Gå til indhold

Billede
- - - - -

Amerikansk til dansk karakterskala

• Låst emne Emnet er låst
13 svar på dette emne

#1 isthisit

isthisit

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 942 Beskeder:

Skrevet 05 januar 2007 - 23:14

Hjaelp :-( Jeg har googlet og googlet, men jeg kan ikke finde et link til en side hvor man kan se hvad den amerikanske karakterskala svarer til paa den danske. Altsaa A+ er 13 vel, men hvor skiller det saa nedad?

Alcohol is the answer. What was the question again?

#2 QuDee

QuDee

Helgen

• Medlemmer
  • 7.958 Beskeder:

Skrevet 06 januar 2007 - 00:27

......

Ændret af QuDee, 26 august 2009 - 16:33.

:savl:DEN POSITIVE MAD-billedtråd:savl:
Great minds discuss ideas - average minds discuss events - little minds discuss people!

:fløjt:

#3 Shop-a-holic

Shop-a-holic

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.973 Beskeder:

Skrevet 06 januar 2007 - 00:37

Nej. A+ svarer til det gamle 11. Den amerikanske skala tager ikke højde for en præstation der går ud over hvad man kan kræve.

Hvad er A++ i så fald? - For det findes også.

#4 miv0

miv0

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 733 Beskeder:

Skrevet 06 januar 2007 - 13:06

her er en oversigt over både 13-skalaen, den nye, og bogstavskalaen...

det er godt nok ikke en direkte sammenligning af 13 skalaen og den amerikanske, men det er det nærmeste jeg lige har set...

Vedhæftet fil(er)

#5 karstenaaen

karstenaaen

Uden liv

• Medlemmer
  • 6.409 Beskeder:

Skrevet 06 januar 2007 - 16:12

Hej :)

Den nye skal er kun konverterbar ifht. den fælles europæiske standard. Et 7 tal på den nye skala svarer således til ca. 9 i den game 13 skala. Og et 7-tal bliver da lig C på den fælleseuropæiske skala.

Nu er det desværre bare sådan, at et C er en meget dårlig karakter i USA, og ligger omkring ca. 6-7 tallet på 13 skalaen.

Den amerikanske skala har desuden kun A, B, C, og D.
(og så F=failed/flunked).

Og ja, et 13 tal er faktisk A+. Og et 9 tal svarer til ca. det der i USA hedder B+ , og så fremdeles. Det er fordi, der i USA faktisk er 12 karakter; der er nemlig tre extra karakterer for hvert tal.

Således kan man få A- , D+ og et rent B.

Dette skyldes, at amerikanske karakterer ofte dannes ud fra skriftlige opgaver, hvor man f.eks. skal have 90% for at få A- og eller 66% for at D+ eller noget sådant.

Karsten
Man må vælge om man vil følge lyden af en klarinet eller en saxofon.

#6 Maustique

Maustique

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.877 Beskeder:

Skrevet 07 januar 2007 - 00:15

Den danske og den amerikanske karakterskala er meget svære at sammenligne fordi at der netop ikke tages højde for et 13 tal som der også er nævnt. Der er ikke nogen karakter du kan få for at gå ud over det lærte pensum. For at få et A skal du som regel have 93% af de mulige point.

Der er ikke nogen karakter højere end et A. En professor kan godt skrive A+ på en opgave men det betyder bare den er ekstra god. Det hedder stadig et A på eksamensbeviset og tæller stadig det samme.

Hvis man skal udregne et gennemsnit så er et A 4,00 og et C er 2,00. Dumpe (F) er så 0. Normalt hedder det sig sådan at over 3,50 er honorstudents.

Igen er det meget svært at sammenligne for der bliver normalt uddelt flere A'er i en klasse end en 11 taller i Danmark. Det er også grunden til at du har svært ved at finde en konvertering. Det er næsten umuligt.

#7 val-hal

val-hal

Fastgroet

• Medlemmer
  • 12.390 Beskeder:

Skrevet 07 januar 2007 - 15:10

Den danske og den amerikanske karakterskala er meget svære at sammenligne fordi at der netop ikke tages højde for et 13 tal som der også er nævnt. Der er ikke nogen karakter du kan få for at gå ud over det lærte pensum. For at få et A skal du som regel have 93% af de mulige point.

Der er ikke nogen karakter højere end et A. En professor kan godt skrive A+ på en opgave men det betyder bare den er ekstra god. Det hedder stadig et A på eksamensbeviset og tæller stadig det samme.

Hvis man skal udregne et gennemsnit så er et A 4,00 og et C er 2,00. Dumpe (F) er så 0. Normalt hedder det sig sådan at over 3,50 er honorstudents.

Igen er det meget svært at sammenligne for der bliver normalt uddelt flere A'er i en klasse end en 11 taller i Danmark. Det er også grunden til at du har svært ved at finde en konvertering. Det er næsten umuligt.

Men konverterer man ikke via ECTS-skalaen? Altså, at et dansk 10-tal bliver til et ECTS-B som så kan omregnes til en amerikansk karakter? Og ligeledes den omvendte vej.

Er det ikke netop pointen med ECTS-skalaen?
Detektiv:cool:

Nevø & Niece

#8 Maustique

Maustique

Debatoholiker

• Medlemmer
  • 3.877 Beskeder:

Skrevet 07 januar 2007 - 23:12

Men konverterer man ikke via ECTS-skalaen? Altså, at et dansk 10-tal bliver til et ECTS-B som så kan omregnes til en amerikansk karakter? Og ligeledes den omvendte vej.

Er det ikke netop pointen med ECTS-skalaen?

Det kan godt være at det er meningen. Men et B er ikke nogen god karakter. Det er sådan lige omkring middel. Man skal fx have et snit på B før at kunne blive overvejet på mit uni, og det er altså ikke noget højt krav.

Man mister også sin financielle hjælp fra den amerikanske stat hvis man har et snit på mindre end C som ellers skulle være en middelkarakter...

Hvis I konverterer jeres danske karakterer sådan så kommer I til at syne dårligere end I er. Det kan godt være at det er de kloge der har udtænkt det. Men når jeg siger at jeg er næsten færdig med en bachelor og aldrig i mit liv har fået et B. Det laveste jeg har fået er AB. Og SÅ fantastisk klog er jeg altså heller ikke...

#9 ingethesweetest

ingethesweetest

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 871 Beskeder:

Skrevet 08 januar 2007 - 01:20

Du skal være opmærksom på at der er forskel på den amerikanske karakterskala/ects-skalaen og 13-skalaen.

13-skalaen er absolut. Det betyder at karakter skal gives ud fra en bedømmelse af den enkelte elev, via et "skema" ("Tilfredstillende, men noget usikker præstation" etc.)

De to andre er relative. Det vil sige at karakteren gives i forhold til hvordan de andre på holdet har klaret sig. De bedste (?) procent får A, de næste (?) procent får B osv. På den måde vil der altid være nogen der får A, og man kan være heldig at være på et "dårligt" hold, hvorimod man ved den danske skala sagtens kan have et helt hold med rene 6-taller.

Jeg var til et foredrag om den nye danske karakterskala, og fik at vide at selvom både den amerikanske og ects-skalaen bruger bogstaver som karakterer, er de ikke umiddelbart sammenlignelige.

#10 val-hal

val-hal

Fastgroet

• Medlemmer
  • 12.390 Beskeder:

Skrevet 08 januar 2007 - 11:15

Det kan godt være at det er meningen. Men et B er ikke nogen god karakter. Det er sådan lige omkring middel. Man skal fx have et snit på B før at kunne blive overvejet på mit uni, og det er altså ikke noget højt krav.

Man mister også sin financielle hjælp fra den amerikanske stat hvis man har et snit på mindre end C som ellers skulle være en middelkarakter...

Hvis I konverterer jeres danske karakterer sådan så kommer I til at syne dårligere end I er. Det kan godt være at det er de kloge der har udtænkt det. Men når jeg siger at jeg er næsten færdig med en bachelor og aldrig i mit liv har fået et B. Det laveste jeg har fået er AB. Og SÅ fantastisk klog er jeg altså heller ikke...

Men ECTS-skalaen og den amerikanske skala er vel ikke ens? Som jeg forstår dig og andre i tråden, så er et ECTS-B og et amerikansk B ikke det samme?

Jeg mener ikke, at et ECTS-B bare skal omregnes til et amerikansk B, men til den amerikanske karakter, der modsvarer et ECTS-B. Og det aner jeg så ikke noget om hvad er;).
Detektiv:cool:

Nevø & Niece