Gå til indhold

Billede
- - - - -

Hvalp/næsten voksen hund der bider ting i stykker!

• Låst emne Emnet er låst
19 svar på dette emne

#1 rideordiebitch

rideordiebitch

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 524 Beskeder:

Skrevet 28 oktober 2005 - 18:53

Jeg har lige et spørgsmål, som jeg håber jeg hunde eksperter kan svare på:)
Min bror fik for ca 9 måneder siden, en yndig labrador hvalp... En rigtig sød og tilsyneladende uskyldig hund.. Men men men, som så mange andre skulle den jo bide ting i stykker og meget tit nogen ting den ikke lige skulle have fat i :lol:
Problemet er så bare at den bliver ved med det.. Og den er efterhånden ved at være ret stor jo..
De ting den bider i stykker, er så noget som en læderjakke, kasketter (og skyggen er i atomer), og det sidste påfund var en hynde fra en stol de havde i stuen, som han så har gnavet godt og grundigt i..
De har en hundegård som han kommer ud i, og der udretter han selvsagt ingen skade, men hvis de glemmer det, og han er indenfor, så er den gal igen..
Hvad gør man? Og hvor lang en ''frist'' skal man give, altså hvornår burde den fase være ovre?
Et andet problem, er at han bliver gal hvis man lægger an til at tage hans mad, eller bare står tæt på ham mens han spiser..
Min bror og hans kæreste, er af den samme opfattelse som mig, at en hund burde kunne ignorere det, og at det ikke er i orden at knurre fordi der er nogen der generer mens den spiser.. Tænk den dag der sidder et lille nysgerrigt barn og lige stikker fingerne ned i hundemaden..
Det skal ellers siges, at det er en rigtig god hun! Altså han er meget glad (bortset fra madsituationen) og faktisk også meget ydmyg, kan let blive bange hvis han får skældud osv.. Ikke at det er en god ting, men han er ihvertfald ikke en aggressiv hund..
Men hvad skal man gøre??
You are only a loser, if you quit while you are behind..

#2 Edwina75

Edwina75

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.248 Beskeder:

Skrevet 28 oktober 2005 - 19:19

Tja, det lyder lidt som min hund har været gang i.

Først ville jeg tale med dyrelægen, for en hund skal jo ikke være bange for at nogen tager dens mad, men igen er labrador noget af det mest madglade.

Det med ødelæggelsen, prøv at læse om DAP på www.netdyredoktor.dk - det hjalp på min 1 årige hund.

#3 rideordiebitch

rideordiebitch

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 524 Beskeder:

Skrevet 28 oktober 2005 - 19:54

tak for dit svar!

#4 Atlantica_1

Atlantica_1

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 873 Beskeder:

Skrevet 28 oktober 2005 - 21:59

Min lab holdt da først rigtigt op med at bide i ting, da den var omkring 1 1/2 år gammel. Så vidt jeg har hørt, er det meget normalt. Min nåede også at splitte tæppe, sko, madskål, tøjdyr og gelænder ad, når hun var alene hjemme, men det gik i sig selv.
9/8-2006 :lun:

Da jeg lærte at elske mig selv, indså jeg, at jeg aldrig er alene

#5 Luffe_den1

Luffe_den1

Erfaren

• Medlemmer
  • 141 Beskeder:

Skrevet 29 oktober 2005 - 10:35

Jeg har lige et spørgsmål, som jeg håber jeg hunde eksperter kan svare på:)
Min bror fik for ca 9 måneder siden, en yndig labrador hvalp... En rigtig sød og tilsyneladende uskyldig hund.. Men men men, som så mange andre skulle den jo bide ting i stykker og meget tit nogen ting den ikke lige skulle have fat i :lol:
Problemet er så bare at den bliver ved med det.. Og den er efterhånden ved at være ret stor jo..
De ting den bider i stykker, er så noget som en læderjakke, kasketter (og skyggen er i atomer), og det sidste påfund var en hynde fra en stol de havde i stuen, som han så har gnavet godt og grundigt i..
De har en hundegård som han kommer ud i, og der udretter han selvsagt ingen skade, men hvis de glemmer det, og han er indenfor, så er den gal igen..
Hvad gør man? Og hvor lang en ''frist'' skal man give, altså hvornår burde den fase være ovre?
Et andet problem, er at han bliver gal hvis man lægger an til at tage hans mad, eller bare står tæt på ham mens han spiser..
Min bror og hans kæreste, er af den samme opfattelse som mig, at en hund burde kunne ignorere det, og at det ikke er i orden at knurre fordi der er nogen der generer mens den spiser.. Tænk den dag der sidder et lille nysgerrigt barn og lige stikker fingerne ned i hundemaden..
Det skal ellers siges, at det er en rigtig god hun! Altså han er meget glad (bortset fra madsituationen) og faktisk også meget ydmyg, kan let blive bange hvis han får skældud osv.. Ikke at det er en god ting, men han er ihvertfald ikke en aggressiv hund..
Men hvad skal man gøre??

:shock:
Dette har desvære nok ikke så meget med hunden at gøre, det er tilsyneladende en førerfejl. For at rette den, skal der profesionel hjælp til, det skal en der både kan læse hund og ejer.

