Gå til indhold

Billede
- - - - -

En udlejers rettigheder

• Låst emne Emnet er låst
14 svar på dette emne

#1 LexLother

LexLother

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.460 Beskeder:

Skrevet 14 august 2007 - 22:25

Jeg er ved at købe en ejendom hvor huset som er totalt faldefærdigt er udlejet til en ældre bistandsklient som betaler 500,- om måneden for at bo der. han betaler selvfølgelig selv strøm/vand og olie til fyret.

Jeg vil ikke selv bo der.

Jeg vil selvfølgelig ikke bruge en eneste øre på sådan noget faldefærdigt lort !

Hvad hvis jeg giver ham lov til at blive boende. Kan jeg bliver tvunget til at beboelsen lever op til visse krav - f.eks kloakering/hvidevarer/vvs eller hvis huset begynder at falde sammen o.lign.
Og hvis jeg kan - kan jeg så nægte, og bare siger at han kan flytte.

:gruble:
It's a long road, When you face the world alone, No one reaches out a hand, for you to hold

#2 ligemegethvad

ligemegethvad

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 984 Beskeder:

Skrevet 15 august 2007 - 07:53

Du har pligt til at sørge for at huset er i forsvarlig stand så længe der bor nogen i det.

Du kan som udgangspunkt ikke bare smide ham ud hvis han ikke har en tidsbegrænset lejekontrakt. Det er nok en god idé at læse lejeloven og/eller kontakte en advokat.

I tilfælde af at du vil rive huset ned kan du opsige lejeren med 3 måneders varsel. Dette skal dokumenteres.
LigeMegetHvad

#3 LexLother

LexLother

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.460 Beskeder:

Skrevet 15 august 2007 - 11:06

Du har pligt til at sørge for at huset er i forsvarlig stand så længe der bor nogen i det.

Jeg skal overtage den 31/12 - og på nuværende tidspunkt mener jeg jo ikke det er egnet til beboelse.
Han har en halv snes gæs der går ud og ind af huset. 4-5 hunde og en hest :stoned:

I tilfælde af at du vil rive huset ned kan du opsige lejeren med 3 måneders varsel. Dette skal dokumenteres.

Kan jeg så altid 'slippe' af med ham på den måde. :gruble:

Sælger vil jo så gerne at jeg giver ham lov til at blive boende der sammen med alle hans dyr
It's a long road, When you face the world alone, No one reaches out a hand, for you to hold

#4 Catinthehat

Catinthehat

Erfaren

• Medlemmer
  • 206 Beskeder:

Skrevet 15 august 2007 - 12:11

Hvis huset skal rives ned kan du, som en anden skriver, sætte ham ud med tre mdr's varsel - ellers kan han kun opsiges med min et års varsel.

Såfremt han IKKE har en lejekontrakt, kan han vel i princippet sættes ud med det samme? :gruble:

Som udlejer har du i princippet ikke de store rettigheder - det er nærmere lejeren der har rettigheder ifølge lejeloven - så held og lykke med det!
Maj måneds katte er søde og glatte
med knurhår af silke og øjne som rav.
Maj måneds katte kan spinde og pjatte
og når de får killinger siger de miav!

(Halfdan Rasmussen :lun:

#5 ligemegethvad

ligemegethvad

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 984 Beskeder:

Skrevet 15 august 2007 - 12:15

Jeps. Du skal rive huset ned.

Tag fat i en advokat (med erfaring i boligsager) og få ham til at ordne papirarbejdet så du er helt sikker på at alle love overholdes. Du kan dermed undgå en evt. erstantningssag for uretsmæssig opsigelse.
LigeMegetHvad

#6 ligemegethvad

ligemegethvad

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 984 Beskeder:

Skrevet 15 august 2007 - 12:18

Hvis huset skal rives ned kan du, som en anden skriver, sætte ham ud med tre mdr's varsel - ellers kan han kun opsiges med min et års varsel.

Såfremt han IKKE har en lejekontrakt, kan han vel i princippet sættes ud med det samme? :gruble:

Som udlejer har du i princippet ikke de store rettigheder - det er nærmere lejeren der har rettigheder ifølge lejeloven - så held og lykke med det!

Hvis huset ikke skal rives ned er det næsten umuligt at slippe af med lejer (så længe han betaler lejen). Det er faktisk ikke nødvendigt med en kontrakt. Lejeloven skal i alle tilfælde overholdes, hvis man i øvrigt ikke kan være i tvivl om han lejer boligen.

