosten er kommet.. Den får faktisk stålet til at trække sig sammen..

Vi har skiftet de første fælge på jobbet i år pga de er rendt løse efter frostvejr :sarkasme:

Men et personvognshjul i din størrelse ville jeg spænde 120NM eller 12kg, ikke mere!
Far til 4 :klap:
Gør hvad du har lyst til! Hvis du kan slippe afsted med det!:gogo: