Gå til indhold

Billede
- - - - -

Lær dit barn at læse og regne før skolen....

• Låst emne Emnet er låst
108 svar på dette emne

#1 Noola

Noola

Nybegynder

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 41 Beskeder:

Skrevet 14 juni 2005 - 11:57

Hej allesammen,

Jeg har en metode til at "undervise" børn helt fra 9 måneders-alderen. Børn KAN lære det fra en meget tidlig alder hvis man griber det rigtigt an.

Og børn VIL gerne lære, de hungrer efter viden og færdigheder. Det er ikke for at irritere sine forældre at lille Mads bruger sætningen "Hvad er det?" eller "Hvorfor?" ca. 1.000 gange om dagen.

---------------------------------------

Mit spørgsmål er så:

Ville i som forældre have interesse i at give jeres børn disse færdigheder og kundskaber inden de når skolen?

Ville i bruge maksimalt 30 minutter om dagen på det?

---------------------------------------

Jeg ville blive glad for nogle tilbagemeldinger - alt hvad i har på hjertet, gode råd, kritik, spørgsmål.... jeg kan bruge alt på nuværende tidspunkt.

Jeg er ikke ude på at sælge kurser på nuværende tidspunkt. Jeg er blot interesseret i at vide om der er interesse for mine ydelser.

Jeg kan dog fortælle at min egen datter på 25 måneder kan læse sætninger og vi er igang med at øge sværhedsgraden således at hun snart selv kan læse sine børnebøger.

#2 Lundskan

Lundskan

Uden liv

• Medlemmer
  • 6.538 Beskeder:

Skrevet 14 juni 2005 - 12:03

Jeg kunne ikke drømme om at overlade noget så vigtigt til folkeskolen (undskyld til jer engagerede og dygtige lærere, der læser med - I er desværre i undertal).

Men jeg tror nu godt, at jeg kan lære min datter det selv.
Sandheden er altid kontekstuel.

#3 Noola

Noola

Nybegynder

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 41 Beskeder:

Skrevet 14 juni 2005 - 12:14

Men jeg tror nu godt, at jeg kan lære min datter det selv.

Selve grundtanken og princippet bag metoden er også at det er mor eller far der er den bedste underviser. Jeg vil blot tilbyde at give forældrene de rigtige værktøjer...

Jeg kunne ikke drømme om at overlade noget så vigtigt til folkeskolen (undskyld til jer engagerede og dygtige lærere, der læser med - I er desværre i undertal).

De stakkels lærere på landets skoler gør deres bedste, desværre er undervisningsformen og rammerne ikke optimale.... er selv gift med en lærer!

#4 Rikke.Munk

Rikke.Munk

Uden liv

• Medlemmer
  • 6.785 Beskeder:

Skrevet 14 juni 2005 - 12:25

mener ungerne i dagens danmark har nok at se til og pres nok på deres små skulder

og fint nok at man lærer fra sig til sine børn det gør vi alle men alt med måde...
ku ikk drømme om at begynde at "undervise" mine børn fra 9 mdr aldern af

mine børn skal ikke lære at man vudere folk på deres kunnen!! men derimod deres personlighed og deres omsorg til andre mennesker har større betydning en om man kan læse i en alder af 2 år eller 7 år.....

* rikke som syntes alt det der er ved at være for meget*
Ironien er en pil i mig- Trækkes den ud, dør jeg

:love: :love: :love:

#5 Karen69

Karen69

Helgen

• Medlemmer
  • 8.939 Beskeder:

Skrevet 14 juni 2005 - 12:25

Og børn VIL gerne lære, de hungrer efter viden og færdigheder. Det er ikke for at irriterer sine forældre at lille Mads bruger sætningen "Hvad er det?" eller "Hvorfor?" ca. 1.000 gange om dagen.

Jeg stiller mig altså tvivlende overfor det du her lægger op til .... nemlig at børn hungren efter viden og færdigheder primært går på læse/regne kundskaber/færdigheder.

Jeg tror nu nok, børn indlæringsgrad er så stor i de første år, fordi det er på det tidspunkt de lærer om hvordan deres verden hænger sammen, lærer om sociale kontaker, omgangs tone, udtrykke følelser, talefærdigheder, grov- og finmotorik .......... så alt i alt, så tror jeg børn har bedre af at ligge på maven i græsset sammen med mor/far og kikke på myrer i en halv time ...... at forsøge i timevis f.eks. at sjippe eller cykle ......... lege med en spand vand og finde ud af hvad der sker når man putter jord i ....... eller bare kikke på skyer og bruge fantasien
DU VILLE IKKE BEKYMRE DIG OM, HVAD FOLK TÆNKER OM DIG,
HVIS DU VIDSTE HVOR SJÆLDENT DE GØR DET

Vær dig selv, alle andre er optaget !