Man kan kun forlange at lejer fraflytter huset med et års opsigelse, hvis ejer selv ønsker at bebo huset (hvilket jo ikke er tilfældet her).
LigeMegetHvad

#7 LexLother

LexLother

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.460 Beskeder:

Skrevet 15 august 2007 - 12:40

Hmm. tak for svar :)

Her gik jeg og troede at der var plads til at være flink :gruble:

#8 artem666

artem666

Diktator

• Medlemmer
  • 26.633 Beskeder:

Skrevet 15 august 2007 - 14:26

Nu er der godt nok flere som skriver at det er "nemt" at smide ham ud hvis det er.
Men reelt er det ikke sikkert at det er så simpelt igen, alt efter hvor langt tid han har boet der? og hvor gammel han er?
For hvis han ikke vil rette sig efter opsigelsen, og feks er en gammel mand på 60 år, der har boet der i mange år, og kan overbevise rettet om at han havde regnet med at kunne bo der til han døde.
Så vil retten nok give ham medhold i at han skal have lov til det, selv om det kan betyde at der går 10-20 år inden han stiller træskoene.
Når jeg bliver diktator bliver hele bundtet skudt :)

#9 LexLother

LexLother

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.460 Beskeder:

Skrevet 15 august 2007 - 15:45

Nu er der godt nok flere som skriver at det er "nemt" at smide ham ud hvis det er.
Men reelt er det ikke sikkert at det er så simpelt igen, alt efter hvor langt tid han har boet der? og hvor gammel han er?
For hvis han ikke vil rette sig efter opsigelsen, og feks er en gammel mand på 60 år, der har boet der i mange år, og kan overbevise rettet om at han havde regnet med at kunne bo der til han døde.
Så vil retten nok give ham medhold i at han skal have lov til det, selv om det kan betyde at der går 10-20 år inden han stiller træskoene.

Jeg har sagt til dem at jeg ikke vil overtager ejendommen MED lejer - men jeg har givet udtryk for at jeg måske gerne ville lave en ny aftale med ham fra og med overtagelsesdatoen.
Så er det så om man ser på den samlede tid han har boet der.

og ja, han er nok omkring de 60. Han bor der ikke så meget om vinteren da han har en kæreste - men 'de må ikke bo sammen da man ikke får fuld bistandshjælp når man er sammenboende - man må da heller ingen ting i dette land' , som han selv udtrykker det :genert:

Den samlede bebyggelse (grund, stuehus og en gammel ladebygning) er sat til en værdi på 25000,- så kan i måske forstille jer standarden ;)

#10 artem666

artem666

Diktator

• Medlemmer
  • 26.633 Beskeder:

Skrevet 15 august 2007 - 18:55

Jeg har sagt til dem at jeg ikke vil overtager ejendommen MED lejer - men jeg har givet udtryk for at jeg måske gerne ville lave en ny aftale med ham fra og med overtagelsesdatoen.
Så er det så om man ser på den samlede tid han har boet der.

og ja, han er nok omkring de 60. Han bor der ikke så meget om vinteren da han har en kæreste - men 'de må ikke bo sammen da man ikke får fuld bistandshjælp når man er sammenboende - man må da heller ingen ting i dette land' , som han selv udtrykker det :genert:

Den samlede bebyggelse (grund, stuehus og en gammel ladebygning) er sat til en værdi på 25000,- så kan i måske forstille jer standarden ;)

Det var godt nok ikke meget det var værd. :8:
Da han mest lyder til at bo der "proforma" i forhold til sin bistandshjælp, lyder han ikke lige til at være typen som vil gå rettens vej hvis han skulle blive opsagt.

Er ellers ikke på nogen måder ekspert inden for omr, men har en god ven som næsten lige er blevet færdig som finansiel rådgiver. (Den uddannelse man skal have nu om dage for at blive ejendomsmægler)
Hvor vi sjovt nok talte om det med at købe en bolig som er udlejet for få dage siden. Som min ven mente der altid vil være "farligt", da det ikke er så enkelt at få en lejer ud, hvis h*n virkelig ikke vil, og går rettens vej. Da lejeloven jo er lavet til at beskytte lejer, og ikke udlejer, som nærmest ingen rettigheder har.
Hvor de på uddannelsen havde haft et eks fra det virkelig liv, med en som havde købt et hus, han selv ville bruge. Men hvor der boede en gammel mand i slut 60'erne, og som havde boet der i over 20 år, og som ikke ville flytte, da han over for retten, fortalte at han havde regnet med at han kunne bo der resten af sine dage, og have en stor tilknytning til det hus og sted. Som retten så gav ham medhold i at han skulle have lov til at blive boende i til han døde.

At du laver en ny aftale med ham fra overtagelsesdatoen har efter det jeg ved ingen betydning, og er ikke noget du bare sådan har "ret" til, og at sætte en højere husleje osv, bare fordi det nu er dig som ejer huset.
Når jeg bliver diktator bliver hele bundtet skudt :)