Gå til indhold

Billede
- - - - -

Vita som barf-hund?

• Låst emne Emnet er låst
18 svar på dette emne

#1 vildevita

vildevita

Erfaren

• Medlemmer
  • 368 Beskeder:

Skrevet 29 december 2006 - 21:12

Jeg har lige læst en masse om barf-fodring og nu vil jeg godt høre nærmere fra jer barfere.

Hvor tit fodrer I og hvorfor?
(Vita bliver pt fodret een gang om dagen+godbidder hist og pist)

Faster din hund? Eller hvorfor ikke?

Hvordan går jeg blidest fra tørfoder og stegt lever/laks/tun til at fodre udelukkende at barfe?

Får hunden maden i en skål eller?

Og hvordan er det lige med de kødben - og kan hunden tåle det? (jeg har altid hørt at nogle/mange hunde ikke kan tåle kødben - de får dårlig mave)

Sikke mange spørgsmål.
Venter i spænding.

#2 casmila

casmila

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.783 Beskeder:

Skrevet 29 december 2006 - 22:31

Jeg ved ikke om du har læst nogle af de tråde herinde, men ellers er der link til et par stykker her:

http://debat.jubii.d...ad.php?t=381265

http://debat.jubii.d...ad.php?t=362675

http://debat.jubii.d...

Jeg fodrer med kødfulde ben hver morgen efter morgen turen og med grøntsagsmix hverdag efter eftermiddags turen. Nogen gange går vi indmads spor og det er så også råt.

Jeg bruger æbler, bananer og gulerødder som godbidder ved træning.

Min hund faster ikke og tror ikke der er fordel ved det.

Jeg skiftede direkte over og der var absolut ingen problemer. (Husk på at eks. dåsetun ikke er råt mad)

Ben spiser hun i haven eller på et tæppe i stuen hvis det regner.

Grøntsagsmix får hun i sin skål, hun vil helst spise ude.

Puk har ingen problemer med rå ben og har altid dejlig fast og tør afføring. Det kan ske hun kaster op, men det gør alle hunde jo engang imellem og det sker ikke så tit som da hun var på tørfoder og engang imellem fik et råt ben. Selv kyllinge skrog ryger ned uden problemr.

Forresten så prutter hun slet ikke mere efter vi er gået over til BARF. Hos mennesker er prutter ofte tegn på man spiser forkert ( for meget hvid mad) og jeg tror det også gælder hos hunde.
Samojede/labrador tæve født d. 5.12.2003.
Puk den gode ven.
Japansk Spids tæve født. d. 17.02.2007
Aya den frække
Boss håber du nyder de evige jagtmarker.:kys:

#3 vildevita

vildevita

Erfaren

• Medlemmer
  • 368 Beskeder:

Skrevet 29 december 2006 - 22:53

Tusind tak for dit svar casmila - det er altid rart at høre om andres erfaringer.

Jeg har allerede læst barf-trådene - man er vel nysgerrig, men tak alligevel.

Jeg ved ikke om Vita vil spise æbler, bananer og gulerødder som godbidder men det er da værd at prøve. (plejer at bruge skinketern, pølsestykker og kvarte frolicer.)

Skal lige høre - får Puk råt kød(benet undtaget) hver dag? Og hvor meget får hun?

Indmadsspor - hvad betyder det? Jeg har ikke gået spor med Vita men vil forfærdelig gerne så fortæl fortæl.

Er glad for at høre at alle barf'ere ikke faster - fik ellers det indtryk... Synes også det virker underligt -der er jo nok mad.

Og så ville det da være rart at slippe for Vitas gasslip - addrrr. Det er egentlig ikke så tit hun prutter men når det sker så....

#4 randip

randip

Nybegynder

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 37 Beskeder:

Skrevet 29 december 2006 - 23:01

Jeg har rå-fodret min vovse i ca. ½ år, så jeg er ikke ekspert, men er kommet over de værste begyndervanskeligheder.
Jeg har ikke været på nogle kurser, men jeg har læst en masse på internettet, blandt andet på den danske barf-liste: http://pets.groups.y...up/barfdanmark/
Jeg har også læst Billinghurst's bog give your dog a bone og så har jeg i øvrigt prøvet mig frem og brugt min sunde fornuft.
Jeg fodrer ca. en gang om dagen. Det betyder at det er forskelligt om jeg fodrer morgen eller aften og jeg springer helt over en gang i mellem (nok ca hver 10.-14. dag). Grunden til at jeg ikke fodrer på samme tid hver dag, er at min hund er ekstremt madglad. I starten fik hun maden om aftenen, hvilket betød at hun var ulidelig at være sammen med, indtil hun fik sin aftensmad. Nu ved hun aldrig hvornår maden kommer, så der er ikke noget med at sidde i køkkenet og tigge hele eftermiddagen :) Ja, jeg er en meget ond hundemor.

Nanna får sin mad i en skål, benene slæber hun ud af den og vil helst have dem ind i sengen eller sofaen, så hun kan ligge og tygge på dem der. Vi er dog efterhånden nået til en enighed om at de skal spises på et særligt tæppe der er lagt ud i køkkenet.

Jeg startede op fra den ene dag til den anden, med ben og grøntsager og det hele og har ikke haft maveproblemer. På barflisten anbefaler de at man starter op med meget kallun og derefter går over til een slags kød og ben, eksempelvis kyllling.
Vi bruger meget sjældent kallun, jeg syns det lugter og jeg skal ud og køre for at få fat i det.

Som du nok kan læse af mit lange indlæg er jeg meget glad for det rå hundemad og hunden har aldrig set bedre ud. Hun er heller ikke nær så sulten som hun var da hun fik tørfoder, så der ryger ikke helt så mange franske hot-dog ender og andet klamt ned når vi går tur :badr:

Held og lykke med råkosten og godt nytår,

Randi :jule:

#5 casmila

casmila

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.783 Beskeder:

Skrevet 29 december 2006 - 23:17

Tusind tak for dit svar casmila - det er altid rart at høre om andres erfaringer.

Jeg har allerede læst barf-trådene - man er vel nysgerrig, men tak alligevel.

Jeg ved ikke om Vita vil spise æbler, bananer og gulerødder som godbidder men det er da værd at prøve. (plejer at bruge skinketern, pølsestykker og kvarte frolicer.)

Skal lige høre - får Puk råt kød(benet undtaget) hver dag? Og hvor meget får hun?

Indmadsspor - hvad betyder det? Jeg har ikke gået spor med Vita men vil forfærdelig gerne så fortæl fortæl.

Er glad for at høre at alle barf'ere ikke faster - fik ellers det indtryk... Synes også det virker underligt -der er jo nok mad.

Og så ville det da være rart at slippe for Vitas gasslip - addrrr. Det er egentlig ikke så tit hun prutter men når det sker så....

Indmads spor er som et alm. spor, men med råt hjerte eller andet i enden af sporet. Nogen gange sætter jeg en snor i et helt hjerte og trækker det gennem højt græs og efterlader noget af hjertet for enden af sporet under en sten eller en plastic bøtte. Så er det bare at bede til hun finder vej, inden der kommer andre og snupper gevinsten. Hun elsker at gå disse spor og er utrolig hurtig... jeg har hende ikke i snor når hun søger men en god sele og lang line er en god ide i starten.

Puk får den grøntsags mix som er beskrevet i en af de tråde jeg lavede link til. Der er fisk/fjerkræ eller kød i. Grøntsager, frugt, æg, olie, tykmælk og indmad. Hun får ca. 300 g hver dag. Ben mængden er aldrig ens, men er nok ca. 300 g om dagen i snit. Nogen dage får hun ikke ben, alt efter hvor lys hendes afføring er. Mængden af fedt, æg og grøntsager regulere jeg efter hendes vægt. Er hun sulten (hun bliver rastløs og slikker skålen) så får hun gerne lidt ekstra blendet frugt og grønt med lidt tykmælk.
Samojede/labrador tæve født d. 5.12.2003.
Puk den gode ven.
Japansk Spids tæve født. d. 17.02.2007
Aya den frække
Boss håber du nyder de evige jagtmarker.:kys:

#6 vildevita

vildevita

Erfaren

• Medlemmer
  • 368 Beskeder:

Skrevet 29 december 2006 - 23:36

Hvor langt skal sporet være første gang og skal det bare gå lige ud?

Skal vidst lige læse den tråd en gang til - har bare læst alt muligt om barf og er pt lidt forvirret. Jeg kan godt høre at der er mange måder at gøre det på.

Er alle ben lige gode eller er der nogle ben der er dårlige for hunden?

#7 randip

randip

Nybegynder

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 37 Beskeder:

Skrevet 29 december 2006 - 23:49

Vi bruger alle slags ben vi kan få fat i (kylling, kalkun, and, kanin, lam, ko, svin), men holder dog lidt igen med svinebenene, da de nemt giver hårs mave.
Vi bruger mest lammeriben, kyllingevinger og halse. Mest fordi de er nemme og få fat i og de er små nok til at min lille hund kan tygge dem.

Med hensyn til godbider bruger jeg pølser, frikadeller, frolic, hjemelavede levergodbider, ost mm. Er ikke fanatisk med at det skal være råt.

Randi

#8 vildevita

vildevita

Erfaren

• Medlemmer
  • 368 Beskeder:

Skrevet 30 december 2006 - 00:13

Hej Randi.
Tak for svarene.
Hvor meget mad giver du så og hvordan regner du det ud?

#9 Havnelev

Havnelev

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.083 Beskeder:

Skrevet 30 december 2006 - 08:17

Her er en Boxerhj.side med en god artikel om Barf :
http://www.123hjemme...aardens/2566887
Mine hunde får ikke Barf, men jeg kunne godt finde på at lade dem prøve det.
:) Lykkelig ejer af 1 dejlig Boxerpige.

#10 irene.liliequist

irene.liliequist

Uden liv

• Medlemmer
  • 6.580 Beskeder:

Skrevet 30 december 2006 - 09:48

Da jeg startede med at barfe den første hund, skiftede jeg stort set lige fra den ene dsag til den anden.
Ingen problemer!

Ellers skulle kylling være den blideste introduktion til råt.

Men hvis en hund kun har fået et enkelt foderprodukt hele sit liv, bliver maven sart overfior andre typer mad og så er det, hunden får dårlig mave.

Her i huset er det to - tre måltider dagligt, ben næsten dagligt.

Jeg fodrer med ALT stort set.

Ingen fastedag her.

Grøntsagsblanding giver jeg i skål og ben på tæppe eller udenfor.
Jeg har nogenlunde faste fodertidspunkter fordi det er mest praktisk her i huset.

Det er med BARF fodring som med alt andet, man kan være mere eller mindre "fanatisk" mht. hvad, hvordan og hvorfor.

Selv fodrer jeg mere efter, at min hund skal have RENT foder end at det absolut skal være råt.
Jeg vil kunne se, hvad det er jeg fylder i ham.
Og det er en stor tilfredstillelse at se sin hund blomstre efter lidt tid på ren mad/BARF
Jeg elsker kampen med hunde citat Cesar Millan