Gå til indhold

Billede
- - - - -

Kørselsfradrag

• Låst emne Emnet er låst
8 svar på dette emne

#1 Veno84

Veno84

Erfaren

• Medlemmer
  • 184 Beskeder:

Skrevet 25 juni 2007 - 18:08

Har et spørgsmål ang kørselsfradrag.
Hvis man studerer til dagligt og har et bijob hver dag, som ligger mere end 12,5 km fra ens hjem, kan man så få kørselsfradrag, selvom det kun er et bijob og hoved"beskæftigelsen" er ens studie?

#2 jacqueline79

jacqueline79

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.739 Beskeder:

Skrevet 25 juni 2007 - 18:30

Har et spørgsmål ang kørselsfradrag.
Hvis man studerer til dagligt og har et bijob hver dag, som ligger mere end 12,5 km fra ens hjem, kan man så få kørselsfradrag, selvom det kun er et bijob og hoved"beskæftigelsen" er ens studie?

Ja, det kan du få for de dage du er på arbejde. Det fik jeg da jeg havde fritidsjob i samme by som læste, men både fritidsjob og uddannelse lå 50 km fra hvor jeg boede. Og jeg havde bil, da kæresten ikke ville være med til at flytte til den større by mit uddannelsessted lå i.

Et fritidsjob er jo et arbejde som alt andet.

Der er dog regler for at dit fradrag skal kunne indeholdes i din indkomst - altså din indkomst fra dit fritidsjob skal være stort nok. D.v.s. hvis du f.eks. kører 100 km frem og tilbage - altså 200 km i alt men kun arbejder 2 timer, så vil du kun kunne opnå et begrænset fradrag.

#3 Veno84

Veno84

Erfaren

• Medlemmer
  • 184 Beskeder:

Skrevet 25 juni 2007 - 18:45

Ja, det kan du få for de dage du er på arbejde. Det fik jeg da jeg havde fritidsjob i samme by som læste, men både fritidsjob og uddannelse lå 50 km fra hvor jeg boede. Og jeg havde bil, da kæresten ikke ville være med til at flytte til den større by mit uddannelsessted lå i.

Et fritidsjob er jo et arbejde som alt andet.

Der er dog regler for at dit fradrag skal kunne indeholdes i din indkomst - altså din indkomst fra dit fritidsjob skal være stort nok. D.v.s. hvis du f.eks. kører 100 km frem og tilbage - altså 200 km i alt men kun arbejder 2 timer, så vil du kun kunne opnå et begrænset fradrag.

Selvom jeg kører hver dag fra skolen, som ligger længere væk fra arbejdet end mit hjem gør, så skal det stadig beregnes som om, at jeg kører fra mit hjem af og på arbejde ik?
og beregnes afstanden i fulgeliie eller som den korteste vej, altså den man kan slå op på kraks osv?

#4 jacqueline79

jacqueline79

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.739 Beskeder:

Skrevet 25 juni 2007 - 20:39

Selvom jeg kører hver dag fra skolen, som ligger længere væk fra arbejdet end mit hjem gør, så skal det stadig beregnes som om, at jeg kører fra mit hjem af og på arbejde ik?
og beregnes afstanden i fulgeliie eller som den korteste vej, altså den man kan slå op på kraks osv?

Jo, afstanden du skal beregne er fra din bopæl til din arbejdsplads.

Den afstand du skal bruge er det din triptæller siger. Du kan bruge krak til at finde den korteste afstand. Men skulle der være en vej der hurtigere men ikke nødvendigvis kortere, har du ret til at lave dine beregninger ud fra dette antal km.

#5 ligemegethvad

ligemegethvad

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 984 Beskeder:

Skrevet 26 juni 2007 - 07:44

Du skal beregne fradraget på baggrund af afstanden mellem dit hjem og arbejde som om du kørte i bil (dvs. selv om du cykler eller tager toget er det afstanden som man nornalt ville vælge i bil, der gælder).

Det er naturligvis en fordel at arbejde så mange dage som muligt (da du får fradraget for hver gang). Det er ligegyldigt om du arbejder 1 eller 8 timer ad gangen.
LigeMegetHvad

#6 MTQueenie

MTQueenie

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 549 Beskeder:

Skrevet 26 juni 2007 - 10:45

Du skal også lige være opmærksom på at du ikke kan få kørselsfradrag for de første 12 km hver vej

#7 saera18

saera18

Bortvist fra debatten

• Banned
  • 2.871 Beskeder:

Skrevet 26 juni 2007 - 16:12

hvor meget af ens fradrag får man udbetalt? hvis man f.eks. har et kørselsfradrag på 110 kr hver dag, er det så alle de 110 kr, der ryger ned i ens lomme, eller er gevinsten i sidste ende kun det man ellers skulle have betalt skat af, altså 39%i mit tilfælde?
det kræver mod og stille dumme spørgsmål

jeg samler på røde kort:devil: :banan:

#8 Chimichanga

Chimichanga

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.273 Beskeder:

Skrevet 26 juni 2007 - 17:05

hvor meget af ens fradrag får man udbetalt? hvis man f.eks. har et kørselsfradrag på 110 kr hver dag, er det så alle de 110 kr, der ryger ned i ens lomme, eller er gevinsten i sidste ende kun det man ellers skulle have betalt skat af, altså 39%i mit tilfælde?

Fradraget er jo ikke noget du får udbetalt men, som ordet antyder, et fradrag i din indkomst.

Dvs hvis du har tjent 1.000 kr på et år, skal du normalt betale skat af 1.000 kr, dvs i dit tilfælde 390 kr. Men har du et førselsfradrag på ex 110 kr. skal du kun betale skat af 1.000 kr. - 110 kr. = 890 kr., dvs 347 kr. i skat.

#9 codul

codul

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.509 Beskeder:

Skrevet 26 juni 2007 - 18:55

Fradraget er jo ikke noget du får udbetalt men, som ordet antyder, et fradrag i din indkomst.

Dvs hvis du har tjent 1.000 kr på et år, skal du normalt betale skat af 1.000 kr, dvs i dit tilfælde 390 kr. Men har du et førselsfradrag på ex 110 kr. skal du kun betale skat af 1.000 kr. - 110 kr. = 890 kr., dvs 347 kr. i skat.

Der ingen fradrag i bundskatten, fradragets "værdi" er ca. 33 % alt efter kommune og folkekirkemedlemsskab