Gå til indhold

Billede
- - - - -

Nogen der har prøvet at søge kvote 2 på statskundskab på KU?

• Låst emne Emnet er låst
7 svar på dette emne

#1 Spasserinde

Spasserinde

Monster poster

• Medlemmer
  • 11.719 Beskeder:

Skrevet 05 november 2006 - 22:04

Jeg overvejer lidt at gøre det her til sommer.

Men det kunne være meget rart at høre fra andre, der har prøvet det - fx hvor mange point de havde og om de kom ind/blev afvist. Jeg skal også have ringet ind og hørt hvad point-grænsen var sidste år.

Anyone?
Fuld baluba.

#2 Rapfisk

Rapfisk

Gulvabe

• Medlemmer
  • 32.827 Beskeder:
  • LocationFrederiksberg

Skrevet 07 november 2006 - 12:37

Du kan f.eks. starte med at læse denne artikel, som stammer fra Berlingske Tidende den 27. januar 2004. Det er ganske vist en ældre årgang, men rådene er nok stadig gode nok

Kvote 2: De måske egnede

Hvert år afviser de højere læreranstalter tusindvis af ansøgere, der ikke har de karakterer, der skal til. Nogle kan bane vejen med den rigtige kvote 2-ansøgning. Andre bør give op på forhånd, mener studiechef.

Af Maria Kentorp

Det er blevet meget sværere at komme ind på en uddannelse via kvote 2. Andelen er gået fra 20-25 procent til 10-15 procent. Sidste år fik 4.000 ansøgere bare på Københavns Universitet et afslag.
Du drømmer måske om at læse psykologi. Du har allerede gennemført en virksom terapi på din veninde og anfører det som et argument for, at psykologistudiet skal vælge dig som en af de få kvote 2-studerende. Stop engang. Konkurrencen er hård. Psykologi modtog sidste år 635 kvote 2-ansøgninger. Kun 31 blev lukket ind i varmen. Før du drømmer videre, skal du helt ærligt overveje, om du kan blive en af de udvalgte denne gang?
»Man skal spørge sig for: »Har jeg en chance?« Det kan man nok ikke få noget kontant svar på, men man kan sige: »Undskyld, hvor mange ansøgere har I til kvote 2, og hvor mange bliver optaget?« Så kan man selv vurdere sine chancer,« siger studiechef på Københavns Universitet Jakob Lange, der har årelang erfaring med kvote 2-ansøgere.
»Det er farligt at bevæge sig ud i kvote 2, fordi man kan bruge mange år af sit liv og ende med ikke at få pladsen alligevel. Så man skal se sig godt for og kigge på kvotienten i kvote 1. Og så nytter det ikke noget at sige – jeg er meget velkvalificeret. Jeg har arbejdet i en vuggestue og med handikappede børn, og jeg har taget et kursus i psykologi på Folkeuniversitet. Så siger vi træt: Det har alle de andre også,« siger Jakob Lange.
Her skal du bestemme, om du lige så godt vil bruge dit liv på noget andet, eller om du vil tage kampen op og skrive så blændende en ansøgning, at du bliver blandt de udvalgte.
Jakob Lange har flere gode råd til kvote 2-krigeren: For det første skal du prioritere de relevante oplysninger i din ansøgning og skrotte de irrelevante. Terapien af din veninde hører til sidste kategori. For psykologi er uendeligt meget mere end samtaleterapi over en kasse kleenex. Og du skal vise, at dette ikke er en pludselig indskydelse.
»Det er uendeligt vigtigt at signalere, at man er gået målrettet efter studiet og ved, hvad uddannelsen går ud på. Det er fornuftigt at skrive »Jeg har læst studieordningen og besøgt Åbent Hus.« I det hele taget skal man vise, at man har været grundig både med tidligere aktiviteter og med at sætte sig ind i studiet. Vi skal jo udvælge nogen, der ikke springer fra efter 14 dage,« siger Jakob Lange.
Det lyder måske som logik for folkeskoleelever, at man skal sætte sig ind i studiets indhold. Men ifølge studievejleder på Statskundskab Pernille Meyn Milthers er der hvert år masser, der ikke gør det. Hun har selv siddet i optagelsesudvalget på sit studie og bladret gennem bunkevis af irrelevante oplysninger.
»For eksempel tror jeg, at der i halvdelen af alle ansøgninger stod, at »jeg altid har interesseret mig for samfundet«. Det er ikke en særlig specifik kvalifikation for at læse statskundskab. I stedet kan man sige, at man interesserer sig for politiske processer eller international politik. Det lyder mere troværdigt, men er mere sjældent, end man skulle tro. Det er langt fra alle, der virker, som om de ved, hvad de søger,« siger Pernille Meyn Milthers.
Det gælder om at relatere alle oplysninger i sin ansøgning til drømmestudiet, siger hun, og det må godt være lidt søgt.
»Den ansøgning, der gjorde mest indtryk, da jeg sad i optagelsesudvalget, var en, der handlede om alle de ting, han ikke havde lavet. Han havde ikke været politisk aktiv eller lavet fagforeningsarbejde. Han havde ikke arbejdet særligt meget efter gymnasiet. Han var bare begyndt på økonomi. Gennem sin forklaring fik han vist, at han var kvalificeret. Og han vidste, hvad studiet drejede sig om,« fortæller Pernille Meyn Milthers.
Hvis konvolutten er tynd, og svaret er nej 28. juli, kan du sende en klage. Men det får du ikke noget ud af, siger Jakob Lange tørt.
»Problemet er, at det beror på et skøn, hvem der er bedst. Det svarer til, at man ikke har fået en stilling ,« siger han.
Det bedste er at opføre dig som den gode studerende, du gerne skulle blive i fremtiden.
Skrueløs :engel:

#3 Rapfisk

Rapfisk

Gulvabe

• Medlemmer
  • 32.827 Beskeder:
  • LocationFrederiksberg

Skrevet 07 november 2006 - 13:05

Jeg holder også meget af følgende artikel fra Politiken den 26. januar 2006. Den er en del af en "serie", hvor avisen følger seks 3.g'ere, når de møder repræsentanter for de studier, de har tænkt sig at begynde på efter gymnasiet.

Studievalg: »Du bliver ikke en bedre politiker af at læse statskundskab. Tværtimod«

Jeppe vil være politiker og derfor læse statskundskab. Men der tager gymnasieeleven fejl, lyder det fra folketingsmedlem for SF og cand.scient.pol. Morten Homann.

Af Rebecca Vang og Freja Bech-Jessen

19-årige Jeppe Skovgaard Larsen er debattør med stort D.
Han er vild med at diskutere, er formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning i Århus og har siden 1. g svunget de røde faner i SF's lokale ungdomsafdeling.
Jeppe vil være politiker og have sin daglige gang på Christiansborg. Derfor vil han efter et par sabbatår læse statskundskab i Århus.
Men der springer kæden af, fortæller folketingsmedlem for SF og cand.scient.pol Morten Homann, da han efter at have hastet ind ad døren sætter sig til rette i et koldt og trist mødelokale hos SF i Århus. Eneste pynt på væggene er et par plakater af ældre dato med en yngre Holger K. Nielsen.
»Du bliver ikke politiker af at læse statskundskab. Statskundskab er en meget teoretisk uddannelse, der retter sig mod arbejdet som embedsmand. På studiet diskuterer man ikke politik, men derimod teorier om samfundet. Det er ikke en politikeruddannelse, men en uddannelse i offentlig administration«, siger Morten Homann, mens stemmelejet sætter et par fede streger under ordene embedsmand og offentlig administration.
De ord skurrer i Jeppes ører.
»Der skal helst ikke gå for meget skrivebord i arbejdet. Det er overhovedet ikke embedsmandsarbejdet, der interesserer mig. Det er jo selve politikken, der er spændende«, siger han og kigger lettere chokeret mod den folkevalgte.
»Men så skal du altså ikke læse statskundskab«, næsten flyver det ud af munden på Morten Homann.
Den ellers så veltalende Jeppe er pludselig stum. Det var vist ikke lige de ord, han havde regnet med at høre fra en af sine ældre partikammerater. Morten Homann derimod lader sig ikke mærke af de knap så blussende kinder på gymnasieeleven.
»Du kan ikke læse dig til livet som politiker, for politik er passion og holdninger. Politik er, når du bare ikke kan holde mund. Det er altså ikke noget, jeg har lært på statskundskab. Uddannelsen har ikke hjulpet mig til at blive klarere på mine holdninger eller gjort mig til en bedre politiker. Den har betydet, at jeg er i stand til at gennemskue det politiske system og samfundet«, lyder det fra Morten Homann.
»Du kommer til at lave fejl«
»Hvorfor gør statskundskaben dig ikke til en bedre politiker«, spørger Jeppe, der nu virker til igen at være tilbage på spørgesporet.
»Fordi man som politiker skal komme med holdninger og ikke med teknikker. En dårlig politiker er tabel- og teorifikseret, og det er netop det, en god statskundskaber er. Det er dybt skadeligt for den politiske kultur, hvis politikerne opfører sig som embedsmænd. Det skal de ikke«, svarer Morten Homann.
Og så sætter politikeren trumf på:
»Du kan jo ikke være sikker på at være politiker resten af livet, så derfor skal du tænke på, om du synes, at de klassiske jobmuligheder inden for statskundskab er spændende. Er det for eksempel interessant at være embedsmand«, spørger Morten Homann retorisk ud i luften.
Jeppe svarer ikke. I stedet leder han samtalen over på arbejdet i Folketinget. Måske i håbet om her at finde nogle knap så store overraskelser. Og ganske rigtigt.
»Modsat statskundskab lever diskussionen på Christiansborg. Som ung politiker kan du enten vælge at tale på de rigtige tidspunkter eller også sige, hvad du mener, når du mener det. Også selv om det er upopulært, og selv om du får nogle knubs. Du skal turde sætte dig op imod de ældre og indstille dig på arbejdsuger med langt over 40 timer. Selvfølgelig kommer du til at lave fejl undervejs, men det er det hele værd«, lyder det fra Morten Homann.
Den slags tale er guf for Jeppe. Den politiske glød brænder i den grad stadig i ham. Men, som han siger:
»Jeg er altså ikke sikker på, at jeg skal læse statskundskab«.
Så trisser han ud af lokalet.
Morten Homann er for længst smuttet videre til det næste møde.

