Gå til indhold

Billede
- - - - -

Renteudgifter af gæld til realkreditinstitutter

• Låst emne Emnet er låst
8 svar på dette emne

#1 PaleSeptember

PaleSeptember

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.561 Beskeder:

Skrevet 01 oktober 2007 - 21:12

Ja et lidt kringlet spørgsmål herfra.

Vi har i anledning af huskøb i dag været nede og få lavet vores skattekort om. I den forbindelse havde vi oversigt over realkreditlån, pantebrev og banklån med på kommunen. På realkreditpapirerne står der, at vores renteudgifter for resten af 2007 er 18.000 kr (som skal deles imellem os). Betyder det så, at der skal stå 9000 ved os begge i rubrik 41 på forskudsopgørelsen - den der hedder "Renteudgifter af gæld til realkreditinstitutter"?

Jeg mener at have hørt, at man ikke kan trække ALLE renteudgifter fra, men på den anden side, så må jeg jo gå ud fra, at de på kommunen har styr på den slags. Dog virkede hun selv ret overrasket over vores månedlige fradrag, så vi er sgu kommet i tvivl, om det er det rigtige, hun har gjort.

Er der nogen, der har styr på det og kan forklare mig det eller evt. henvise til, hvor jeg kan læse reglerne helt præcist. Jeg HAR ledt og synes ikke, det fremgår nogen steder.

Hver dag dræbes 190 katte i trafikken
- tænk over det næste gang du lukker din kat ud!

#2 artem666

artem666

Diktator

• Medlemmer
  • 26.629 Beskeder:

Skrevet 02 oktober 2007 - 00:21

Jo synes det lyder rigtig nok, jeg kan ca. trække 22.000 kr fra på min selvangivelse ud af den mil jeg har lånt.
Så hvis i har lånt ca. 2 mil lyder det jo meget rigtigt.

Det er helt rigtigt at man ikke kan trække alle renteudgifter fra. Hvor jeg personligt betaler næsten 50.000 kr i renter om året, hvor jeg kun kan trække ca. halvdelen fra.
Men bruger lige som jer bare de tal jeg får fra kreditforeningen.
Når jeg bliver diktator bliver hele bundtet skudt :)

#3 Tom2x

Tom2x

Findes der overhovedet rigtig liv udenfor debatten?

• Medlemmer
  • 87.407 Beskeder:

Skrevet 02 oktober 2007 - 06:51

Jo synes det lyder rigtig nok, jeg kan ca. trække 22.000 kr fra på min selvangivelse ud af den mil jeg har lånt.

Det er helt rigtigt at man ikke kan trække alle renteudgifter fra. Hvor jeg personligt betaler næsten 50.000 kr i renter om året, hvor jeg kun kan trække ca. halvdelen fra.

Det er også det korrekte.

#4 PaleSeptember

PaleSeptember

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.561 Beskeder:

Skrevet 02 oktober 2007 - 07:09

Er det 22.000 om året? Vi har lånt ca. 1,2 mio. i kreditforening, og renteudgifterne for resten af 2007 er på 18.000 kr. Vi har fået en opgørelse fra Realkredit Danmark, hvor vi kan se en oversigt over, hvad vi skal betale i henholdsvis renter og afdrag de næste 30 år, og det er de tal, vi er gået ud fra.

Jeg synes bare, at det lyder vildt, at vores månedlige fradrag for resten af året stiger fra ca. 6.000 til ca. 12.000 kr.

#5 PaleSeptember

PaleSeptember

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.561 Beskeder:

Skrevet 02 oktober 2007 - 07:23

Det lyder umiddelbart af for meget. Cirka 1,2 mio til cirka 5% giver omkring 60.000 om året i renteudgifter, altså cirka 5.000 om måneden til deling. Renteudgiften alene kan altså ikke forklare den stigning. Der må være andet der spiller ind også.

Kan det være fordi, at kreditforeningslånet er afdragsfrit de første 10 år?

Ifølge oversigten, vi har fået fra RD, er det 18.000 kr, vi skal betale i renter i resten af 2007, og frem til 2017 er det så ca. 71.000 om året i renter. Derefter falder renteudgifterne jo så.

#6 PaleSeptember

PaleSeptember

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.561 Beskeder:

Skrevet 02 oktober 2007 - 07:36

Altså de 18.000 kr i renter for resten af 2007 har vi delt imellem os med 9.000 kr til hver, som så er tastet ind i feltet "Renteudgifter af gæld til realkreditinstitutter" (rubrik 41) på forskudsopgørelsen og det giver os hver et månedligt fradrag på ca. 12.000 kr. for resten af 2007.
Hvis man kan trække ALLE renteudgifter fra, så må det vel være rigtigt?

#7 Tom2x

Tom2x

Findes der overhovedet rigtig liv udenfor debatten?

• Medlemmer
  • 87.407 Beskeder:

Skrevet 02 oktober 2007 - 07:43

Der er vel også et banklån? På 2-300.000 kr. til 6-7 % i rente?

Så begynder pengene at passe.

#8 PaleSeptember

PaleSeptember

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.561 Beskeder:

Skrevet 02 oktober 2007 - 08:06

Ja, der er selvfølgelig også et banklån og et pantebrev, som jeg jo så lige glemte at udspecificere.

Men vi har snakket med skat nu, og det er rigtigt nok med det store fradrag.

Kørsel er ikke ændre endnu, men der bliver minimal forskel.

Tak for hjælpen :)

#9 artem666

artem666

Diktator

• Medlemmer
  • 26.629 Beskeder:

Skrevet 02 oktober 2007 - 15:35

Er det 22.000 om året? Vi har lånt ca. 1,2 mio. i kreditforening, og renteudgifterne for resten af 2007 er på 18.000 kr. Vi har fået en opgørelse fra Realkredit Danmark, hvor vi kan se en oversigt over, hvad vi skal betale i henholdsvis renter og afdrag de næste 30 år, og det er de tal, vi er gået ud fra.

Jeg synes bare, at det lyder vildt, at vores månedlige fradrag for resten af året stiger fra ca. 6.000 til ca. 12.000 kr.

Ups vist mig der lige var for hurtig, og ikke lige tænkte på at jeg aldrig har fået rette min forskudsopgørelse, hvor jeg havde de 22.000 kr i rentefradrag.
For jeg generelt foretrækker at betale for meget i skat, så jeg får penge tilbage end omvendt.
For i år bliver renteudgifterne jeg kan trække fra vist nærmere 45.000 kr.
Når jeg bliver diktator bliver hele bundtet skudt :)