Gå til indhold

Billede
- - - - -

"Ej, det skal du altså ikke, der er så mange af de sorte børn dernede"

• Låst emne Emnet er låst
72 svar på dette emne

#1 Allmost_Famous

Allmost_Famous

Kaffe er stærkt undervurderet!

• Medlemmer
  • 44.700 Beskeder:

Skrevet 17 maj 2007 - 00:33

Sådan en kommentar fik jeg den anden dag, da jeg snakkede med min nabo og dennes veninde om noget vuggestuehalløj. :8:

Det hele kom af, at en børnehave i spytteafstand af min lejlighed åbner op for vuggestuebørn og at jeg så godt ville have min knejt derind. Det mente min nabos veninde så var helt hen i vejret fordi der "går så mange sorte børn dernede" :8: :forvirret

Det værste var, at hun gik ud fra at jeg var af samme holdning. At jeg mente ligesom hende. På samme måde som hvis en (typisk ældre) dame i Netto henvender sig til én og siger "Nåh, der er nok en lang kø hva? Ja, sådan er det jo når det er en krakkemut, der sidder ved kassen"..

Jeg kan bare SLET ikke have, når andre går ud fra at jeg deler deres holdninger, især ikke på det område.

Hvordan har I det med, når fremmede/semifremmede mennesker går ud fra at I deler deres racistiske holdninger?

Der behøver sådan set ikke at have forgået et regelbrud for at blive bortvist.

:deer:

#2 prrinsessen

prrinsessen

Guddommelig

• Medlemmer
  • 5.950 Beskeder:

Skrevet 17 maj 2007 - 01:25

Jeg kan ikke klare det.. Jeg hader i det hele taget når folk vælger at ytre deres racistiske tendenser, som om vi andre gad at høre dem.
Jeg havde faktisk en større diskussion til et forældremøde med en af fædrene, fordi han var bekymret for at antallet af indvandrer børn i børnehaven nu skulle til at afspejle det reelle procent antal i bydelen. Der skal lige siges at min dreng går i en børnehave hvor der er meget stor fokus på at der skal være plads og rum til alle. Og rammerne i høj grad tillader det.
Da jeg spurgte ind til hvad han mente, blev han små fornærmet og sagde at det var noget politisk.
Men politik og børnehave - hvad har de med hinanden at gøre??
Faktisk skræmmer det mig noget mere at børn vokser op med sådanne rollemodeller, end et barn hvis forældre er muslimer, eller generelt af anden etnisk baggrund. Det synes jeg da bare kan være et plus for mit barn. Og for samfundet generelt.

Folk må mene hvad de vil - men behøver vi andre at høre deres små fordomme??

Så forstår godt din frustration.
I don't know karate - but I do know crazy..!!

#3 Lisva

Lisva

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.297 Beskeder:

Skrevet 17 maj 2007 - 02:05

Der er tilsyneladende tale om en generel tendens. Jeg har i hvert fald også oplevet flere af sådanne mennesker og deres mere eller mindre racistiske ytringer. For mig er såvel holdningerne bag som ytringerne selv et udtryk for samme fænomen: Snæversynethed. Det er for det første snæversynede mennesker, der mangler rummelighed og forståelse for andre menneskers forskellighed, som har disse holdninger. Og for det andet er det efter min mening i høj grad et udtryk for snæversynethed, at folk uden videre regner med, at alle andre mennesker deler deres indskrænkede holdninger.

Normalt ignorerer jeg bare den slags kommentarer, men til tider bliver det mig for meget, og så praktiserer jeg selektiv misforståelse. I tilfældet med børnehaven kunne jeg så eventuelt finde på at sige: "Okay!? Det lyder da rigtigt godt. Man vil jo selvfølgelig gerne lære sit barn forståelse og tolerance over for andre mennesker, så det er da oplagt at vælge dén børnehave". I situationen i supermarkedet ville jeg sikkert sige: "Ja, hvor må det være svært at komme til et helt fremmed land og skulle lære et nyt sprog. Det er så dejligt at se, at hun kan få en chance her hos os".

Jeg er klar over, at det sikkert ikke ændrer noget som helst i det lange løb, men det lukker munden på de dumme mennesker, der fejlagtigt tror, jeg er ligesom dem. Okay, det efterlader mig også med en barnlig tilfredssstillelse, men hvad fanden... Jeg er jo kun et menneske, men det har de fleste andre mennesker jo heldigvis også forståelse for. :)
Nody - Min nye adoptivabe fra BOS.

#4 chokoladebanden

chokoladebanden

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 852 Beskeder:

Skrevet 17 maj 2007 - 06:55

Jeg bliver også selv rimelig forarget og stødt over sådan en kommentar. Det kommer som regel fra folk som er fuldstændigt uvidende, og ikke selv har noget kendskab til folk med anden etnisk baggrund end dem selv..

Jeg har (haft) et hold venner, der har fravalgt sig at deres børn skal gå på den skole, hvor jeg er lærer, fordi der var mange tosprogede.. De er så uvidende og har aldrig været på skolen, men har hørt "rygter". Jeg kan forsvare og forsvare, men der er intet at gøre. De blev tossede da der var en somalisk familie, der fik deres barn ind i "deres" børnehave.. "De kunne jo gå i den, der lå tæt ved skolen".

Mine tre børn gik i institution og skole ude i et landsbysamfund indtil jeg blev skilt.Der var der ingen tosprogede børn, og alle var fra nogenlunde det samme sociale lag. Jeg husker, at min store datter klasse, havde været på besøg på min skole, og jeg spurgte hende og en veninde om de havde leget med de andre børn(de gik i bh. kl.). "Nej, for de var sorte i hovederne".. Puha, det sagde min datter bare ikke!! Men hun havde jo heller ikke mødt nogen, der var anderledes i det lille lokalsamfund.