Et gæt er, at når hunden er kommet med noget den ikke må tag er der blevet skældt ud (eller måske fysisk afstraffelse), det hunden her opfatter er at jeg bliver skældt ud over at komme med en ting til far/mor, så det må være forkert, så kan jeg da bare lege med det selv. Hvis den har ødelagt noget, skælder man igen ud, men det sker efter at det er gjort og når hunden glad nærmer sig mor eller far, igen vil hunden opfatte det som at jeg får skæld ud når jeg nærmer mig dem.
Det vil sige at lederskabet er ikke i orden, det er også det der er problemet med dens madforsvar, som er det største problem for det kan blive farligt for børn og voksen, fordi når vi ikke forstår dens advarsler og den ikke har tillid/tiltro til os, er der kun tænderne tilbage og det er ikke en fejl ved hunden. Lederskabet skal opbygges fra bunden, før det bliver godt igen, men det kræver at der ikke bliver lavet flere fejl. Lederskaber skal fortjenes og ikke tilkæmpes. Lederskabet burde have været iorden på et meget tidligere stade, og senest når hunden er 6 måneder.
:rulle: :rulle:
Husk din hund gør aldrig noget for at være ulydig, men fordi den ikke ved bedre.
Så vil du have den til noget andet, så lær den det.

M:v.h. Kim

#6 nillemor88

nillemor88

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 694 Beskeder:

Skrevet 29 oktober 2005 - 10:55

det er som regl fordi hunden kender sig.. en godt ting er at give dem, en aktivitets bold eller et kæmpe tyggeben mens man er væk og stille sine ting i sikkerhed, det hjælper på længere sigt.. det har i hvert fald virket på min nabos hund..

#7 rideordiebitch

rideordiebitch

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 524 Beskeder:

Skrevet 29 oktober 2005 - 15:23

Jeg har nu heller aldrig ment at det var hundens skyld, det er vel ligesom med børn at de bliver hvem de er ved den måde som de er opdraget, mere eller mindre.
Det er også fint at du foreslår at det er lederskabet den er gal med, men du giver ikke rigtig et alternativ til hvad de så skal gøre? Den kommer aldrig og viser tingene frem, de ligger der bare når de kommer hjem. Det er ikke ret konstruktiv kritik, og slet ikke i sammenhæng med rullende øjne og den ene påstand efter den anden. Du ved sikkert hvad du snakker om, men så må du jo også have kompetence til at give gode råd.
Hunden har masser af legetøj, men også det bider den i stykker, eller også gider den ikke lege med det, så det er ikke det der er problemet..

#8 rideordiebitch

rideordiebitch

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 524 Beskeder:

Skrevet 29 oktober 2005 - 15:26

Fører og hund går til hundetræning, hvor de træner lydighed osv, og heller ikke det har tilsyneladende hjulpet.

#9 perikumvej

perikumvej

Grøn debattør

• Medlemmer
  • Pip
  • 1 Beskeder:

Skrevet 29 oktober 2005 - 15:48

Det at hunden bider ting i stykker, skyldes at den får mulighed for det og fordi at den keder sig og ikke er træt mentalt. Det at den knurrer ved madskålen er dårligt lederskab fra fører. Kan endnu reddes da hunden ikke er så gammel.
Husk det at få hund kræver en hel del fra hundeejer, og specielt en labrador som kræver en hel del motion og tankevirksomhed.
1: Køb en kugle/firkant hos dyrehandelen og prop nogle godbidder ned i den, hvorefter hunden skal prøve at få dem ud.
2. Lad hunden i øvrigt bruge sin næse til at finde ting - gå spor - led efter godbidder i høj græs bevoksning m.v. Dette trætter hunden mentalt, og den vil lægge sig hen og sove kortvarigt.
3. Køb nogle bøger som omhandler hundepsykologi. Husk en hund er en hund og ikke noget menneske, og skal derfor heller ikke behandles som menneske, hvilket mange tror.

Hilsen fra en hundefører fra politiet

#10 Coleia79

Coleia79

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.921 Beskeder:

Skrevet 29 oktober 2005 - 16:30

Det tager desværre mange hunde et godt stykke tid før de holder op med at ødelægge ting. Men I/din bror skal endelig ikke give op!
Sørg for at hunden er luftet godt af inden den skal være alene. Den skal have en god gåtur og nogle mentale øvelser f.eks. spor, det elsker en lab jo. Hvis din bror har have, kan han smide morgenmad ud på græsset og lade hunden lede efter sin mad der. Så får den brugt sin hjerne og næse og det skal nok gøre den lidt træt.
Sørg også for at gemme tingene væk så I ikke bliver så ærgelige over ødelagte ting når I kommer hjem. Begræns evt. hunden råderum i alene tiden. Nogle hunde bliver stresset af at have for meget plads når de skal være alene.

Men hensyn til maden, så prøv at sætte Jer ved siden af hunden og rør i hundens mad med en teske mens den skal spise. Hvis hunden begynder at knurre, så sig kort og bestemt "Nej!" og lad den så forsøge igen. Når hunden så spiser pænt (altså uden at knurre) så lad den få ro til at spise, og prøv så igen næste gang det er madtid.

Held og lykke!
When im good im good - When im bad im better :devil:

09.12.05:love:

03.07.09:love: