Gå til indhold

Billede
- - - - -

Hvor hurtigt øger man sin muskelmasse?

• Låst emne Emnet er låst
11 svar på dette emne

#1 Superglue

Superglue

Erfaren

• Medlemmer
  • 114 Beskeder:

Skrevet 28 september 2007 - 11:52

Nu har de fleste vist efterhånden forstået at muskler vejer mere end fedt, og at man skal bruge målebåndet istedet for vægten, når man vil "tabe sig". Men hvor hurtigt går det med at tage på i muskelmasse?

Jeg styrketræner ca. 3 gange om ugen og har gjort det i nogen måneder efterhånden. I denne periode har jeg samtidig spist så sundt, at jeg burde have tabt mig en del, men vægten har stort set stået stille. Jeg kan også se nogen forandringer på kroppen særligt ved måsen og lårene :banan: Men hvor meget muskelmasse er det realistisk at træne op om ugen ved almindelig styrketræning? Altså jeg mener jeg burde have tabt mig 0,5-1 kg om ugen med min kost, så kan jeg virkelig have taget 0,5-1 kg muskler på om ugen?

#2 kalle_f

kalle_f

Aktiv

• Medlemmer
  • 71 Beskeder:

Skrevet 28 september 2007 - 12:44

Nu har de fleste vist efterhånden forstået at muskler vejer mere end fedt, og at man skal bruge målebåndet istedet for vægten, når man vil "tabe sig". Men hvor hurtigt går det med at tage på i muskelmasse?

Jeg styrketræner ca. 3 gange om ugen og har gjort det i nogen måneder efterhånden. I denne periode har jeg samtidig spist så sundt, at jeg burde have tabt mig en del, men vægten har stort set stået stille. Jeg kan også se nogen forandringer på kroppen særligt ved måsen og lårene :banan: Men hvor meget muskelmasse er det realistisk at træne op om ugen ved almindelig styrketræning? Altså jeg mener jeg burde have tabt mig 0,5-1 kg om ugen med min kost, så kan jeg virkelig have taget 0,5-1 kg muskler på om ugen?

Nej du har næsten helt sikkert ikke taget 0,5-1 kg muskelmasse på pr uge i den tid du har trænet.
Det kan den menneskelige krop ikke klare naturligt.
Du kan selvfølgelig ha gode gener men...
Nogle undersøgelser viser en mulig muskelforøgelse om året på ca 5 kg.

Alt efter hvordan du træner vil du selvfølgelig kunne se en forandring på din krop efterhånden.

Din træningsmåde kan være en årsag, men vil mene det mest sansynlige årsag stadig skal findes i din kost.
Hvis du vil ha hjælp kan du starte med at fortælle hvad din træning består af. Øvelser/cardio.

Kalle

#3 Superglue

Superglue

Erfaren

• Medlemmer
  • 114 Beskeder:

Skrevet 28 september 2007 - 12:57

Tak for svaret, jeg tænkte nok at det var lidt optimistisk. 5 kilo muskler om året er nok også et meget bedre tempo, hvis man helst ikke vil ende med at ligne en kvindlig kinesisk elitesvømmer. :afro:

#4 kalle_f

kalle_f

Aktiv

• Medlemmer
  • 71 Beskeder:

Skrevet 28 september 2007 - 13:15

Det er meget svært at tabe sig kun ved at styrketræne.
De fleste der ønsker at fedtforbrænde bliver nødt til at dyrke en eller anden form for cardio.
Det ikke er vægten, men spejlet der fortæller dig, om du træner rigtigt.

Kalle

#5 kalle_f

kalle_f

Aktiv

• Medlemmer
  • 71 Beskeder:

Skrevet 28 september 2007 - 13:44

Det er faktisk ikke så svært at tabe sig kun ved styrketræning. Styrketræning hæver metabolismen lige så meget som cardiotræning gør (nogle mener enda mere...). Så styrketræning + den rette kost burde give udslag i et vægtab...