Efter skilsmissen kom min mindste datter i en super skøn institution i byen, hvor der var børn med vidt forskellige baggrunde. Forskellige kulturer, hørehæmmede børn og forskellige sociale lag. Det er en pragtfuld institution. Jeg er sikker på at den er med til at gøre min datter til en pige, der har indsigt og forståelse for andre mennesker, og bliver "rustet" til at leve i det samfund, som dagens Danmark nu er.. og fortsat vil blive.

De venner, som jeg først omtalte, er ikke rigtigt mine venner længere, og faktisk er en af grundende faktisk, at jeg ikke rigtigt kan forene mig med at de er så "racistiske".

Jeg håber du vælger den institution på trods af naboen.. Du vil være med til at styrke integrationen, og give dit barn en ballast og styrke, som han/hun har med sig resten af livet.

Smilet er ligesom et lys i sjælens vindue, der viser at hjertet er hjemme:danse:

A strong positive mind is better medicine than any kind of drug.. :glad:

#5 mini-trolden

mini-trolden

Afhængig

• Medlemmer
  • 28.784 Beskeder:

Skrevet 17 maj 2007 - 08:07

Jeg griner lidt af at de tror alle er lige så indskrænkede som de selv.
Hyacinth: This is not the Chinese take-away. You are connected to a private residence on a white, slimlined telephone with last-number redial facility.

#6 lykkefordi

lykkefordi

Heltidsposter

• Medlemmer
  • 9.828 Beskeder:

Skrevet 17 maj 2007 - 08:11

Jeg bryder mig ikke om det. Min respekt for vedkommende ryger fuldstændig ved sådan en udtalelse, især hvis det er en helt fremmed. Jeg bliver virkelig gal indeni.
En lille mus <3 30.06.2012

SALGSTRÅD - OPDATERET 14/1-2014 :afro:

#7 faraways

faraways

Erfaren

• Medlemmer
  • 458 Beskeder:

Skrevet 17 maj 2007 - 09:40

Sådan en kommentar fik jeg den anden dag, da jeg snakkede med min nabo og dennes veninde om noget vuggestuehalløj. :8:

Det hele kom af, at en børnehave i spytteafstand af min lejlighed åbner op for vuggestuebørn og at jeg så godt ville have min knejt derind. Det mente min nabos veninde så var helt hen i vejret fordi der "går så mange sorte børn dernede" :8: :forvirret

Det værste var, at hun gik ud fra at jeg var af samme holdning. At jeg mente ligesom hende. På samme måde som hvis en (typisk ældre) dame i Netto henvender sig til én og siger "Nåh, der er nok en lang kø hva? Ja, sådan er det jo når det er en krakkemut, der sidder ved kassen"..

Jeg kan bare SLET ikke have, når andre går ud fra at jeg deler deres holdninger, især ikke på det område.

Hvordan har I det med, når fremmede/semifremmede mennesker går ud fra at I deler deres racistiske holdninger?

En krakkemut??? :lun:

:lol: :lol: :lol:

Sana ihtiyacim var

Hayatim benim :lun:

#8 Persnikedy

Persnikedy

Helgen

• Medlemmer
  • 8.582 Beskeder:
  • LocationLige til højre for mælkevejen

Skrevet 17 maj 2007 - 09:50

det er super surt når folk ikke kan forestille sig andre meninger end deres ejen...

Er altså hunkøn :tie:

#9 tingla

tingla

Monster poster

• Medlemmer
  • 10.143 Beskeder:

Skrevet 17 maj 2007 - 09:55

Hader det, hader det, hader det.

#10 Bambi@

Bambi@

Tastaturslave

• Medlemmer
  • 14.440 Beskeder:

Skrevet 17 maj 2007 - 10:24

Der er tilsyneladende tale om en generel tendens. Jeg har i hvert fald også oplevet flere af sådanne mennesker og deres mere eller mindre racistiske ytringer. For mig er såvel holdningerne bag som ytringerne selv et udtryk for samme fænomen: Snæversynethed. Det er for det første snæversynede mennesker, der mangler rummelighed og forståelse for andre menneskers forskellighed, som har disse holdninger. Og for det andet er det efter min mening i høj grad et udtryk for snæversynethed, at folk uden videre regner med, at alle andre mennesker deler deres indskrænkede holdninger.

Normalt ignorerer jeg bare den slags kommentarer, men til tider bliver det mig for meget, og så praktiserer jeg selektiv misforståelse. I tilfældet med børnehaven kunne jeg så eventuelt finde på at sige: "Okay!? Det lyder da rigtigt godt. Man vil jo selvfølgelig gerne lære sit barn forståelse og tolerance over for andre mennesker, så det er da oplagt at vælge dén børnehave". I situationen i supermarkedet ville jeg sikkert sige: "Ja, hvor må det være svært at komme til et helt fremmed land og skulle lære et nyt sprog. Det er så dejligt at se, at hun kan få en chance her hos os".

Jeg er klar over, at det sikkert ikke ændrer noget som helst i det lange løb, men det lukker munden på de dumme mennesker, der fejlagtigt tror, jeg er ligesom dem. Okay, det efterlader mig også med en barnlig tilfredssstillelse, men hvad fanden... Jeg er jo kun et menneske, men det har de fleste andre mennesker jo heldigvis også forståelse for. :)

tåler helt sikkert gentagelse, og jeg har ingen yderligere kommentarer! sådan! (grønt)