Gå til indhold

Billede
- - - - -

Sundt chokolade?

• Låst emne Emnet er låst
7 svar på dette emne

#1 Alpe-pigen

Alpe-pigen

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 666 Beskeder:

Skrevet 01 marts 2007 - 14:33

Nu skal jeg lige høre om der er nogle af jer der har forstand på chokolade:
Jeg har jo hørt, at jo mere kakaoindhold der er i chokoladen, jo sundere er den.

Men jeg har lige købt en chokolade og kunne se bagpå at en mørk chokolade med 80% kakaoindhold har per 100gr - 56gr fedt og 605gr kcal, mens en mælkechokolade (kakaoindhold 35%) med en mørk chokoladefyldning (kakaoindhold 70%) "kun" per 100gr har - 40g fedt og 570g kcal.
Hvis man nu ser på de to chokolader er mælkechokoladen med mørk fyldning jo den der feder mindst, men hvorfor hedder det så, at jo mere kakaoindhold jo bedre? Er det andre ting der er i den mørke chokolade som er sundere/mere gavnlig for kroppen, og derfor siger man det?

En lidt forvirret Alpe-pige (om noget så vigtigt som chokolade :):stoned:)

#2 NilliQ

NilliQ

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.823 Beskeder:

Skrevet 01 marts 2007 - 14:39

Ja mørk chokolade er den rene vare, hvor imod lyst er proppet med fedt og mælk...vist nok :gruble:
Mørk choko på over 70% er det sundeste og hvis du spiser 28 gram dagligt kan det forlænge dit liv

Kakao er sundt og godt for en masse.

#3 Alpe-pigen

Alpe-pigen

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 666 Beskeder:

Skrevet 01 marts 2007 - 14:44

Men hvis man ser i forhold til fedtprocenten er den mørke jo mere fedende? Eller hvordan skal det så forståes?

#4 Haltefanden

Haltefanden

Jættekonge

• Medlemmer
  • 5.048 Beskeder:

Skrevet 01 marts 2007 - 15:04

Men hvis man ser i forhold til fedtprocenten er den mørke jo mere fedende? Eller hvordan skal det så forståes?

Du skal se på kalorieindholdet og ikke fedtprocenten, hvis du vil vurdere, hvor "fedende" en given fødevare er.
Og ja, den mørke chokolade indeholder flere kalorier end den lyse, men sagen er den, at man spiser langt mindre af den mørke, fordi smagen er så intens, end man ville gøre af den lyse.

Det var en fejl, det beklager jeg,
men jeg fejler meget.

#5 Alpe-pigen

Alpe-pigen

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 666 Beskeder:

Skrevet 01 marts 2007 - 15:26

Aha, så er jeg vist blevet lidt klogere.

#6 NilliQ

NilliQ

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.823 Beskeder:

Skrevet 01 marts 2007 - 17:30

Og den mørke er stadig sundere end den lyse. Som sagt er høj kakao indhold sundt for mange ting.

Bananer er også mere fedede end æbler men er stadig sunde. Nødder er også fede, men sunde.

Så om det er sundt eller ej har ikke nødvendigvis noget med at gøre hvor højt kcal.indholdet er.

#7 MizDonna

MizDonna

Semi-helgen

• Medlemmer
  • 7.448 Beskeder:

Skrevet 01 marts 2007 - 18:39

I den lyse kommer fedtet fra mælk - det er mættet (usundt) fedt
I den mærke kommer fedtet fra kakao - det er umættet (sundt) fedtstof

#8 lottelykke

lottelykke

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.435 Beskeder:

Skrevet 01 marts 2007 - 18:43

Chokolade er ALTID sundt.
Hrmf :sur:
JEG har altid ret.....Basta;)

Kvinder er nødt til at gøre tingene dobbelt så godt som mændene, for at blive betragtet som halvt så dygtige.....heldigvis er det ikke så svært:-D