På alun.dk er der artikler, der omhandler dette - eller søg på gode gamle google...

Det skal dog siges, at jeg altid vil anbefale en kombination af en sund, varieret og forholdsvis fedtfattig kost, styrketræning og cardiotræning

Jeg har også læst et sted at man hæver stofskiftet næsten lige meget ved de to træningsformer.
Styrketræning holder vist endda stofskiftet forhøjet længere.
Nok det du hentyder til, men jeg mener ikke man forbrænder det samme under selve styrketræningen som under cardio.

Kalle

#6 Superglue

Superglue

Erfaren

• Medlemmer
  • 114 Beskeder:

Skrevet 30 september 2007 - 13:14

heh.. det er meget sødt, at I er begyndt at diskutere mit manglende vægttab i tråden. Men virkelig, jeg var bare interesseret i hvor meget muskelmasse man kunne tage på.

Hvis I har lyst til at komme med gode råd om vægttab skal de være velkomne, men så skal I lige have alle fakta med. Jeg både styrketræner 3 gange ugentligt, spinner/cardiotræner mindst to gange ugentligt, spiser sundt (en kost jeg har tabt mig af før). Jeg kan ikke helt få regnestykket til at gå op, men taber mig gør jeg ihvertfald ikke :blush:

#7 sugardisco

sugardisco

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.825 Beskeder:

Skrevet 12 oktober 2007 - 12:03

Sådan havde jeg det også da jeg begyndte at styrketræne. Jeg spiste også slankekost og cardiotrænede ved siden af. jeg brugte også samme kostplan som jeg tidligere havde tabt mig af. Dengang dyrkede jeg udelukkede cardiotræning.

Jeg kan desværre ikke give dig et svar, men følger lige med i tråden her :-)
min schatzenbassen :lun:

mini schatzenbassen 15.2.12 :lun:

#8 Superglue

Superglue

Erfaren

• Medlemmer
  • 114 Beskeder:

Skrevet 13 oktober 2007 - 22:21

Sådan havde jeg det også da jeg begyndte at styrketræne. Jeg spiste også slankekost og cardiotrænede ved siden af. jeg brugte også samme kostplan som jeg tidligere havde tabt mig af. Dengang dyrkede jeg udelukkede cardiotræning.

Jeg kan desværre ikke give dig et svar, men følger lige med i tråden her :-)

Jeg fandt lige en artikel artikel, der kunne ligne en forholdsvis plusible forklaring på de mystiske ekstra "fantom" kilo. Det meste kost- og motions-teori lyder i mine øre så spekulativt at det tangere niveau med mange af de konspirationsteorier, der huserer på nettet. Men altså ifølge artiklen, kunne de ekstra kilo skyldes øget blodmængde og sukker/vand der ophobes i musklerne ved motion.

Et link: http://www.motion-on...on_og_vaegttab/

#9 knoxxz

knoxxz

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 695 Beskeder:

Skrevet 13 oktober 2007 - 22:28

Man kan ikke tabe fedt og forøge sin muskelmasse samtidig...Hvis man vil forøge sin muskelmasse kræver det et dagligt overskud af kalorier og proteiner
Chuck Norris can lead a horse to water AND make it drink.

#10 Superglue

Superglue

Erfaren

• Medlemmer
  • 114 Beskeder:

Skrevet 13 oktober 2007 - 23:00

Man kan ikke tabe fedt og forøge sin muskelmasse samtidig...Hvis man vil forøge sin muskelmasse kræver det et dagligt overskud af kalorier og proteiner

Virkelig?? Jeg troede netop at det var hele salgsargumentet for det der CLA kosttilskud, man kan købe. Nemlig, at kroppens evne til at omdanne fedt til muskler blev bedre? :shock: *mystikken breder sig*

.. Ej helt seriøst, jeg er lost i det her forum. Det er lidt ligesom latin, fransk, russisk eller et af de andre ca. 500 000 fremmedsprog jeg aldrig rigtigt fangede.