Gå til indhold

Billede
- - - - -

Opbevaring af olivenolie...

• Låst emne Emnet er låst
6 svar på dette emne

#1 Fotomusen

Fotomusen

Semi-helgen

• Medlemmer
  • 7.686 Beskeder:

Skrevet 11 maj 2006 - 17:29

Grill sæsonen er startet, og jeg har købt en DYR og ekstrafin jomfru-olivenolie.
Der står på flasken at den skal stå mørkt og køligt.

Jeg har derfor stillet den i køleskabet, men synes ærligt talt at den ser lidt underlig ud nu....sådan nærmest lidt klumpet. Er det rigtigt nok ?

Fotomusen
Jeg siger det jeg mener - og mener det jeg siger !

#2 supersnacken

supersnacken

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 887 Beskeder:

Skrevet 11 maj 2006 - 17:57

Ja, det er meget almindeligt. Den bliver normal igen, når du tager den ud og lader den stå i stuetemperatur lidt.

Vi opbevarer nu ikke vores olivenolie i køleskabet her, og den plejer at være fin alligevel.

#3 darkholme

darkholme

Håbløs

• Medlemmer
  • 17.536 Beskeder:

Skrevet 11 maj 2006 - 17:59

Olivenolie er slet ikke godt at stege i. Det er bedre at bruge den til at lave en god salatdressing af el. lign. I stedet skal du stege i tidsel- eller raps-olie.

Det er noget med indholdet af mættet, umættet og fler-umættet og.. omega dit&dat og forholdet i blandt dem :-P

Det er også derfor nogle olier "stivner" og andre ikke gør. Men bare de står mørkt - så er der ingen fare
Lykken er: at finde noget glemt biograf-slik i tasken :blushing:

#4 supersnacken

supersnacken

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 887 Beskeder:

Skrevet 11 maj 2006 - 18:02

Olivenolie er slet ikke godt at stege i. Det er bedre at bruge den til at lave en god salatdressing af el. lign. I stedet skal du stege i tidsel- eller raps-olie.

Det er noget med indholdet af mættet, umættet og fler-umættet og.. omega dit&dat og forholdet i blandt dem :-P

Det er også derfor nogle olier "stivner" og andre ikke gør. Men bare de står mørkt - så er der ingen fare

Er det ikke noget med at oliven- og rapsolie i sig selv er nærmest lige sunde? (Det er de flerumættede fedtsyrer der er de gode ;) ) Men at olivenolie kan udvikle kræftfremkaldende stoffer ved meget høj temperatur, som ved stegning, mens rapsolien ikke gør det samme?

Vi bruger i hvert fald mest rapsolie til at stege i herhjemme.

#5 Motuka

Motuka

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.555 Beskeder:

Skrevet 12 maj 2006 - 19:01

Er det ikke noget med at oliven- og rapsolie i sig selv er nærmest lige sunde? (Det er de flerumættede fedtsyrer der er de gode ;) ) Men at olivenolie kan udvikle kræftfremkaldende stoffer ved meget høj temperatur, som ved stegning, mens rapsolien ikke gør det samme?

Det er rigtigt at oliven- og rapsolie er ca. lige sunde, men det er netop fordi de indeholder flest enkeltumættede fedtsyrer. Alle fedtstoffer (og alt muligt andet i øvrigt) danner kræftfremkaldende stoffer ved høj varme, forskellen er blot at hvis du branker et fedtstof med hovedsagligt flerumættede fedtsyrer kan du ikke smage at det er branket. Hvis du har branket eks.vis olivenolie er du aldrig i tvivl – det smager hæsligt.
Olivenolie er ganske udmærket at stege i, især hvis man tilsætter en klat smør. Udover den forbedrede bruningsevne, sænkes brankningspunktet også og dermed vil der dannes færre kræftfremkaldende stoffer i den stegte madvare.
Og til Fotomusen, det er som nævnt ganske normalt at olien stivner i køleskabet. Det er sådan set ikke nødvendigt at opbevare olivenolie i køleskabet, så du kan sagtens lade den stå på køkkenbordet så længe den ikke får direkte sollys.

#6 Fotomusen

Fotomusen

Semi-helgen

• Medlemmer
  • 7.686 Beskeder:

Skrevet 13 maj 2006 - 08:34

Takker for alle de "stege-tekniske" råd angående brug af olier - men jeg spurgte jo bare om hvordan jeg skulle opbevare olien :lol:

I mange grill-opskrifter anbefales det at pensle kødet/tingene i olivenolie...... derfor har jeg købt denne olie ( som normalt ikke er / har været et tilbehør i mit køkken).

Fotomusen
Jeg siger det jeg mener - og mener det jeg siger !

#7 alphilia

alphilia

Monster poster

• Medlemmer
  • 10.447 Beskeder:

Skrevet 13 maj 2006 - 11:29

Jeg ville nu stille flasken mørkt (især hvis det er en lys flaske) for at undgå at olien bliver harsk fordi den står for lyst(og varmt)
Når intet sker kan alting ske

Hjemmestrikkede sager til børn sælges: http://dindebat.dk/b...trikkerier.html