Gå til indhold

Billede
- - - - -

Flyttehjemmefra-Guide..

• Låst emne Emnet er låst
12 svar på dette emne

#1 LovePink

LovePink

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 881 Beskeder:

Skrevet 04 oktober 2005 - 07:47

Ja, står og skal flytte hjemmefra sammen med kæresten, da vi ikke har prøvet dette før kunne det være super hvis der var nogen der havde nogle gode råd, eller erfaringer som de ville dele....

:lun: Dine øjne er så smukke som skovsøer baby... :blushing:

Jeg er så dejlíg, jeg ikke behøver pral... :fløjt:

Creative negletekniker

#2 blossom-1

blossom-1

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.045 Beskeder:

Skrevet 04 oktober 2005 - 09:36

Ja, står og skal flytte hjemmefra sammen med kæresten, da vi ikke har prøvet dette før kunne det være super hvis der var nogen der havde nogle gode råd, eller erfaringer som de ville dele....

Se her :

http://www.roskildek...site.asp?p=1026

Flytte-hjemmefra-guide
Af Mette Pedersen, RUC

Er du lige flyttet hjemmefra? Så har du her en praktisk huskeliste med nogle af de ting, som tit kan virke forvirrende.

A conto
Det betyder ’foreløbig betaling for’ eksempelvis varme. Du betaler et bestemt beløb og senere, oftest en gang om året, bliver det regnet ud, hvor meget varme du har brugt. Hvis du har brugt for meget varme i forhold til det, du har betalt skal du punge ud med ekstra. Omvendt får du penge tilbage, hvis du har betalt for meget.

Betalingsservice
Smart ordning, hvis du er træt af, at regningerne dumper ind af postkassen. Alle faste udgifter du melder til betalingsservice ordnes helt automatisk, og du skal bare sørge for, at kontoen ikke er helt tom. Du kan melde dig til betalingsservice i din bank.

Boligsikring
Det er altid godt at spare penge; især hvis man er på SU. Og boligsikring er ofte en mulighed. Det er et tilskud til huslejen, man kan få, hvis man bor i en lejet bolig. Tilskuddet skal du selv søge hos kommunen, som udregner, hvor meget du kan få.

Budget
Licens, kabel tv, forsikringer, tandlæge – regninger som ikke kommer hver måned. Her er det rigtig smart at få lagt et budget. Det kan gøres i banken, og så bliver der hver måned overført et fast beløb fra din almindelige konto til en budgetkonto. På den måde undgår du, at kontoen er helt tom, når du pludselig står med licensregningen, som du liiige havde glemt kom i denne måned

Depositum
Et beløb, du betaler forud, når du lejer en lejlighed. Typisk tre måneders leje. Og det gælder bare om at behandle lejligheden pænt. For hvis noget er gået i stykker, når du flytter igen, kan udlejeren tage penge til reparation fra dit depositum.

Forsikring
En vigtig ting at have. Tænk hvis der skulle komme en tyv på besøg, eller hvis du selv kommer noget til. Så selv om det kan virke som mange penge, kan det anbefales.

Karklud
Remedium, som bruges til at tørre køkkenborde af med. Prøv den. Og hav helst et par stykker liggende, så du kan skifte ud et par gange om året.

Kogebog for fattigrøve
Har du ingen penge? Og er du træt af pasta med ketchup? Så køb denne og og få lidt idéer til god mad for få penge.

Opvaskebørste
Ja, man kan faktisk godt leve uden en opvaskemaskine. Tro det eller ej. Og opvaskebørster kan købes i de fleste supermarkeder.

Sikring
En praktisk dims, der giver dig strøm i lejligheden. Sprænger den, skal den altså skiftes. Men hiv lige fat i én, der kan vise dig hvordan, før du selv begynder at rode med sikringskassen.

Vinduespudser
Nok ikke noget du får råd til lige foreløbig. Men tænk dig. Faktisk kan du godt selv gøre vinduerne klare og pæne. Du skal bare bruge en klud, varmt vand og gerne noget rengøringssæbe.

Vasketøj
Det er slut med, at snavsetøjet bliver rent, lægges sammen og stables i skabet – helt af sig selv. Nu må du selv sortere, vaske og tørre. Måske har kollegiet et vaskerum. Møntvaskerier en mulighed. Og ellers så må hænderne i brug.

Udløbsdato
Tjek lige mælken inden den hældes i kaffen. Udløbsdatoen er indikation for om madvarer er for gamle. Og af en eller anden grund sker det hurtigere end hjemme hos mor.
Anonym:cool: :10c:Malinois :lun:
Vi mennesker har aldrig kunnet se noget uden at ændre det; og dog må det vigtigste være at forstå, acceptere og respektere andre levende væsener, uanset art og race

#3 crinabina

crinabina

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.494 Beskeder:

Skrevet 04 oktober 2005 - 09:41

Et råd min mor gav mig: Skriv navn på alle dine ting med en sprittusch - så ved du hvad der er dit, hvis I en dag flytter fra hinanden...

CB *undskylder det pessimistiske råd*

:lun: Frida :lun:

#4 rynke10

rynke10

Uden liv

• Medlemmer
  • 6.269 Beskeder:

Skrevet 04 oktober 2005 - 10:03

Sørg for at der er styr på det praktiske først, tingene skal i nok få flyttet.
Har i de ting i skal bruge, køkkengrej, håndklæder, sengetøj o.s.v.
Forsikring skal man jo også have når man nu flytter hjemmefra. På posthuset har de flyttemapper med flyttekort og kort til folkeregister, elværk, fjernvarme og hvad man nu ellers har brug for.
Få en budgetkonto i banken, så i hver måned betaler det samme og få ALLE udgifter indregnet. Surt at få regning på licens, når man havde regnet med at der var penge til resten af måneden. Styr på økonomien gør tingene SÅ meget lettere og er en af de mest tåbelige ting at skændes om.

#5 vibbsen

vibbsen

Heltidsposter

• Medlemmer
  • 9.844 Beskeder:

Skrevet 04 oktober 2005 - 11:00

Jeg vil afholde mig fra at komme med alle mulige råd omkring parforhold...Det finder man som regel ud af hen ad vejen...Jeg vil dog generelt ikke anbefale at man starter ud med at skrive sit navn på alle sine ting så man er sikker på hvad der tilhører hvem hvis man går fra hinanden.....Man mister jo ikke totalt hukommelsen fordi man flytter sammen.

Når I skal indrette jeres nye hjem, så lav hver en liste over hvad I godt kunne tænke jer, byt så lister og marker f.eks. 3 ting på hinandens lister som i absolut ikke kan leve med (hvis der altså er nogen). Og forhandel jer så frem til en løsning på disse med lidt "give and take"....Hvis du f.eks. ikke kan klare hans fodboldpokaler, og han på sin side hader den standerlampe du har fået af tante Mie, og som du betragter som dit kæreste eje, så kunne det måske være at BEGGE dele kunnne sættes i kælderen....Mod at han så må bevare sit FCK tørklæde over computeren (Som du ikke kan fordrage fordi du hader fodbold) og du kan få lov til at have din diddl samling i fred (Diddl og mænd går sjældent godt i spænd)....

Så er der det der med penge.....

Her i huset (Vi har godt nok boet sammen i maaaange år, men har ikke fælles økonomi) har vi lavet en skidesmart ordning således at det bliver fordelt så retfærdigt så muligt. Vi har lavet en oversigt over alle faste udgifter og beregnet prisen for en udgift unit, og en oversigt og indtægter og beregnet en pris for indtægtsunit. Herefter har vi fordel de faste udgifter mellem os ved at sige at den der tjener fleste penge betaler procentvis mere til de faste omkostninger.

På den måde har man procentvis lige meget tilbage om måneden af sin løn, hvilket i vores tilfælde fungerede mere retfærdigt end en ligelig deling af udgifterne, da min kæreste tjener væsentlig mere end mig. Jeg har vedhæftet et excelark hvor de aktuelle tal bar skal tastes ind, så beregnes unitbeløb og bidrag automatisk.

Og der skal jo også handles ind.....

Lav en "kigge tilbudsaviser" runde hver uge....Der er ofte RIGTIG mange penge at spare på at handle f.eks. i Bilka, Føtex og de andre store supermarkeder når de har tilbud på de ting som man bruger hele tiden som f.eks. toiletpapir, shampoo, tandpasta, køkkenrulle ect. ect. ect. Disse ting kan holde sig, og man skal nok få dem brugt. Også på barberskum og den slags kan der være store besparelser.

Men også på madvarer kan det betale sig at bruge tilbudsaviserne, især for de store supermarkeder. F.eks. har bilka 8 pakker kød for 300 kr. i denne uge...Og sådan 8 pakker strækker altså langt når man er 2. Og det kan godt blive ganske dyrt hvis man skal ud og købe kød på et dagligt basis. Den klassiske pasta kan man også ofte få på tilbud f.eks. 10 poser for 50 kr. Sodavand, juice og den slags er stort set på tilbud hver 3-4.uge....Vi drikker f.eks. kun coca-cola her i huset...Jamen så må vi jo sørge for at få fyldt lageret op når der er tilbud...Det samme gælder pålæg...Her er der stort set også altid tilbud at finde, f.eks. har bilka i denne uge 10 pakker pålæg for 75 kr. Og eftersom det er det pålæg vi normalt spiser så haps-haps-haps og ned i fryseren....

I det hele taget så er en fryser en nærmest uundværlig ting...For uden sådan en så kan det være svært at handle ind på tilbud når man kun er 2....Så hvis I kun har en lille fryseboks, så anskaf jer en lille kummefryser og stil den f.eks. i soveværelset og lav en smart anordning til at skjule bæstet...I det lange løb så kan det godt betale sig

/Vibbsen

seriously, you wanna poke Mamma Bear now ? That seems like a good idea

Emma - Mors lille guldklump

#6 LovePink

LovePink

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 881 Beskeder:

Skrevet 04 oktober 2005 - 11:41

Tak det er virkelig rart at læse jeres råd, det åbner ens øjne for hvad der evt kan betale sig eller omvendt :-D

:lun: Dine øjne er så smukke som skovsøer baby... :blushing:

Jeg er så dejlíg, jeg ikke behøver pral... :fløjt:

Creative negletekniker

#7 ing-girl

ing-girl

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 796 Beskeder:

Skrevet 04 oktober 2005 - 11:48

Vibbsen: Det lyder som om, I har godt styr på det der "ikke-fælles-økonomi". Jeg vil gerne se det regneark, du refererer til?
I can only please one person a day. Today ISN'T your day - and tomorrow doesn't look good either.

What do you mean Edward isn't real?

#8 kaithia

kaithia

Kaffe er stærkt undervurderet!

• Medlemmer
  • 45.478 Beskeder:

Skrevet 04 oktober 2005 - 11:49

Men også på madvarer kan det betale sig at bruge tilbudsaviserne, især for de store supermarkeder. F.eks. har bilka 8 pakker kød for 300 kr. i denne uge...Og sådan 8 pakker strækker altså langt når man er 2. Og det kan godt blive ganske dyrt hvis man skal ud og købe kød på et dagligt basis.
/Vibbsen

Takker... skal have købt kød i dag...

Mit råd vil være at du skal lade være med at blive sur over at manden ikke støvsuger som DU gerne vil have det gjort, men istedet være glad over at han gør det... og så selv støvsuge ekstra der hvor du mener han ikke gør det godt nok...

Ja det gæder vel for det meste.

Held og lykke med det hele .

Kai

Loppen 2006
Tumlingen 2011

"Alle kan tage fejl", sagde pindsvinet, og kravlede ned fra stålbørsten

#9 vibbsen

vibbsen

Heltidsposter

• Medlemmer
  • 9.844 Beskeder:

Skrevet 04 oktober 2005 - 12:08

Vibbsen: Det lyder som om, I har godt styr på det der "ikke-fælles-økonomi". Jeg vil gerne se det regneark, du refererer til?

Hvis du hellere vil have det i excel så send mig lige en pb med din mailadresse

/Vibbsen

Vedhæftet fil(er)

seriously, you wanna poke Mamma Bear now ? That seems like a good idea

Emma - Mors lille guldklump

#10 pooh20

pooh20

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.517 Beskeder:

Skrevet 04 oktober 2005 - 12:14

det jeg lige tænker, er at det også er vigtigt at få snakket igennem hvem der gør hvad, nu når i er flyttet sammen.
Altså hvilke tanker gør i jer hver især om hvem der ska lave mad, gøre rent, handle ind osv.
siger ikke i skal lave en plan over det, men det ka bare hurtig gi noget knas hvis i ikke har de samme forventninger. Fx hvis din kærste nu regner med at det er dig der laver maden -og du egentlig ik har tænkt dig at lave mad hver dag.
så er det mget godt lige at få talt det igennem.
Nu med baby inside :lun: