Gå til indhold

Billede
- - - - -

Ufaglært landbrugsmedarbejder... Løn????

• Låst emne Emnet er låst
19 svar på dette emne

#1 Agnete97

Agnete97

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.077 Beskeder:

Skrevet 30 november 2006 - 11:23

Jeg har lige været ude på en stor svinebesætning (1200 søer) til samtale, og kan begynde på mandag :)
Men her kommer så spørgsmålet????
Hvad kan jeg kræve i løn, jeg skal arbejde med drægtigheds/farestalden med ca. 300 søer med smågrise som der kommer, og hjælpe til hvor der nu behøves.
Landbrugseleverne får 9000 kr md.
Når man starter op er der somregl 12000 kr md.
og så går det op ad hver halve år.
Men jeg er ufaglært, men har lidt erfaring...

Hvad kan jeg kræve i løn???????????????????????
En Hund er et dyr, og et dyr handler efter sine instinkter, den tænker ikke over sine valg som mennesket...
Ejer af Emma på 10 år (labbe)

#2 knas47

knas47

Aktiv

• Medlemmer
  • 76 Beskeder:

Skrevet 30 november 2006 - 14:13

Jeg har lige været ude på en stor svinebesætning (1200 søer) til samtale, og kan begynde på mandag :)
Men her kommer så spørgsmålet????
Hvad kan jeg kræve i løn, jeg skal arbejde med drægtigheds/farestalden med ca. 300 søer med smågrise som der kommer, og hjælpe til hvor der nu behøves.
Landbrugseleverne får 9000 kr md.
Når man starter op er der somregl 12000 kr md.
og så går det op ad hver halve år.
Men jeg er ufaglært, men har lidt erfaring...

Hvad kan jeg kræve i løn???????????????????????

Hej Agnete
Hvis du skal arbejde på et landbrug,skal du lige vide at det er ret speciel,der er det medhjælperloven der gælder,se lige her http://www.retssal.dk/lovsamling.php3?
din timeløn bør ikke være mindre end 94 kr
hilsen knas

#3 Agnete97

Agnete97

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.077 Beskeder:

Skrevet 30 november 2006 - 14:45

Tak
Ps. hvor står det at jeg skal have mindst 94kr i timen???
En Hund er et dyr, og et dyr handler efter sine instinkter, den tænker ikke over sine valg som mennesket...

#4 ponzie77

ponzie77

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 705 Beskeder:

Skrevet 30 november 2006 - 20:09

Jeg er faglært landmand og jeg har godt nok aldrig hørt om noget der hedder 'medhjælperloven'. Du må huske på at landbruget ikke hører under noget overenskomst så det handler stort set om hvad du kan få forhandlet dig frem til.

Mht lønnen så vil jeg mene at en 12-15000 kr burde være nok da du netop ikke er faglært. Selvfølgelig hvis du er knalddygtig og kan tage ansvar og vise resultater så skal lønnen da klart være en 10000 højere.

#5 Agnete97

Agnete97

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.077 Beskeder:

Skrevet 30 november 2006 - 23:10

Jeg er faglært landmand og jeg har godt nok aldrig hørt om noget der hedder 'medhjælperloven'. Du må huske på at landbruget ikke hører under noget overenskomst så det handler stort set om hvad du kan få forhandlet dig frem til.

Mht lønnen så vil jeg mene at en 12-15000 kr burde være nok da du netop ikke er faglært. Selvfølgelig hvis du er knalddygtig og kan tage ansvar og vise resultater så skal lønnen da klart være en 10000 højere.

Det tænkte jeg nemlig også, for den første md. skal jeg jo lige ind i tingene og ha en del hjælp så der vil lønnen være lavere, jeg har det med at gå vildt op i noget jeg gerne vil (har prøvet at få dette job i en md nu, og BINGO)...
Så at bygge lønnen op, efter ens kompentencer syntes jeg er helt rimeligt....

#6 puzzypower

puzzypower

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.966 Beskeder:

Skrevet 01 december 2006 - 18:49

Jeg er bedøvende ligeglad med, om der ikke er overenskomst! En løn på 12-15.000 pr måned er mindre/på linje med højeste dagpenge! For et knaldhårdt stykke arbejde i støj, lugt og fysisk belastning! Minimum 17-18.000 synes jeg er rimeligt..
And so the lion fell in love with the lamb..
- what a stupid lamb
- what a sick, masochistic lion

So long - and thanks for all the fish!

#7 Agnete97

Agnete97

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.077 Beskeder:

Skrevet 01 december 2006 - 19:10

Jeg er bedøvende ligeglad med, om der ikke er overenskomst! En løn på 12-15.000 pr måned er mindre/på linje med højeste dagpenge! For et knaldhårdt stykke arbejde i støj, lugt og fysisk belastning! Minimum 17-18.000 synes jeg er rimeligt..

Øhh, har du hørt om noget der hedder høreværn???
Nu vil jeg sige at det ikke er fyskisk en belasting at bære en smågris når den skal kastres og klippes, på max 2-3kg...

#8 puzzypower

puzzypower

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.966 Beskeder:

Skrevet 01 december 2006 - 19:50

Øhh, har du hørt om noget der hedder høreværn???
Nu vil jeg sige at det ikke er fyskisk en belasting at bære en smågris når den skal kastres og klippes, på max 2-3kg...

Ja, det har jeg - jeg har været træindustriarbejder i flere år, inden jeg begyndte at læse igen.

Det kan godt være, den enkelte smågris ikke er en voldsom belastning, men når du har løftet 100-150 af dem på en dag, begynder det altså også at kunne mærkes.

Men fred være med det - hvis du ikke vil kæmpe for at få ordentlig løn og vilkår - det er ikke mit problem, at du ikke kan få fuld dagpengesats, hvis du skulle blive ledig!

Men jeg synes generelt at det er forkasteligt, når lønmodtagerne trykker lønnen nedad for deres kolleger...
And so the lion fell in love with the lamb..
- what a stupid lamb
- what a sick, masochistic lion

So long - and thanks for all the fish!

#9 knas47

knas47

Aktiv

• Medlemmer
  • 76 Beskeder:

Skrevet 02 december 2006 - 06:19

Hvis du aldrig har hørt om dem så se her.

Bekendtgørelse af
lov om visse arbejdsforhold i landbruget m.v.

Herved bekendtgøres lov om visse forhold i landbruget m.v., jf. lov nr. 415 af 1. juni 1994 med de ændringer, der følger af lov nr. 1023 af 22. november 2000.

Kapitel 1

Lovens område

§ 1. Loven vedrører retsforholdet mellem arbejdsgivere og lønmodtagere, der mod løn udfører husligt arbejde eller landbrugsarbejde, og som får enten kost og logi eller kost alene hos arbejdsgiveren som en del af lønnen.

Du kan lige selv google den for at få hele loven,den er temmelig omfattende,ligesom funktionærloven,
Desuden er der da flere landbrug der er overenskomstdækket.
hilsen knas

#10 kbhjurist

kbhjurist

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.717 Beskeder:

Skrevet 02 december 2006 - 14:18

Hvis du aldrig har hørt om dem så se her.

Bekendtgørelse af
lov om visse arbejdsforhold i landbruget m.v.

Herved bekendtgøres lov om visse forhold i landbruget m.v., jf. lov nr. 415 af 1. juni 1994 med de ændringer, der følger af lov nr. 1023 af 22. november 2000.

Kapitel 1

Lovens område

§ 1. Loven vedrører retsforholdet mellem arbejdsgivere og lønmodtagere, der mod løn udfører husligt arbejde eller landbrugsarbejde, og som får enten kost og logi eller kost alene hos arbejdsgiveren som en del af lønnen.

Du kan lige selv google den for at få hele loven,den er temmelig omfattende,ligesom funktionærloven,
Desuden er der da flere landbrug der er overenskomstdækket.
hilsen knas

Det fremgår ikke af trådstarters indlæg, at hun får kost og logi eller kost hos arbejdsgiver, som en del af lønnen. Dette er en betingelse,for at være omfattet af medhjælperloven.