#4 Rapfisk

Rapfisk

Gulvabe

• Medlemmer
  • 32.827 Beskeder:
  • LocationFrederiksberg

Skrevet 07 november 2006 - 14:09

Man kan sagtens have et højt gennemsnit og så stadig søge ind på kvote 2. SK på KU havde sidste år en adgangskvotient på 9,7, så har man under 10, kan man nok ikke vide sig helt sikker...

Men jeg skal i hvert fald nok heppe på dig, Spasserinde, hvis du bestemmer dig for, at det er dét, du vil :)

#5 Eksil-jyden

Eksil-jyden

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.937 Beskeder:

Skrevet 07 november 2006 - 19:04

Jeg er bange for, det ligger ret stabilt deroppe. Da jeg kom ind i 2002, var snitkravet for kvote 1 9,8...
The norwegians are leaving! The norwegians are leaving!

#6 Spasserinde

Spasserinde

Monster poster

• Medlemmer
  • 11.719 Beskeder:

Skrevet 07 november 2006 - 19:30

Søger DU ind gennem kvote 2, Spasserinde?! :8:

Tag min undren som en kompliment; jeg ville da helt klart skyde på, at dit gennemsnit var skyhøjt, så kvik som du virker - så dér blev jeg overrasket. :blush:

Ja, det gør jeg desværre.

Jeg kunne have gjort det bedre, men det kunne vi ALLE sammen hvis vi havde gidet, og jeg brugte faktisk ganske lang tid på lektier og hørte da efter med mellemrum i de fleste fag, så jeg fik vel hvad jeg fortjente.

Suk. Jeg må få ringet derind. Jeg har vitterligt ikke lyst til at flytte til Jylland for at komme ind.
Fuld baluba.

#7 Spasserinde

Spasserinde

Monster poster

• Medlemmer
  • 11.719 Beskeder:

Skrevet 07 november 2006 - 19:33

Man kan sagtens have et højt gennemsnit og så stadig søge ind på kvote 2. SK på KU havde sidste år en adgangskvotient på 9,7, så har man under 10, kan man nok ikke vide sig helt sikker...

Men jeg skal i hvert fald nok heppe på dig, Spasserinde, hvis du bestemmer dig for, at det er dét, du vil :)

Tak hvor er du sød :)

Jeg ved det sgu heller ikke rigtigt selv. Jeg har også overvejet sociologi. Jeg kan bare ikke rigtigt finde ud af om jeg rent faktisk gider de jobs man kan få efter uddannelsen. Men jeg gider vist ikke NOGEN jobs. Altså, ikke at jeg ikke arbejder ;)

Jeg kan bare slet ikke overskue at jeg har brugt 5 år på at komme frem til 2 ting jeg rent faktisk gider beskæftige mig med, og så kan jeg ikke komme ind. Suk. Hvad fa'en finder jeg så på.
Fuld baluba.

#8 Rapfisk

Rapfisk

Gulvabe

• Medlemmer
  • 32.827 Beskeder:
  • LocationFrederiksberg

Skrevet 08 november 2006 - 09:54

Ja, det gør jeg desværre.

Jeg kunne have gjort det bedre, men det kunne vi ALLE sammen hvis vi havde gidet, og jeg brugte faktisk ganske lang tid på lektier og hørte da efter med mellemrum i de fleste fag, så jeg fik vel hvad jeg fortjente.

Suk. Jeg må få ringet derind. Jeg har vitterligt ikke lyst til at flytte til Jylland for at komme ind.

Jeg kan sagtens forstå, du ikke har lyst til at flytte til Jylland. Men - og nu siger jeg noget, jeg kunne blive halshugget for, når jeg kommer på uni i morgen ;) - Århus' statskundskabsuddannelse er mindst lige så god som den i København. Der er nogle enkelte fag, som København vægter højere, men alt i alt kommer der nogle super kandidater ud fra Århus.

Derudover er der jo også en statskundskabsuddannelse i Odense. Det tager kun ca. 1½ time - en time med lyntog. Én, jeg kender, pendler faktisk dén tur (og kan man læse i toget er det jo ikke spildt tid). Det kan du jo overveje - just in case.