Gå til indhold

Billede
- - - - -

Voksen-elevløn

• Låst emne Emnet er låst
9 svar på dette emne

#1 KIA-K

KIA-K

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.459 Beskeder:

Skrevet 13 december 2004 - 22:46

Jeg sad idag og talte med en kollega omkring det at være voksenelev.

Skal virksomheden give personer over 25 voksen-elevløn eller er det valgfrit?

Jeg har kigget på HK's hjemmeside, men kan ikke rigtig finde et præcist svar.

Kia - nysgerrig :) og vil gerne have ret :lol:

#2 Britney82

Britney82

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 844 Beskeder:

Skrevet 13 december 2004 - 22:54

Da jeg var elev på Riget fik dem over 25 år voksen elev løn, så det går jeg ud fra at man skal. Offt. hospitaler springer jo gerne over hvor gærdet er lavest....

#3 KIA-K

KIA-K

Kongelig

• Medlemmer
  • 4.459 Beskeder:

Skrevet 13 december 2004 - 22:57

Jeg tænker på private virksomheder.
Jeg mener jo, at det er valgfrit for virksomheden at give det, men min kollega mener, at det SKAL gives til alle, der er over 25 år. At det simpelthen er et krav, hvis man har overenskomst med HK.

Og det har "spøgt" hele aftenen, derfor spørger jeg, så jeg evt kan komme imorgen og enten hovere eller give kage :lol:

Kia :)

#4 Samler100

Samler100

Erfaren

• Medlemmer
  • 289 Beskeder:

Skrevet 13 december 2004 - 23:03

du har krav på det som medlem af en fagforening
det er valgfrit for jobbyderen men det lønner sig jo at have modne billige voksnelæringe. De passer jo på jobbet bedre end de unge og har derfor den og andre fordele
..som f.eks. lønnen..

#5 Samler100

Samler100

Erfaren

• Medlemmer
  • 289 Beskeder:

Skrevet 13 december 2004 - 23:07

Undtagen hos Mærsk :banan: :banan: :banan:

#6 debidut

debidut

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.122 Beskeder:

Skrevet 13 december 2004 - 23:10

Jeg sad idag og talte med en kollega omkring det at være voksenelev.

Skal virksomheden give personer over 25 voksen-elevløn eller er det valgfrit?

Jeg har kigget på HK's hjemmeside, men kan ikke rigtig finde et præcist svar.

Kia - nysgerrig :) og vil gerne have ret :lol:

Som voksen lærling skal du have noget der svarer til mindstelønnen. Virksomheden får din løn under skoleopholdet refunderet. Typisk er lønnen en gennemsnit eller lidt under de andre voksne på virksomheden. :gogo:

Se link til vued: http://www.veud.dk/
Frankie says, no more! :)

-The world is my oyster-

#7 debidut

debidut

Permanent beboer

• Medlemmer
  • 1.122 Beskeder:

Skrevet 13 december 2004 - 23:16

du har krav på det som medlem af en fagforening
det er valgfrit for jobbyderen men det lønner sig jo at have modne billige voksnelæringe. De passer jo på jobbet bedre end de unge og har derfor den og andre fordele
..som f.eks. lønnen..

Det har ikke noget med fagforeningen at gøre. Tilskudet ydes fra staten og uddannelsesretning er forskelligt fra amt til amt.
Frankie says, no more! :)

-The world is my oyster-

#8 DeniseMichelle

DeniseMichelle

Tastaturslave

• Medlemmer
  • 14.224 Beskeder:

Skrevet 14 december 2004 - 00:28

Jeg har lige været voksenlærling - og jeg har ikke fået voksenlærlingeløn. Det er op til firmaet selv, hvad de vælger at give. Nu er min branche ikke indenfor KH´s område - så om der gælder andre regler dér, skal jeg ikke gøre mig klog på.

Michelle
Almindelig sund fornuft er ikke så almindelig endda.

#9 jumpingbunny

jumpingbunny

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 502 Beskeder:

Skrevet 14 december 2004 - 00:39

Jeg er helt sikker på at firmaet for tilskud til en voksen - elev. Ellers ville voksen elever blive valgt fra. En voksen elev skal have ca. 100 kr i timen. Hvilke svarer til en måneds løn på 16.000.
Smil til verden - og verden smiler tilbage til dig.

#10 a.moyet

a.moyet

Fast Inventar

• Medlemmer
  • 593 Beskeder:

Skrevet 14 december 2004 - 00:51

Om du kan bliver voksenlærling afhænger af om netop den læreplads du gerne vil have er på positivlisten. Positivlisten er en liste over de jobområder der er eller vil blive mangel på i fremtiden, og man kan finde den på www.veud.dk. Listen er forskellig fra amt til amt. Derfor kan det godt være at man kan få et tilskud i nogle amter men ikke i andre. Kommer an på hvad der mangles af arbejdskraft. Lægesekretærelev er et eksempel på et af de jobs der er på flere positivlister, da der er mangel på dem i mange amter. Firmaet SKAL ikke give tilskud, mange søger også alm. elever. Så man kan ikke forlange at det skal gives. Men da det ikke er meget dyrere end at have en alm. elev, ansætter firmaer tit folk som voksenlærling alligevel, hvis man nu er den rette. AF eller staten om man vil betaler 35-40 kr. i timen til arbejdsgiveren. Vokseneleven skal have hvad der svarer til mindstelønnen, så der er altså ikke noget der hedder ca. 100 kr. det er afhængig af job og bopæl. f.eks får en voksenelev i københavn typisk mere end en i jylland for det samme job, da det er dyrere at bo i københavn