Gå til indhold

Billede
- - - - -

4 spørgsmål om Cuba

• Låst emne Emnet er låst
10 svar på dette emne

#1 solskinsglad

solskinsglad

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 748 Beskeder:

Skrevet 08 marts 2007 - 00:16

Jeg ved at nogle spørgsmål er besvaret før her på siden, men Cuba er jo et land i forandring...

PENGE:
Hvordan er det med penge? Kan jeg blot medbringe mit VISA-kort og så er alt i skønneste orden? Jeg har ikke umiddelbart mulighed for at veksle til andet end dollars, og disse er jo temmeligt gebyrbefængte, så vidt jeg har hørt. Og hvordan fungerer det egentlig i praksis med to slags penge.

REJSE ALENE:
Hvordan er det at rejse alene i Cuba? Jeg kender kun til at møde masser af andre rejsende på hostels, når jeg rejser, så hvordan er Cuba? Og lokabefolkningen, er de overhovedet interesserede i at tale, når de finder ud af, at jeg bor i Guatemala og ikke slæber dem med til Europa eller USA?

SALSA:
Jeg skal naturligvis danse salsa i Havana, men derudover vil jeg gerne tage en uge i enten Trinidad eller Santiago. Hvor er det bedst/billigst at tage en uge med masser af danseundervisning?

TANDLÆGE:
Er der tilfældigvis nogen, der har prøvet at være til tandlæge i Cuba? Hvordan fungerer sygevæsenet for udefrakommende?

#2 paint

paint

Platinium Member

• Medlemmer
  • 15.942 Beskeder:
  • LocationGåsegade 1 Andeby

Skrevet 09 marts 2007 - 01:19

Jeg ved at nogle spørgsmål er besvaret før her på siden, men Cuba er jo et land i forandring...

PENGE:
Hvordan er det med penge? Kan jeg blot medbringe mit VISA-kort og så er alt i skønneste orden? Jeg har ikke umiddelbart mulighed for at veksle til andet end dollars, og disse er jo temmeligt gebyrbefængte, så vidt jeg har hørt. Og hvordan fungerer det egentlig i praksis med to slags penge.

REJSE ALENE:
Hvordan er det at rejse alene i Cuba? Jeg kender kun til at møde masser af andre rejsende på hostels, når jeg rejser, så hvordan er Cuba? Og lokabefolkningen, er de overhovedet interesserede i at tale, når de finder ud af, at jeg bor i Guatemala og ikke slæber dem med til Europa eller USA?

SALSA:
Jeg skal naturligvis danse salsa i Havana, men derudover vil jeg gerne tage en uge i enten Trinidad eller Santiago. Hvor er det bedst/billigst at tage en uge med masser af danseundervisning?

TANDLÆGE:
Er der tilfældigvis nogen, der har prøvet at være til tandlæge i Cuba? Hvordan fungerer sygevæsenet for udefrakommende?

Jeg kan desværre ikke svare på alle 4 spørgsmål (måske andre kan supplere).

Du kan sagtens bruge visacard på Cuba, i hvert fald i Havana, som er den eneste by jeg har været i. Dog skal dit visacard ikke være udstedt af en amerikansk bank, idet du så vil opdage at det ikke kan bruges (Cuba vil IKKE arbejde sammen med amerikanske banker).
I det hele taget er de ikke specielt begejstrede for USA – fra officiel side, i det mindste. Lokalbefolkningen, tager det lidt mere afslappet.

Men som dansker med et dansk pas, er der ingen problemer. M.h.t. pas, er det en god ide, at tage en kopi af sit pas (fotokopi), og ellers opbevare ”originalen” på et sikkert sted. Udenlandske pas, er i høj kurs.

Man skal være varsom med sit visacard og undlade at anvende det andre steder, end i bankers automater (som der ikke er mange af), eller hæve penge inde i selve banken. Det er heller ikke smart at gå rundt med større beløb i kontanter.
Man skal ikke løbe alt for meget an på, at man bare kan hæve penge i ”automaten” – især ikke hvis man skal betale en hotelregning om aftenen inden man skal nå ud til lufthavnen, eller lignende. Automaten kan være i uorden, og så har man et problem af de mere ubehagelige.

Sig kategorisk nej tak, hvis nogen skulle stille op med en gammeldags ”fluesmækker” i en forretning. Brug kun banken eller deres automat.

Men udover dette er cubanerne flinke og venlige menesker. De har udpræget mere lyst til at hjælpe én, eller omgås én, hvis man ikke er amerikaner. (dette skyldes dog primært myndighedernes syn på amerikanere).

M.h.t hostels mv på Cuba, kan du evt. kigge på denne side : http://www.hostelscl...109-Havana.html

Iøvrigt: Undlad at ringe udenlands fra hoteltelefoner, de tillægger nogle astronomiske gebyrer.
Brug evt. de” officielle” telefoner eller mobil.

M.h.t. tandlæger, har jeg ingen anelse om hvordan det forholder sig. Men jeg ved at Cuba har en del indtægter på lægebehandling af udlændinge, idet deres lægemedicinske niveau (og uddannelsesniveau, generelt), er ret højt, så det lyder ikke usandsynligt at de også har dygtige tandlæger.

Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

“When you think everything is someone else’s fault, you will suffer a lot."

#3 Woodstock

Woodstock

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.941 Beskeder:

Skrevet 09 marts 2007 - 01:29

når du kommer udenfor Havana kan det være svært at finde pengeautomater. Man kan dog hæve i banken på sit visakort, hvis man da ikke har noget imod at stå i kø, - længe - .
men både US$ og euro går fint de fleste steder.
Som turist kan man slet ikke bruge deres lokale penge (for to år siden) da alt, stort set, i lokale lokale forretninger, skulle købs med et rationeringskort.
TÆNKETROLD

Een af de ældre som stadig tror han er ung.

"det var vise ord " citat Pjeps "Woodie er sød:lun: " citat Mor

#4 mand.en

mand.en

Afhængig

• Medlemmer
  • 26.775 Beskeder:

Skrevet 09 marts 2007 - 01:51

Tag euro med. Dem kan man sagtens veksle.

Muligvis kan man også veksle kroner. Det har jeg dog ikke selv prøvet. Jeg har heller ikke prøvet at bruge kreditkort.

Man kan sagtens rejse alene. Det er et meget sikkert og fredeligt land. (Hurra for diktaturet) Folk er venlige, men tiggeri er et stigende problem.

Jeg har lige været dernede. Jeg boede på et charterhotel i Varadero, som et en hotelghetto 175 km fra Havnana. Der var udflugter både til Havana og Trinidad, og man kan selvfølgelig også tage på udflugt på egen hånd.

Tandlæger aner jeg intet om.
Most everyone's an atheist to some extent. Some just disbelieve in less gods than others.

#5 mand.en

mand.en

Afhængig

• Medlemmer
  • 26.775 Beskeder:

Skrevet 09 marts 2007 - 01:52

når du kommer udenfor Havana kan det være svært at finde pengeautomater. Man kan dog hæve i banken på sit visakort, hvis man da ikke har noget imod at stå i kø, - længe - .
men både US$ og euro går fint de fleste steder.
Som turist kan man slet ikke bruge deres lokale penge (for to år siden) da alt, stort set, i lokale lokale forretninger, skulle købs med et rationeringskort.

Nej. US$ går ikke spor fint. De kan slet ikke bruges.
Most everyone's an atheist to some extent. Some just disbelieve in less gods than others.

#6 Woodstock

Woodstock

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.941 Beskeder:

Skrevet 09 marts 2007 - 01:56

Nej. US$ går ikke spor fint. De kan slet ikke bruges.

Jamen så undskyld for misinformationen.
Men for to år siden brugte jeg stort set ikke andet, og det var rundt over hele Cuba.
TÆNKETROLD

Een af de ældre som stadig tror han er ung.