#6 sweetie-x

sweetie-x

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 628 Beskeder:

Skrevet 14 juni 2005 - 12:26

Synes det lyder rigtig fedt! Det var helt sikkert noget jeg godt kunne tænke mig!
Selvfølgelig skal skolen også have lov, men jeg ved, at det kan være en RIGTIG god ide at barnet kan læse inden det starter i børnehaveklasse...

Men kan bedre lide tanken om at barnet skal lære det igennem leg og sjov, og ikke gennem dicideret undervisning som sådan allerede fra 9 måneders alderen...
"Lykke er når ens forventninger svarer til virkeligheden."
:love: Christian 28.08.04 :love:
:love: Mathilde 07.05.09 :love:

#7 Karen69

Karen69

Helgen

• Medlemmer
  • 8.939 Beskeder:

Skrevet 14 juni 2005 - 12:27

det kan være en RIGTIG god ide at barnet kan læse inden det starter i børnehaveklasse...

Ikke "ondt" ment; men Hvorfor ?
DU VILLE IKKE BEKYMRE DIG OM, HVAD FOLK TÆNKER OM DIG,
HVIS DU VIDSTE HVOR SJÆLDENT DE GØR DET

Vær dig selv, alle andre er optaget !

#8 kitiaraa

kitiaraa

Langtidsholdbar

• Medlemmer
  • 2.165 Beskeder:

Skrevet 14 juni 2005 - 12:30

Synes det lyder MEGET spændende, min ældste er desværre én af dem som hans lærer ikke formåede at støtte, så da han startede i 3 klasse, læste han som én der skulle starte i 2. klasse.
Ny lærer og anden motivation har nu gjort at han er gået fra C- læser til B+ på et år.
Det kunne vi godt have været foruden......
Jeg er med på den værste
Hvis jeg ikke snart får kaffe, sætter jeg mig ned og bliver vanskelig :cool:

Live your life so that when you die, you're the one
who is smiling and everyone around you is crying. :)

#9 sweetie-x

sweetie-x

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 628 Beskeder:

Skrevet 14 juni 2005 - 12:37

Jeg kan huske at der var en i min klasse der bla. kunne læse. Ikke vildt godt, men hun kunne læse på vores bøger f.eks. og fortælle hvad det egentlig var for nogle bøger vi havde lånt på biblioteket!

Igennem hele skolen har hun haft enormt nemt ved at lære, for der var så meget der var mere logisk for hende, fordi hendes forældre derhjemme havde hjulpet hende på vej. Jeg synes bestemt ikke at man skal terpe og tvinge, jeg synes bare det er enormt vigtigt at forberede børnene, så de har lettere ved at forstå alt det nye i skolen! Men gennem leg! IKKE hjemmeundervisning/tvang overhovedet ikke!

Jeg giver dig helt ret i, at leg, fantasi, tissemyrer og alt det andet du nævner er meget vigtig/sjovt/lærerigt og nødvendigt, men man kan sagtens lære (give en smagsprøve til) sine børn om det skolen vil lære dem... Men dermed ikke sagt at det er strengt nødvendigt at MIT barn skal kunne læse, ordet "vigtigt" var også forkert valgt i mit andet indlæg... nærmere en god idé og vil være en god hjælp!

Mine forældre (især min far) brugte meget tid på at lære mig klokken, at skrive familiens navne oma inden skolen, og det har helt sikkert hjulpet mig meget...

Kunne dog aldrig finde på selv at undervise mit barn derhjemme...
"Lykke er når ens forventninger svarer til virkeligheden."
:love: Christian 28.08.04 :love:
:love: Mathilde 07.05.09 :love:

#10 Noola

Noola

Nybegynder

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 41 Beskeder:

Skrevet 14 juni 2005 - 12:44

Der er en del der er gået forkert af mit indlæg (jeg forsøgte at gøre det så uddybende på så få linier som overhovedet muligt).

Sammenlagt tager "undervisningen" en halv time om dagen. Spredt ud over min. 3 sessioner. Der er ikke tale om at terpe eller gøre noget barnet ikke har lyst til. Uden barnets og forældrenes motivation kommer man ingen steder.

Det er ikke primært læse/regne færdigheder børn hungrer efter at lære. Det er blot en del af børnenes verden... hvorfor ikke tage det med.

Færdighederne skal læres gennem sjov og leg.... ingen skolebænke her!