Gå til indhold

Billede
- - - - -

Stenalder kost -- opskrifter

• Låst emne Emnet er låst
18 svar på dette emne

#1 stinekeller

stinekeller

Aktiv

• Medlemmer
  • 65 Beskeder:

Skrevet 29 april 2007 - 13:02

Er der nogle der har nogle gode opskrifter som passer til stenalder kuren?

Stenalderkuren går ud på at man ikke må spise/drikke:

Mælk og alle andre mejeriprodukter
Ris
Pasta
Kartofler

Altså alt det som stenalderfolket spiste, må man spise.

Er der nogle der har nogle gode og spændende opskrifter?
Miss you mother :engel:

#2 vandhunden4

vandhunden4

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.521 Beskeder:

Skrevet 29 april 2007 - 13:46

Flammestegt mammut med rødder?

#3 stinekeller

stinekeller

Aktiv

• Medlemmer
  • 65 Beskeder:

Skrevet 29 april 2007 - 21:19

Gerne SERIØSE svar, tak!!! Eller er det for meget at forlange?????
Miss you mother :engel:

#4 diablotøsen

diablotøsen

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.108 Beskeder:

Skrevet 29 april 2007 - 22:33

:lol:

hmm du kan lave wok, noget ovnstegt kød med grønt... det er jo ikke fordi at det er "svært" at lave mad uden... gælder bare om at bide i det lidt sure æble og undvære "tilbehøret"

#5 Sismofyt

Sismofyt

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.769 Beskeder:

Skrevet 29 april 2007 - 22:42

Den var fame god :lol:

#6 Jordbærblomst

Jordbærblomst

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.627 Beskeder:

Skrevet 30 april 2007 - 08:00

Fad med rodfrugter:
Retten kendes helt tilbage til vikingetiden.
1/3 gulerod, 1/3 rødbede, 1/3 Pastinak og Persillerod. Lidt hvidløg, kanel, salt. Evt. lavendel.

Skær rodfrugterne ud i firkanter. Bland det hele i et ildfast fad. Tilsæt presset hvidløg, kanel og salt. Bages til retten er mør i enten olivenolie eller rapsolie, ca. 30 minutter ved 200 grader. Retten er lækker tilbehør og let at lave. Kan med held laves 1-2 dage i forvejen, det gør kun retten mere smagfuld. Passer til: Oksekød og lammekød

Bemærk: krydr evt. også med Peber. Peber var et usædvanligt krydderi i stenalderen. Brugtes mest som betalingsmiddel, da det var så kostbart.

Opskrift på Byggrød à la stenalder:
3-4 dl groftmalet bygmel
1 l. vand/mælk/valle
2 æbler
1 håndfuld nødder
1 prise salt (knivspids)
Eventuelt honning
1 klat hjemmekærnet smør

Bring vandet til at koge i en krukke ved bålet, tilsat bygmel, små æblestykker og nødder. Rør godt rundt i krukken så det ikke brænder på. Grøden bliver tykkere og tykkere, til den har den ønskede konsistens. Put lidt salt i grøden, til den søde tand lidt honning og en klat smør. Kan man godt lide lidt frisk frugt i grøden, er det en god ide at putte nogle af æblestykkerne i til sidst. Grøden smager dejligt med pærer, kirsebær og hyldebær.

Indmad med sovs

I alt 800 g hjerter, lever og evt. nyrer af hjort eller okse
4 dl af kogevandet
1 dl brødkrumme
4 dl rødvin
4 spsk. vineddike
2-3 løg
1 tsk. salt

Nyrerne flås for hinder, lægges i eddikevand (2 spsk. pr.1)
1 time og skylles. Hjerterne afskæres for fedt, og årestammen fjernes. De koges i letsaltet vand 1 time, nyrer og lever koger med i 20 minutter. Alt skæres i små tern. Sigt kogevandet og ibland brødkrumme. Suppen krydes med rødvin og vineddike. Smages til med salt. Koges igennem ved lav varme til brødkrummen har jævnet det til sovsekonsistens.

Et godt forslag er at suse forbi Lejre forsøgscenter ved Roskilde :D
Personlig synes jeg, at deres flammestegte mammut med rødder og vallesovs er meget lækker!
Jordbær 15 år

Ældre mennesker, der dyrker hård vægttræning, kan opnå et fysisk niveau, som svarer til, at de er op til 20 år yngre

Og hvad var så DIN undskyldning for at la' vær' ...? :slem:

#7 znapster2

znapster2

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 865 Beskeder:

Skrevet 30 april 2007 - 08:39

I mine ører er den kur det som de fleste vil kalde sund fornuft - undgå produkter der indeholder alt for meget stivelse og så lev af grøntsager og kød der er tilberedt uden fedtstof eller lign.

Det er egentlig utroligt at "vi" ikke er bedre til det i dk for det er virkelig super lækkert mad man kan få ud af det...

Nå men et stykke kød (fugl - fisk - okse - lam - whatever) med friske krydderier... Nogle grillede grøntsager og frisk salat...

Boing boing

Selv den stærkest mand kan blive slået i gulvet af en lille hvid løgn

#8 Jordbærblomst

Jordbærblomst

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.627 Beskeder:

Skrevet 30 april 2007 - 10:02

Znapster ... helt enig med dine betragtninger, men så er der jo altså heller ikke tale om stenaldermad, men tale om en tankegang om at gå tilbage til basics, og den tankegang kan jeg godt følge. Men at en kur, der er baseret på ægte stenaldermad, er attraktiv fatter jeg nada af.

Ingen blev dengang mere end max 35 år, flertallet var tandløse som 20-årige og kæmpede med fejlernæring og mangelsygdomme pga ensidig kost.

Personlig ville jeg jo være død, hvis jeg havde levet dengang. Mine tænder er her også endnu, og jeg lider ikke af mangelsygdomme eller fejlernæring.

Stillet overfor valget ml stenalderkost eller sund fornuft, så vil jeg vælge at læne mig op af noget af den viden, man trods alt har fået omkring ernæring i tiden efter stenalderen.

JB
Jordbær 15 år

Ældre mennesker, der dyrker hård vægttræning, kan opnå et fysisk niveau, som svarer til, at de er op til 20 år yngre

Og hvad var så DIN undskyldning for at la' vær' ...? :slem:

#9 Nonamedgirl

Nonamedgirl

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.673 Beskeder:

Skrevet 01 maj 2007 - 16:14

:genert:

:lol:

Jeg tænkte lidt; jeg har lige haft lånt Tor Nørretranders bog (Menneskeføde) på bibl, men nåede ikke at læse i den! Kommer han ikke med nogle opskrifter? Så kunne du jo låne den på det nærmeste bibl?

Hvad med en gang mousakka (staves...) med auberginer og lammekød? Det smager dødgodt. Man laver faktisk bare en kødsovs af lammekødet og lægger det lagvis med augergineskiver. Disse skal skæres i 1 cm tykke skiver, trække med salt pga. væden, og så steges på panden, før de smides i fadet. Og så lige en tur i ovnen.... Mmmm.
Det er jo fedt, lammekød. Man kan vel udskifte det?

/nng
Sindssyge er at gøre det samme hele tiden og forvente anderledes resultater

Fysioterapeut :-D

#10 mand.en

mand.en

Afhængig

• Medlemmer
  • 26.775 Beskeder:

Skrevet 01 maj 2007 - 16:14

Znapster ... helt enig med dine betragtninger, men så er der jo altså heller ikke tale om stenaldermad, men tale om en tankegang om at gå tilbage til basics, og den tankegang kan jeg godt følge. Men at en kur, der er baseret på ægte stenaldermad, er attraktiv fatter jeg nada af.

Ingen blev dengang mere end max 35 år, flertallet var tandløse som 20-årige og kæmpede med fejlernæring og mangelsygdomme pga ensidig kost.

Personlig ville jeg jo være død, hvis jeg havde levet dengang. Mine tænder er her også endnu, og jeg lider ikke af mangelsygdomme eller fejlernæring.

Stillet overfor valget ml stenalderkost eller sund fornuft, så vil jeg vælge at læne mig op af noget af den viden, man trods alt har fået omkring ernæring i tiden efter stenalderen.

JB

Nææh du tager godt nok fejl.

De havde bedre tænder i jægerstenalderen end da landbruget blev indført. Landbrug=> korn og stivelse => Huller i tænderne.

Desuden malede de melet med to sten, hvilket gav mange rester at stenmel i maden hvilket sled tænderne ned enormt hurtigt.

Desuden var der meget mere arbejde forbundet med at få maden gennem landbrug (med de første dårligt ydende planter) end gennem jagt og samleri. Bønder var mindre, mere krumbøjede og udslidte end jægerne.

Jæger-samler-livet var skam ikke så ringe endda.
Most everyone's an atheist to some extent. Some just disbelieve in less gods than others.