"det var vise ord " citat Pjeps "Woodie er sød:lun: " citat Mor

#7 mand.en

mand.en

Afhængig

• Medlemmer
  • 26.775 Beskeder:

Skrevet 09 marts 2007 - 02:02

Jamen så undskyld for misinformationen.
Men for to år siden brugte jeg stort set ikke andet, og det var rundt over hele Cuba.

Nej men det er også ret nyt.

Der er sket en lille forværring i forholdet til USA (som sædvanlig) så nu kan man slet ikke få vekslet dollars i landet. Så de lokale kan ikke bruge dem til noget.

Turister veksler til Pesos Convertibles, som er noget andet end Pesos Nationales som er det de lokale bruger til at købe billig mad for. Alting er hamrende dyrt med convertibles. Ihvertfald sammenlignet med priserne i nationales.

#8 solskinsglad

solskinsglad

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 748 Beskeder:

Skrevet 10 marts 2007 - 16:32

Mange tak for alle svarene, jeg spørger netop, fordi jeg ved, at situationen nærmest ændrer sig fra dag til dag. Jeg bor i Guatemala, så jeg har ikke mulighed for at veksle til andet end dollars eller blot medbringe kreditkort. Det lyder til, at det bliver (dansk) VISA-kort. Jeg skal være der så længe, at jeg sikkert finder ud af, hvordan pengene fungerer.

Jeg rejser stort set altid alene, så det er jeg ikke så nervøs for. Men normalt møder jeg jo andre rejsende, når jeg bor på hostels. Der findes ikke hostels i Cuba (har tjekket linket, og den finder kun hoteller), så derfor mit spørgsmål om, hvor man går hen for at møde andre rejsende.

Jeg regner med, at det er ganske let at møde cubanere :)

#9 kroniskgambler

kroniskgambler

Aktiv

• Medlemmer
  • 81 Beskeder:

Skrevet 13 marts 2007 - 09:12

- Hvornår skal du til Cuba?

Havde selv droppet ideen om Cuba, efter jeg læste det var ret dyrt at bo i Cuba (havana) - 30 $ pr. dag, så løber det sku hurtigt op.
Læste også en masse andet knap så possitivt omkring Cuba, bl.a at lokalbefolkningen skulle være MEGET påtrængende efter turister (udenlandsk valuta) og et generalt meget højt prisniveau...

Har jeg bare set en meget negativ tv-udsendelse, eller...?
*****Jordomrejsen starter d. 31 oktober *****

Bangkok - Australien - New Zealand - Fiji - USA

#10 solskinsglad

solskinsglad

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 748 Beskeder:

Skrevet 13 marts 2007 - 17:12

Tja, jeg lader mig vist ikke skræmme. Når jeg først har sat mig noget for, så skal det sgu gennemføres. Og nu har jeg besluttet at tage til Cuba for at danse salsa (og for at gå til tandlægen, hvis det lader sig gøre).

Siden jeg kom op med den idé, hører jeg konstant fra folk, at Cuba er et skod-land at rejse i. Alt er vanvittigt dyrt (jeg har dog fundet officiel/lovlig overnatning i Havana for 15 $), man bliver røvrendt, uanset om man skal købe mad, souvenirs eller med bussen (jeg er dog flydende i spansk, så jeg håber det hjælper mig bare en lille smule), og cubanerne kan være endog MEGET hårde ved nerverne.

Når alt det er sagt, så glæder jeg mig stadig som en vanvittig (jeg rejser om 4 uger), og jeg har snart boet et år i Guatemala, så jeg er ved at have vænnet mig til at (undgå at) blive snydt og at (undgå at) blive antastet af mennesker, som jeg absolut ingen interesse har i at tale med.:D

Jeg er dog også ret sikker på, at førstegangsrejsende og rejsende, der plejer at tage til Costa del Sol nok vil få sig en slem forskrækkelse, hvis de vælger Cuba i den tro, at de skal på charterferie.

Jeg har seks uger i landet med masser af dans og afslapning, og jeg regner naturligvis med, at det bliver en helt forrygende ferie.:banan: :banan:

Jeg skal nok give :boo: / :gogo: , når jeg er mere kvalificeret til det:gruble: